Ziek uit dienst

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Patricia T, Feb 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Patricia T

Oct 13, 2013
    30
    0
    0
    Goedemiddag,

Ik weet even niet wat ik moet doen, zit met m'n handen in het haar.
    Na 3 jaar dienstverband en constant te zijn wijsgemaakt dat ik na 3 jaar naar een vast contract zou gaan, is mijn contract ineens niet verlengd. Dit betekent dat ik vanaf 1 april op straat sta met een kindje op komst. Ik ben hier zo van geschrokken, dat ik last kreeg van ademhalingsproblemen, duizelingen, overgeven, extreme vermoeidheid en dat de huisarts heeft aangegeven dat ik tegen overspannen aanzit.
    Nu heb ik mij ziekgemeld, maar ik ben erg bang wat dit betekent voor mij na 1 april. Mijn werkgever is namelijk eigenrisicodrager (en ik weet niet goed wat dit is) en stel dat ik ziek blijf tot na einde contract, wat betekent dit dan voor mij? Heb ik dan wel recht op een WW uitkering en op een zwangerschapsuitkering ( bevaldatum 18/9/14)?

Ik maak me echt zorgen :(. Ik hoor heel graag van u.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Feb 12, 2014
    Last edited: Feb 12, 2014
    Beste Patricia T,

Vervelend dat je contract niet wordt verlengd.

Je wilt weten wat er gebeurt wanneer je ziek uit dienst gaat. Ook wil je weten of je recht hebt op een zwangerschapsuitkering.

Je hebt geen recht op een WW-uitkering wanneer je ziek uit dienst gaat. Je bent namelijk op dat moment niet (volledig) beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

Je geeft aan dat je werkgever eigenrisicodrager is voor de Ziektewet. Dit betekent dat je werkgever verantwoordelijk is voor de betalingen tijdens de volledige Ziektewetperiode (maximaal 104 weken).
    Wanneer je echter ziek bent gemeld ten gevolge van je zwangerschap of bevalling zal UWV de Ziektewet-uitkering betalen. De werkgever blijft wel verantwoordelijk voor de verdere uitvoering van de Ziektewet.

Op het moment dat de ziekmelding bij UWV binnenkomt zul jij binnen enkele dagen worden gebeld door een collega van de Ziektewet. Er zal worden gevraagd naar de reden van de ziekmelding. Mijn collega beoordeelt of je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap of bijvoorbeeld door spanningsklachten.

Wanneer je ziek blijft tot ingang van je zwangerschapsverlof moet je werkgever voor jou het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) aanvragen. Ben je voor die tijd hersteld? En heb je nog geen (volledig) werk? Dan vraag je een WW-uitkering aan. Vanuit de WW ben je ook verzekerd voor de WAZO. Of wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde van je WW-uitkering ligt. In deze situatie vraag jijzelf de WAZO aan. Bel daarvoor UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.

Actuele informatie over het aanvragen van een zwangerschapsuitkering tijdens dienstverband vind je hier en tijdens WW hier.

Ik wens je veel beterschap, een voorspoedige zwangerschap en veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Patricia T

Oct 13, 2013
    30
    0
    0
    Heel erg bedankt voor de snelle en duidelijke reactie.

Share This Page