te veel

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nex, 28 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nex

Nex Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Ik heb te veel melk. Erg prettig zou je denken maar heel gemakkelijk is het niet. Ik heb bijvoorbeeld nog vaak last van pijnlijke borsten omdat ze te vol zitten en Daniëlla ze niet leeg kan krijgen.

Ook drinkt Daniëlla nu korter omdat ze een hele golf tegelijk binnenkrijgt, hierdoor wordt er niet aan haar zuigbehoefte voldaan. Ook spuugt ze erg veel, heeft ze groene ontlasting, komt 400 gram in de week aan en heeft ontzettend vaak de hik.

Ik kolf soms al een beetje de spanning van mijn borst zodat ze niet meteen een hele golf binnenkrijgt en laat haar tussentijds boeren maar het lijkt allemaal niet te helpen.

Ze komt nu vaak om de 2 uur omdat ze kort drinkt, moet ik haar dan maar de speen geven of toch aanleggen ondaks dat ze teveel binnenkrijgt? kan ik ook nog andere dingen doen om de productie iets af te laten nemen? het zou namelijk erg prettig zijn als ze weer gewoon om de 3 a 4 uur zou komen en die stomme speen niet meer nodig zou hebben.

Alvast heel erg bedankt, groetjes Hanneke

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Inderdaad kun je last hebben van te veel melk. Vaak zie je dan ook een onbalans ontstaan in voor- en achtermelk. hierbij zie je vaak:
    - de baby huilt veel
    - drinkt onrustig
    - wil erg vaak drinken
    - laat veel boertjes
    - lijkt buikpijn te hebben
    - groeit weinig of juist heel veel
    - heeft veel poepluiers. vaak dunne, schuimende groene ontlasting
    - veel plasluiers.

jij zelf kunt dit merken aan:
    - je hebt een sterk toeschietreflex
    - je borsten blijven vol en stevig aanvoelen ook net na het voeden.
    - lekt veel melk tussen voedingen door.

jou verhaal lijkt dus duidelijk het probleem te zijn van teveel melk. wat ik je kan aanraden is:
    - vaak te voeden, maar minder vaak van borst te wisselen. laat de baby aan 1 kant drinken tot hij de borst vanzelf loslaat. 1 borst per voeding is vaak voldoende.
    -verdeel de dag in blokken van 3 uur. iedere keer wanneer een kind binnen de 3 uur wil drinken leg je hem aan dezelfde borst. pas na de 3 uur wissel je van kant en leg je het kind telkens aan de andere borst tot ook daar weer de 3 uur zijn verstreken. je kunt nu in de borst die niet gebruikt wordt stuwing gaan voelen, dit is normaal. wanneer dit echt niet te houden is kun je even de spanning eraf kolven. probeer dit echter zo weinig mogelijk te doen.
    - voed op vraag van de baby.
    als je dit een paar dagen blijft doen zul je zien dat het kind rustiger wordt en dat je voeding verminderd.

3. Nex

Nex Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Bedankt voor je antwoord!

Ik voed al op verzoek en bied altijd maar 1 borst aan omdat ze die niet eens leeg krijgt.

Ze is meestal redelijk tevreden maar wil soms wel binnen 3 uur eten en drinkt veel korter omdat ze een hele golf tegelijk binnenkrijgt.

Ik heb geprobeerd om de dezelfde borst te geven als ze voor de 3 uur komt maar het probleem is dat de andere borst dan werkelijk ontploft en ik wel kan huilen van de pijn. Als ik ga kolven is het 3x zo erg want na het kolven lijkt de borst veel sneller weer vol te lopen.
    Als ik eens een flesje wil geven heb ik hetzelfde probleem want dan moet ik de volgende voeding weer uit die borst geven omdat die borst weer zo snel volschiet. Daarna heb ik dus weer een probleem met de andere borst en zo zit ik dan minstens een dag met vreselijke stuwing.

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    ben bang dat je toch eens moet proberen om een paar dagen met stuwing te blijven zitten. dus wanneer je de ene borst kolft omdat je de fles wilt geven dan voed je de volgende voeding uit de andere borst. Probeer even een goede stevige BH te dragen die de stuwing een beetje tegen kan houden. ook kun je na het kolven iets kouds op je borst te leggen. dit voorkomt een beetje het vollopen van je borsten.

wanneer je namelijk de borsten blijft stimuleren, door na het kolven dezelfde borst weer te geven blijf je steeds meer melk aanmaken. Om de melkproductie dus te verminderen zul je echt even moeten proberen om echt om en om de borst aan te bieden. misschien gaat het echt niet in 1 keer maar probeer het zoveel mogelijk.

Deel Deze Pagina