Tegen uitdrogen: extra opvolgmelk, of toch ORS? Of langs HAP?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by AardbeitjeEL, May 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

Feb 24, 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Dochter van 14 maanden heeft 9 dagen terug haar 14-maanden prikken gehad (BMR & MenC). Sinds gisteren ondervindt ze daar duidelijk de bijwerkingen van: flink hangerig, huilerig, diarree, koorts, wilt niet eten of drinken, de hele tijd jammeren en soms suf.

Ik vind de plasluiers sinds vanochtend wat zuinig worden. Zoals gezegd, drinkt ze dan ook niet goed. Zelfs haar geliefde banaan of mango gaan er na de eerste hap niet meer in. Een bekertje opvolgmelk (#3) gaat er als enige wel goed in.

Wat te doen? Als ze morgen nog zo is, wil ik even langs de huisartsenpost. Maar moet ik voor die tijd al in de weer met O.R.S.? Of zou het voldoende zijn als ze voorlopig wat extra opvolgmelk binnenkrijgt? (5 bekertjes a 150ml op een dag ofzo?) Of denken jullie bij het lezen dat ik beter direct naar de huisartsenpost kan?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ik las ergens dat isotone sportdrank zoals isostar en aquarius hetzelfde idee is als ors alleen beter te pruimen. Dat zou je kunnen proberen.
    Voorkomen is beter dan genezen! Beterschap!

3. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Bij de hap zullen ze toch zeggen uitzieken..... Misschien kan je vandaag nog proberen of het lukt?

4. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Oh ja en vocht is het belangrijkste en dan wat meer opvolgmelk dat kan geen kwaad voor even. Hoe je bij hoeveel cc ze drinkt? 400cc dan is het al acceptabel mits ze nog wel plast. Heb hier meerdere keren in zo'n situatie gezeten en mijn huisarts zegt als ze nog plast is het goed ook al is het weinig.
    Als ze niet plast dan bellen.

5. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

Feb 24, 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ben om die reden ook nooit ze snel geneigd naar ha of hap te gaan. Maar ja, voor zo'n klein hoopje dreumes zet ik natuurlijk wel mijn scepsis opzij als dat een slimmere keuze is.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Als jij denkt dat het nodig is dan zeker bellen volg vooral je gevoel!

7. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

Feb 24, 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    400 cc komt ze wel aan, dat is 2 bekertjes opvolg en een beetje water, eventueel een 3e bekertje opvolg. Hoe weet ik of ze plast als de luiers steeds diarree luiers zijn? Dan vind ik het moeilijk onderscheiden :)

8. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

Feb 24, 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Dat denk ik zelf nog even niet, wel als het morgen nog zo is. Ik wilde vooral weten of extra melk even prima is ipv ORS. Of dat er argumenten zijn om absoluut wél direct naar de hap te gaan. Maar ik kijk nog even hoe het met extra melk gaat.

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Je kan altijd met de hap bellen he...ze eten je echt niet op. Je mag gewoon met ze overleggen.

Ik heb ook gewoon tijdelijk extra melk gegeven...en fruitzakjes.

sterkte!

10. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

Feb 24, 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ben niet bang dat ze me opeten hoor. In tegendeel juist, ik verwacht eerder een te makke reactie dan een heel wilde ;)

Fruitknijpzakjes lijkt een superidee, daar ga ik er direct een paar van in huis halen!

11. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Is hier inderdaad altijd de oplossing...je hebt ook kwarkfruitzakjes.

12. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,468
    4,920
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ors is echt goor! Als je bang bent voor uitdroging dan kun je ook opvolgmelk geven maar dan met 1 of twee schepjes minder dan op het pak staat.

13. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Verschilt per kind of het ORS accepteert of niet, die van mij hebben er nooit problemen mee gehad. Anders Aquarius ofzo, werkt ook. Maar belangrijkste is vocht, dus als dat opvolgmelk is, dan is dat ook prima. Verder zijn dingen als knijpfruit of waterijs natuurlijk ook prima. :) Maar als ze echt zo nu en dan suf is, dan zou ik ook voor advies de HAP bellen, hoor! Sufheid is geen goed teken...

14. AardbeitjeEL

AardbeitjeEL Actief lid

Feb 24, 2013
    295
    0
    0
    Amsterdam
    Bedankt voor alle tips :)
    Knijpfruit en lauwe kruidenthee hebben het goed gedaan. Ze heeft zelfs al wat energie gehad om weer wat stapjes te lopen. Nog even in de gaten houden, maar volgens mij gaat het de goede kant op. Dank!

Share This Page