ik heb vroeger altijd geleerd van mijn moeder om tegen iedereen die ouder dan mij is, u te zeggen. heb ik altijd gedaan maar merk dat veel mensen me beledigd/ vies aankijken als ik dat zeg. nu doe ik het alleen nog als ik schat dat mensen ongeveer 10 jaar ouder dan mij zijn maar nog zie ik vaak dat mensen het beledigd/ niet leuk vinden. dus vandaar mijn vraag: tegen wie zeggen jullie u? alleen hele oude mensen? en hoe vind jij het als een jonger iemand u tegen jou zegt?
In principe zeg ik tegen iedereen die ik niet ken u. Dan kunnen ze daarna zelf wel aangeven of ze willen dat je u zegt of niet. Ik vind het zelf ook vervelend als onbekende mensen maar direct je en jou tegen je zeggen omdat ik er niet zo oud uit zie.
Tegen mensen die ik niet ken, behalve kinderen dan. (Meestal zeggen ze dan zelf: "Noem me maar ....")
ik probeer op werk iedereen met u aan te spreken, al merk ik dat ik soms toch een je ertussen gooi.. verder altijd bij de oma's en mensen rond die leeftijd
Hmm, ik zeg eigenlijk vaak alleen u tegen echt oudere mensen. Zeg 70 à 80. Of als ik inschat dat mensen graag met u aangesproken willen worden. Ik ben zelf nog jong, maar mensen van 40 spreek ik meestal niet aan met u. Ze zijn misschien ouder, maar ik ben toch echt gelijk aan hun. In de winkel waar ik werk, spreek ik wel vaker iemand aan met u, maar dat is meer uit professionaliteit dan. Verder moesten wij 1 oma van mij altijd u noemen. Dat vond ik zo'n onzin, dat was m'n oma zeg, geen vreemde. Mijn vriend zegt wel tegen veel meer mensen u. Ik heb een poos in het zkh gelegen en doktoren sprak hij altijd aan met u. Ik niet, ik vertikte het om iemand die tussen mijn benen gaat liggen kijken met u aan te spreken . Nu ook met de ka van mijn zoontje, dat is best een stijve oude man, maar toch noem ik hem geen u. Dat vind ik niet in de situatie passen zeg maar. Ik moet me prettig bij hem kunnen voelen en door u te zeggen creëer je toch een afstand.
Ik ga op mijn gevoel af. Al merk ik ook steeds meer dat het niet meer gewaardeerd wordt om met U aangesproken te worden. Tja, ik ben nu eenmaal zo opgevoed en vind het ook wel zo beleefd om te doen. Als mensen het niet leuk vinden om zo aangesproken te worden, dan mogen ze dat zeggen en zal ik de volgende keer proberen om je of jij te zeggen. Wel vind ik het vreemd dat sommige mensen kwaad worden terwijl het toch juist beleefd is wat je zegt. Ik zelf zou het wel wat meer willen horen. Vind het namelijk zeer onbeleefd om door jongeren met je en jij aangesproken te worden.
oke dat doe ik dus ook altijd maar merk vaak dat mensen dan beledigd zijn. hebben jullie dat nooit? misschien komt het om dat ik altijd veel ouder wordt geschat.
Ik schat het een beetje per persoon in. Mensen die duidelijk véél ouder zijn dan ik spreek ik sowieso wel met u aan, maar als een man of vrouw die een jaar of 10 ouder is dan ik niet standaard, dan kijk ik naar wat voor type het is en hoop ik maar dat ik goed gok met mijn 'jij' of 'u'
onbekenden die ouder zijn, mensen aan de telefoon en mijn grootouders. Ik vind het zelf ook fijn als ik aangesproken wordt met u door jongere mensen waar ik geen band mee heb. Ik ben niet zo van het tutoyeren.
ik zie dat ook zo. ik vind het ook een beetje ongemakkelijk om oudere mensen met je/jij aan te spreken. maar blijkbaar wordt het niet gewaardeerd
ik kan ook "u" zeggen tegen een jonger iemand, waarom wel naar een oudere maar niet naar een jongere? ze zijn beiden toch evenveel waard? ik zeg het heel vaak maar zoals ik al zei, ligt eraan in welke zin, in belgie gebruiken ze vaak "u" dat is gewoon normaal
M'n oma, en iedereen die ik niet ken en ouder is. Dus ook gerust iemand van 20. Als ze het niet willen, mogen ze dat gewoon zeggen en dan probeer ik over te stappen naar je/jij. Maar merk dat ik daar eigenlijk best veel moeite mee heb.
Ik zeg u tegen oudere mensen bijvoorbeeld. En dan niet iemand die een paar jaar ouder is dan mij natuurlijk. Als jongere mensen tegen mij u zeggen dat zeg ik altijd dat ze gewoon jij mogen zeggen. Ik ben gewoon ik en hoef niet aangesproken te worden met u. Gewoon lekker jij en jou,vind ik fijner klinken naar mijzelf toe