Mijn zoontje van anderhalf zit in zo'n fase...... Perfect getimed aangezien ik met een week of 9 moet bevallen! Van een lief kereltje veranderd hij plotsling in een bengeltje dat alles doet wat niet mag en je daarbij nog gewoon aankijkt ook! Komt nog bij dat hij overal om jengelt, als hij in zijn stoel zit om te eten of maar even niet zijn zin krijgt, af en toe word ik er helemaal kriegel van! Nageltjes knippen of tandjes poetsen duurt 3 x zolang als normaal en dan moet ik hem stevig vasthouden want hij begint bij voorbaat al te trappen en te kronkelen..... Er zijn hier vast wel moeders met dezelfde ervaring denk ik, alle tips zijn welkom want soms weet ik niet hoe ik hiermee om moet gaan. Komt mede omdat het lichamelijk erg zwaar word nu....
Tja meid dat zijn peuterpubertjes , ik heb er zelf ook eentje rond lopen en ik kan me geduld soms ook wel verliezen. Ik draai me om en loop weg. Ik denk dat jij nog eens extra prikkelbaar bent omdat je hoogzwanger loopt maar probeer het niet teveel op je kindje af te reageren. Het is helaas een fase waar ze doorheen moeten.... (hopelijk ook snel doorheen zijn )
Björn is van de peuterpuberteit naar de kleuterpuberteit gerold, schoenen niet aanwillen, broek en shirt zijn niet goed, eten is niet lekker..op sommige dagen is echt alles een strijd met hem. Er is weinig aan te doen, behalve je been stokstijf houden en niet toegeven...als je dat eenmaal doe, blijven ze doorjengelen totdat ze toch hun zin krijgen. Of probeer het met een speelse wijze, laat hem zelf zijn tandjes eens poetsen, kijken hoe hij daarop reageer...het duurt ook 3x langer maar dan wel zonder getrap, gekronkel en gegil.
Het is inderdaad heel vervelend. Die van mij (net 3) heeft ook zo'n fase gehad, en die is nu weer de oude zeg maar. Kon hem wel achter het behand plakken ! Nu is het weer een scheetje. En helaas gaat die fase heus nog wel een of meerdere keren terugkomen, dat zijn kinderen. En hou er maar rekening mee dat de kans groot is dat ie weer z'n kuren krijgt als de baby er is..... Proberen consequent te blijven en je niet gek laten maken.... Succes, het gaat je lukken !
hoi hoi heeeel herkenbaar dit is de fase dat de kleintjes door krijgen ik ben ook iemand en ik wil iets anders dan mama wilt de enige tip die ik kan geven is kijk wat echt noodzakelijk is om daarover een punt te maken bijvoorbeeld tanden poetsen laat het hem zelf doen, eten laat hem zelf doen tuurlijk het kost misschien iets meer opruimwerk naderhand maar al doende leerd men wil hij niet eten ook goed dan eet je niet als hij ziet dat het niet uit maakt hoe hij doet dan zal hij er niet zo een punt van maken het is natuurlijk anders als het echt gevaarlijk word bijvoorbeeld handje geven met oversteken dat moet klaar wees in die dingen extra duidelijk leuk of niet het moet blijf vooral consequent ik weet hoe makkelijk toegeven soms kan zijn helemaal als je net moe bent en even geen zin heb in het gejengel van je kleintje maar juist die paar keer dat je toegeeft maakt het erger probeer ook tevens alle goede dingen te noemen de stoute dingen negeren aandacht is aandacht ook negatieve aandacht, dus zoo wat kan jij goed zelf je tanden poetsen goed van jou. of maak er bijvoorbeeld een spelletje van goh grooote jongens kunnen hun bordje leegeten maar ben jij wel een grote jongen dan gegarandeerd dat hij volmondig jaaa zal zeggen nou bewijs maar laat maar eens zien hoe goed jij dat kan en natuurlijk vreselijk uit je bol gaan als het goed gaat verbaasd kijken wil ook wel helpen mijn ervaring is wel zodra er een kleintje geboren word dat de kinderen gaan uitzoeken hoe belangrijk ze voor mama en papa zijn laat hem merken dat ondanks als hij stout is je toch nog heel veel van hem houd groetjes nathalie
Hallo dames! Bedankt voor al jullie reakties. Fijn om te weten dat het toch niet helemaal aan mij ligt en dat ik dus niet de enige ben! Vandaag had mijn moeder een zware dag met hem! Niets was goed! Ach en thuis......hij begon rustig en daarna begon het gedonder weer. En dan luistert hij ook totaal niet. Toen ik het zat werd heb ik hem opgepakt en in box gezet. Hij werd heeeeeel boos! Hij heeft staan stampen en krijsen, maar......na 10 minuten was het stil en was hij weer rustig! Al die tijd heb ik hem compleet genegeerd en hij kreeg al snel door dat hij op deze manier dus helemaal geen aandacht krijgt! Later op de avond zijn we samen in bad geweest en was er geen vuiltje meer aan de lucht! Verders laten we hem eigenlijk altijd zo veel mogelijk zijn gangetje gaan en dingen zelf doen want daar voelt hij zich het prettigst bij. Eten bijvoorbeeld gaat hartstikke goed, hij eet alles. Hij doet het zelf en wij stoppen tussendoor een hapje in zn mond als het nodig is. Alleen zijn pap geef ik hem zelf smorgens want anders word het echt een smeerboel, maar dat vind hij ook niet erg gelukkig. Tja en tandenpoetsen......ik vind het belangrijk dat er goed gepoetst word natuurlijk...... daarom doe ik het zelf, maar dat heeft ook totaal zijn intresse niet. Hij kauwt alleen maar op zn borsteltje. Ik heb er wel 2 hoor, 1 voor hem en 1 die ik vasthoud. Een spelletje ervan maken helpt momenteel ook niet helaas! En hoewel hij graag alles nadoet.....heeft ie daar helaas net weet GEEN lol in. Wat we eigenlijk proberen is, om zo veel mogelijk met zijn tempo mee te gaan.....tot op zekere hoogte natuurlijk. We stimuleren hem in alles wat hij doet, en dat weet hij maar al te goed want soms doet hij iets en gooit daarna zijn handjes in de lucht, wat betekent dat wij moeten roepen: Wat een grote jongen ben jij! En dan is hij helemaal trots en toont een brede lach! Gisteren b.v. bij het avondeten, klom hij op een grote stoel, schoof de kom met krieltjes naar zich toe, pakte de lepel en begon zomaar in eens krieltjes op onze borden te scheppen! En dat ging nog redelijk goed ook! Ach, het zal idd een fase zijn maar het is wel verrekte lastig als je met een dikke toeter rondloopt. Hopelijk word het straks weer beter en rustiger bij ons!