Oké, nu wordt ik écht wanhopig!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Inge88, 9 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik heb hier al eens eerder een topic geplaatst over mijn peuter die ineens super slecht doorslaapt. Dit speelt vanaf augustus ongeveer, daarvoor altijd goed geslapen. Mijn peuter is een drukke, eigenwijze, slimme meid met een eigen willetje. Overdag gaat het tegenwoordig best goed met haar, ze lijkt wel uit de peuterpubertijd (op een paar buien na uiteraard). Maar 's nachts... Als ze naar bed gaat gaat ze altijd netjes slapen. Tot het moment dat ze moet plassen. Tenminste dat denk ik, want altijd als ik de eerste keer in de nacht naar haar toe ga dan moet ze uiteindelijk plassen. Daarna is het drama, valt ze niet meer in slaap. Het eerste moment kan dus om 23.30 uur zijn maar ook om 03.00 (dan spring ik altijd al een gat in de lucht). Vannacht bijvoorbeeld van 23.30 tot 04.00 uur niet geslapen. Ik heb het idee dat ze gewoon niet meer in slaap kán vallen als ze eenmaal wakker is geworden.

Dit hebben we al geprobeerd:
    - Het nachtelijk plassen zo stil en donker mogelijk door een potje op haar kamer en amper licht
    - Zorgen dat ze niet moet plassen door 's avonds weinig drinken te geven en 2x te laten plassen voor het naar bed gaan
    - Geen TV/drukte/zoet meer in de avond
    - In de nacht continu hetzelfde riedeltje doen, naar haar toe, aai over de bol zeggen dat het tijd is om te slapen en weer weg
    - Als ze wakker is geworden bij haar blijven tot ze weer slaapt, nou dat is dus na een uur nog steeds niet
    - Bij ons in bed (toch maar wel) maar ook daar slaapt ze niet verder
    - Lamp op de gang aan/uit
    - Nachtlampje aan/uit
    - Warmer aankleden/kouder, dunner/dikker deken
    - Warme melk voor het slapen
    - Met haar praten over waarom ze niet kan slapen, hier heeft ze na een aantal gekke smoesjes geen rede meer voor. Zegt dan ook "ik weet het niet mama"
    - Belonen met stickers, werkt ook niet
    - Altijd een vast riedeltje 's avonds
    - Overdag wel/niet veel/weinig laten slapen maakt geen enkel verschil
    - Boos worden, consequenties geven maar dit werkt niet én vind ik echt heel sneu.. Neem het mezelf ook echt kwalijk dat ik in de afgelopen periode er wel eens zo doorheen zat dat ik dus idd boos ben geworden

Volgens mij heb ik het dan, maar kan goed wat vergeten zijn.. Ik vind het gewoon echt zielig voor haar.. Eerst dacht ik het is gewoon aandacht vragen maar we zijn er echt wel uit dat dat niet het geval is. Ze kan gewoon niet meer slapen als ze eenmaal wakker is. Ik weet zelf hoe erg zoiets is en ik kan dan nog wel relativeren. Hoe moet dat voor haar zijn? Helemaal alleen in d'r kamertje maar liggen malen dat ze niet kan slapen terwijl iedereen stil is..

Gisteren hebben we sleepzz gegeven voor het slapen. Tot dusver geen effect maar heb ook geen idee of je dit langer de kans moet geven. Ik weet inmiddels niet meer wat ik nog meer moet proberen.. Hoop dus dat ik hier alsnog ervaringen en tips van jullie kan krijgen :( Wij slapen inmiddels echt véél te weinig. Ik moet overdag mijn hoofd er bij houden op het werk en dat lukt al niet goed meer. Mijn vriend moet er om 4.45 uur uit en moet 1,5 uur naar zijn werk rijden en is pas om 18.00 uur thuis, voor hem is dit ook slopend en gevaarlijk. Ben iedere dag als de dood dat 'ie in de auto in slaap zal vallen :(

Ik wil dat mijn meisje weer lekker kan slapen :(

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    waarom ga je naar haar?roept ze je?
    als ze je roept en ze wil plassen, snel laten plassen, in bed stoppen en weg gaan. als ze niet slaapt is het OK.maar wel in bed blijven en licht gaat niet aan.
    zo leert ze dat wanneer ze niet kan slapen toch wel in bed moet blijven. gewoon terug in bed stoppen.
    niets te drinken geven vanaf avond eten. maar laat haar bij avond eten wel goed drinken.

3. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik ga naar haar omdat ze roept en huilt inderdaad. Ze komt niet uit bed, blijft altijd netjes liggen en het licht blijft uit, maar dat is de oplossing helaas niet want ze blijft daarna toch roepen en huilen.. Niet meteen als ik weg ben, maar na een kwartier bijvoorbeeld. We geven haar na het eten ook geen drinken meer.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Beetje herkenbaar. Mijn dreumes is iets jonger maar wordt sinds 6 weken ook weer wakker 's nachts rond 03.00 uur. De enige manier waarop ze dan weer in slaap valt is erbij blijven. Soms werkt het om even in de stoel op haar kamer te zitten tot ze slaapt en dan sluip ik weg. En anders leggen we de logeermatras naast haar bed en slaapt één van ons daarop. We deden dit ook bij de verlatingsangst periodes met 13 en 20 maand. Niet ideaal maar we kunnen wel weer snel verder slapen. Heeft je dochter al een slaapwekker?
    Sterkte ermee!

5. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Jessi79: Dat matras zou nog een optie zijn. Ik heb al eens geprobeerd bij haar te blijven maar toen sliep ze na een uur nog niet.. Dus ik weet niet of het matras dan wel zou werken maar wil alles proberen! Ook bij ons in bed (dus helemaal veilig en vertrouwd bij ons) slaapt ze niet verder, ligt ze ook echt uren geluidjes te maken, te draaien, te fluisteren etc..

6. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Toen mn oudste dochter 2,5 jr was het ook elke nacht drama met goed doorslapen. Je bericht klinkt heel herkenbaar. Toevallig waren we toen met de jongste (toen 5 wkn oud) bij de osteopaat, we hebben hem toen ook verteld over het slechte slapen van mn oudste. Hij heeft toen haar ook 2x behandeld, ze bleek blokkades is haar rug en nekwervels te hebben die ervoor zorgden dat de zenuwbanen niet goed alle prikkels konden verwerken en daardoor konden de hersenen niet op de juiste manier tot rust komen. Dit zorgde voor de onrust bij haar 's nachts. Na 2 behandelingen en 4 weken verder begon ze eindelijk met doorslapen! Heerlijk!
    ik was eerst ook sceptisch, maar toch geprobeerd en zo blij dat het dus hielp!!
    misschien iets om eens over na te denken?

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    De moeite waard om te proberen toch? Bij ons in bed werkt hier ook niet, en er gewoon naast gaan zitten eigenlijk ook zelden. Er naast gaan liggen slapen gelukkig wel

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    geef haar een keertje paracetamol voor het slapen gaan om te kijken of ze pijn heeft.
    anders is er niet zo veel dat je kunt doen helaas.(oesteopat kan wel naar haar kijken natuurlijk) het is ook zo moeilijk om er achter te komen waarom ze huilt. op een gegeven moment stoppen ze echt met huilen als ze wakker zijn en leren gewoon rustig in bed te liggen en weer in slaap te vallen.
    het is heel zielig. ja. maar zie je overdag ook dat ze slecht geslapen heeft? slaapt ze lang in de middag? (dat kun je inkorten om doorslapen mogelijk te kunnen maken)
    als mijn zoon zo wakker was in de nacht merkten we geen verschil overdag. alsof hij echt goed sliep.
    je bent niet de enige hoor. het slapen is gewoon een moeilijke kwestie bij sommige kinderen.
    hoop het snel beter gaat.

9. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Belize: PM kan ik inderdaad proberen, al geeft ze zelf aan dat ze geen pijn heeft als ik er naar vraag. Ja overdag merk je het wel ja, ze is een stuk vermoeider. Het maakt niet uit of we haar overdag wel/niet of lang/kort laten slapen. Alles al geprobeerd. En ik moet haar inmiddels overdag wel even laten slapen want ze is niet te genieten anders..

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hmmm misschien een gek advies maar kan je haar geen luier om doen?
    Ik vind slaap ontzettend belangrijk, voor mijn kinderen maar ook zeker voor mij. Ik word geen leuke moeder met slaaptekort haha.
    Nu weet ik niet of ze überhaupt in haar luier wil plassen, maar je kan het wellicht proberen.
    Dat zindelijk worden 's nachts komt later dan wel weer. Ze is nog geen 3 dus tijd zat.

11. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Nee helaas, ze roept ook als ze een luier om heeft. We zijn juist de luier uit gaan doen omdat ze ons altijd riep dat ze moest plassen! Ik heb ook liever dat ze door zou slapen ipv de zindelijkheid maar ja.. Aan de andere kant ben ik natuurlijk wel super trots dat ze de nacht zindelijkheid zelf zo geregeld heeft :) En dat ik er uit moet om haar te laten plassen vind ik uiteraard niet erg, ik moet 's nachts ook altijd plassen dus doe dat dan ook meteen. Alleen het feit dat ze daarna niet meer in slaap komt is gewoon *piep!*

12. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Sorry ik had over je bericht heen gelezen. Nou dit valt uiteraard zeker te proberen, ben toen ze nog een baby was ook wel eens met haar naar de osteopaat geweest! Ik ga eens informeren, dank je voor je tip.

13. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38
    Hier ook een 2.5 jarige die wat minder vaak doorslaapt. Ik had de indruk dat ze ook hevige dromen had die haar uit haar slaap haalde en waardoor ze niet meer goed in slaap geraakte. We geven haar nu soms een boekje om wat in te lezen en dan valt ze vanzelf terug in slaap. Nachtlampje is bij haar dan natuurlijk ook wel aan zodat ze iets kan zien in haar boekje. Verder heb ik ook niet veel advies want hier hetzelfde probleem en de ene nacht gaat al beter dan de andere.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Misschien een gek advies, maar zou het helpen haar niet meer te laten plassen 's avonds laat? Dus gewoon laten liggen? Of heb je dit al geprobeerd? Want zo te zien hebben jullie al heel veel opties geprobeerd, lastig hoor. Niet in de laatste plaats voor haarzelf.

Mijn dochter slaapt tot nu altijd goed door, ik doe haar wel een pamper om maar die is 's ochtends bijna zonder uitzondering droog. Ze slaapt van 19 tot 7 uur ongeveer. Mocht ze door een of andere reden 's avonds laat wakker worden, is de nacht ook altijd onrustiger.

15. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Bedoel je niet meer naar haar toe gaan als ze roept om te plassen? Dan blijft ze huilen denk ik, ze moet ook altijd écht plassen (een echte plas in het potje niet zomaar een paar druppeltjes). Wij maken haar zelf niet wakker om te plassen, dit hebben we ook al eens geprobeerd maar dan werd ze alsnog 's nachts wakker om te plassen ;)

16. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien een idee om haar te laten plassen rond 22.00uur als jullie zelf naar bed gaan. Haar dan uit bed tillen en half in slaap op de wc zetten (alles donker houden, niks zeggen, eventueel alleen zacht fluisteren dat je haar even op de wc zet). Dan weer teug in bed....dit even volhouden in combinatie met niet veel drinken savonds.....

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Al es gedacht aan homeopatische middelen om rustig te worden? Volgens mij bestaan die ook voor kinderen.

Als je eerder bij de osteopaat bent geweest met haar zou ik dat nu ook zeker een kans geven.

Kan je de nachten overigens verdelen? Een deel van de tijd jij en hij heel de nacht slapen en een deel van de tijd slaap jij heel de nacht en staat hij op.
    Slaap je toch de helft van de nachten een beetje fatsoenlijk.
    Desnoods leg je een matras in de living ofzo voor de persoon die slaapt (zodat je haar niet te hard hoort).

Overigens al es geprobeerd hoe ze reageert als ze uit logeren gaat? Heeft ze het bijvoorbeeld bij oma of bij een tante ook? En kunnen die af en toe niet es 1 nacht bijspringen? Voor hen is het dan 1 nacht op een maand ofzo dat ze slecht slapen en dat jullie kunnen bijslapen.

18. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Laten plassen voor we zelf naar bed gaan hebben we ook geprobeerd, dat gaf niet het gewenste effect. We hebben dat echter maar wel maar 1x geprobeerd, dus misschien toch even vaker doen en dan een weekje aankijken.

Kaboutermeis: Het drankje wat ze nu krijgt is dat, sleepzz heet het. De nachten verdelen zal inderdaad alleen nut hebben als ik dan beneden ga liggen of zo. En als hij er dan wakker van wordt.. Ik maak hem vaak wakker om er uit te gaan. Dit weekend gaan ze weer uit logeren, naar mijn ouders. Daar slaapt ze dus gewoon door. We hadden het er gisteren over met mijn ouders en hadden misschien het idee dat dat kwam omdat ze daar in een campingbedje lag. Zou dat nog wat kunnen zijn? Dat ze dat 'veiliger' vind of zo? Ze slaapt alleen al lang in haar peuterbedje en voor augustus waren er nooit problemen..

We wachten deze week nog af (laten haar vanaf vanavond voor dat wij gaan slapen plassen) en dan gaan we volgende week echt weer nieuwe dingen proberen. Ik denk eerst het campingbedje proberen voor een aantal dagen. Mocht dat niet helpen, dan een matrasje naast haar op de grond. Schiet dat ook niet op, dan gaan we een afspraak maken met de osteopaat. En mocht echt niets helpen dan ga ik een afspraak met de huisarts maken. Dit kan zo niet lang meer duren, merk dat het haar ook op begint te breken..

En mij ook :( Ben vanmorgen/vannacht boos op haar geworden, nadat ze alweer uren wakker lag en tot overmaat van ramp in bed begon te schreeuwen dat ze in mijn bed wilde.. Waardoor haar zusje ook weer wakker werd :( En ik heb er nu alweer zoveel spijt van dat ik tegen d'r geschreeuwd heb.. Oh wat baal ik op dit moment van mezelf zeg

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ze slaapt overdag niet meer toch?
    Wij hebben het de eerste 2.5 jaar ontzettend moeilijk gehad met onze jongste zoon.
    Die sliep amper tot niet. Wat een hel!
    Alles medisch en lichamelijk uitgesloten, zijn ook bij een osteopaat geweest.
    Tot ik een hersenschudding kreeg na een val en ik het niet meer trok. Ik was echt in staat om een kussen op hem te leggen. Ik ben direct naar de huisarts gegaan dat het echt niet meer kon.
    Hij bood ons medicatie aan voor onze jongste. Het was een soort antidepressiva die ook bij bedplassen wel een wordt gebruikt.
    Daar hebben we een week over na gedacht, het is niet niks natuurlijk. Medicatie mocht ook maar max. 10 dagen achter elkaar gebruiken.
    Dat is nu 2 jaar geleden en sinds die medicatie slaapt hij als een roos van s'avonds 7 tot s'ochtends 7.
    Het is die negatieve spiraal proberen om te zetten naar positief en dat is echt heel erg moeilijk.
    Helemaal als je slaaptekort hebt.
    En schreeuwen? Voel je niet schuldig, jij bent ook maar een mens 😉
    Ik zou haar huilen en schreeuwen sowieso negeren, dat gedrag mag op geen enkele manier beloond worden.
    Onze oudste sliep gelukkig overal doorheen.

20. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Hier hielp een nachtlampje en de uitleg erbij dat als hij dat lampje ziet dat hij veilig is (ookal gaf hij geen angst aan).
    Het lampje jaagt alle enge dingen weg (die ging hij dan weer opnoemen) want die zijn bang voor het lampje. En als hij toch nog iets eng vond moest hij zeggen "boe, ga nu weg" en dan gaan de enge dingen weg.

Sindsdien slaapt hij veel beter weer in.

Deel Deze Pagina