Ik zeg altijd tegen iedereen "dank U wel" Verder altijd in zakelijke gesprekken en zakelijk aan de telefoon. Tegen mijn meerderen. Bijvoorbeeld bazen, docenten, agenten en doctoren, tenzij anders aangegeven. En daarbuiten tegen duidelijk oudere mensen. Leeftijd 65+.
Ik zeg tegen iedereen "u" die ik zo'n 15 á 20 jaar ouder schat dan mezelf. Natuurlijk de mensen die vlakbij staan niet. En daarmee bedoel ik familie/ collega's etc.... opa's en oma's heb ik niet meer, anders had ik hen ook met "u" aangesproken.
Ik spreek eigenlijk bijna nooit iemand met u aan Vind het zo stijfjes...we zijn toch allemaal gelijkOf je nou oud bent of jong..
Ik zeg 'u' tegen mensen die ik niet ken, waarvan ik inschat dat ze ouder zijn dan 30 a 40, waarvan ik inschat dat ze m'n meerdere zijn (chef, docent, etc). Doorgaans tot er aangegeven wordt of ik aanvoel dat 'jij' gewaardeerd wordt. Ik voel me beledigd als jong geval achter de kassa of zo 'je' tegen me zegt. Wat mij betreft: in geval van twijfel zeg ik 'u'.
Ik spreek ook iedereen die ik een stuk (je) ouder dan mezelf inschat aan met "u". Ik kan me er vreselijk aan ergeren als ik in de rij bij een kassa sta en daar zit een tiener die tegen ouderen je en jij zegt. Ik vind dat echt niet kunnen.. Ik kan me er ook niet in vinden dat mijn kinderen je'en en jij'en tegen hun juffen, maar dat schijnt heeeeeel normaal te zijn tegenwoordig
Ja, dat vind ik ook heel erg. De juf is toch hun "meerdere', dus in mijn ogen moet die zeker aangesproken worden met u. (of ze moet het zelf anders willen) Ik leer mijn kinderen dan ook iedereen met u aan te spreken. Ik heb zelf neefjes die tegen iedereen je en jij zeggen en vind dat echt verschrikkelijk onbeleefd. Ze zeggen dat zelfs tegen mijn oma van 90.
Zelf kijk ik overigens vreemd op als mensen U tegen mij zeggen. Ik ben 29. Maar eigenlijk valt het me zelden op.
dat vind ik ook. op het kdv bij mijn zoontje laten ze de kinderen de juffen bij naam noemen. vind ik ook zo respectloos. ik zeg altijd tegen mijn zoontje dat hij juf .... moet zeggen.
alleen tegen de oma van mijn vriend.. en tegen mensen vanaf een jaar of 55/60 ... MAAR als die mensen boven 55/60 vies doen, arrogant of op een andere manier niet normaal doen dan zeg ik geen U meer.. maar gewoon jij..
Wij zeiden op school al jij en je tegen de juffen en meesters, heeft niets met tegenwoordig te maken. Ik spreek alle onbekenden die ouder zijn dan dat ik ben, aan met u. Maar, wel als ze m'n respect verdienen. Plus, ik vind dat respect geven of krijgen niet met u of jij te maken heeft. Ik kan u de nek wel omdraaien heeft niets te maken respect toch?
Ik ben 38 en toen ik op de basisschool zat zeiden wij gewoon netjes "u" en meester of juf.. Ook nog op de middelbare, maar op mijn vervolgopleiding mochten we opeens voornamen noemen en je en jij zeggen. Nou, ik kreeg het niet uit m'n strot Het heeft gewoon met waarden en normen te maken. Deze zijn bij een heel groot deel van de bevolking tegenwoordig ver te zoeken, ik hoop dat ik het mijn kinderen wel goed bij kan brengen. Daarbij zou het fijn zijn als de buitenwereld ook een handje helpt. Alleen al het feit dat ouderen beledigd zijn als je ze met "u" aanspreekt vind ik al raar. Iedereen is de laatste tijd overal zò snel beledigd over en/of voelt zich zo snel aangesproken..