Tegenvallende cito resultaten groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sunshine83, 24 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshine83

30 jun 2020
    56
    17
    8
    Mijn dochter was in groep 1 al aan het lezen en deed wat meer verrijkingsopdrachten omdat ze al wat meer aankon. Op de kleuter cito toetsen scoorde ze I en II. De kleuterjuffen zeiden altijd dat ze alles makkelijk oppikte.
    Ze zit nu in groep 3 en ik ben wel een beetje geschrokken van het resultaat op met name de toets begrijpend lezen, CITO IV. Voor spelling scoorde ze ook IV en rekenen III.
    Technisch lezen gaat nog steeds goed.
    Is het herkenbaar dat kinderen in de kleuterklas makkelijk mee kunnen komen en dan in groep 3 ineens een wat ander beeld laten zien op de CITO? De methodetoetsen zijn wel voldoende tot goed.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Niet herkenbaar maar het kan aan verschillendemdingen liggen.

Het kan een sprong zijn geweest, dat ze nu gewoon verder op niveau zit.

Heeft de toets niet begrepen of zelf in gaan vullen wat ze dacht wat ze in moest vullen.

Door corona minder opgevangen

Belangrijkste wat geeft juf aan? Maakt ze zich zorgen, verbaasde ze zich?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

@sunshine83 Hoe scoorde ze op de Cito’s in maart dan? (Of wanneer ze waren, hier waren ze in maart)

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Dit inderdaad, zit er verschil in? En heeft de juf met haar gekeken waar het 'mis' is gegaan? Hier ook een knul met een voorsprong en in het voorjaar maakte hij de cito rekenen vrij gemiddeld. Toen de juf even met hem samen ging zitten kwam ze erachter dat hij bepaalde onderdelen niet goed had begrepen en hij durfde niks te vragen omdat het een toets was en ze stil moesten zijn.
    Nu de cito veel beter gemaakt doordat hij nu het principe van de toets kent.
    Oh en begrijpend lezen blijft hier ook achter op technisch lezen.
    Zou gewoon even gesprekje met de juf aanvragen hierover, wellicht heeft zij al een idee waar het vandaan komt?

5. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter scoorde op de M toetsen een C voor rekenen. Lezen een A en spelling een B. Nu een gesprekje vooraf dat ze eerst moet nadenken en dan pas antwoord geven etc. Nu scoort ze een hoge B voor rekenen en 2x een A. Ze moeten het even doorhebben. Ze zijn nog zo jong.

6. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Mijn dochter pikt ook alles makkelijk op, ze krijgt voor rekenen extra lesstof, en op de methodetoetsen scoort ze hoog. Alleen op CITO vallen de resultaten tegen.
    ik heb het nagevraagd, maar bij mijn dochter komt dat doordat CITO een andere manier van toetsen is. Dus als je twijfels hebt, vraag de docent! ;)

7. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Hoeveel toetsen hebben ze dan? Hier vandaag rapport mee en een leerlingrapport cito voor DTM,rekenen en spelling.
    Ook nog zonder uitleg dus snapte er in de eerste instantie niks van..:|

8. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ja Cito is idd een andere manier van toetsen, kan idd ook nog meespelen.

9. sunshine83

30 jun 2020
    56
    17
    8
    Dit was pas de eerste keer dat begrijpend lezen is afgenomen, dus dat kunnen we niet vergelijken. Bij rekenen is ze op hetzelfde niveau gebleven, spelling had ze volgens mij de vorige keer II.

10. sunshine83

30 jun 2020
    56
    17
    8
    De juf zegt dat ze niet weet waar het aan ligt, kan komen doordat het hele lange teksten zijn (maar ja, blijkbaar is dat normaal voor groep 3) of dat ze zich niet zo lang heeft kunnen concentreren. Maar tegelijkertijd geeft de juf aan dat ze zich altijd goed kan concentreren. Onduidelijk dus.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier werd begin van het schooljaar al gezegd dat de cito’s in groep 3 wat anders zijn dan bij de kleuters, soms moeten ze aan het nieuwe format wennen zeg maar.

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.604
    8.353
    113
    Vrouw
    Mijn oudste heeft op de kleuterschool geen cito gedaan. Hij heeft groep 2 overgeslagen omdat hij thuis in Maart vorig jaar begon te lezen. Helaas heeft hij moeite om er op school (of tijdens een schoolperiode) mee vooruit te gaan. We moeten de resultaten van de laatste cito's nog krijgen. Maar halverwege scoorde hij 5 voor taal terwijl hij avi m3 thuis las in groep 1. De cito is een momentopname. Het kan op dat moment even niet goed zijn gegaan. Aangezien de andere toetsen wel goed zijn zou ik daar aan denken. Bij mijn zoon is het zo dat de hoeveelheid prikkels zijn hoofd teveel vullen waardoor hij niet zo goed vooruit komt op school. Als het door drukte komt dan zou ik de zomer pakken om er in rust wat aandacht aan te besteden. Maar aangezien de methode testen wel goed gingen zou ik dat niet verwachten in jouw situatie.

13. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Er zit verschil tussen methodetoetsen en Citotoetsen:
    - bij methodetoetsen wordt getoetst of een kind de stof van het achterliggende blok beheerst
    - bij Citotoetsen wordt de stof over een langere periode (half jaar) getoetst en op een andere manier dan in de methode. Er wordt daarbij ook meer inzicht gevraagd.
    Er zijn best veel kinderen die (veel) beter scoren op methodetoetsen dan op Citotoetsen.

Spelling is ook niet vreemd dat een kind daarop achteruit gaat; bij de midden groep 3 toets hebben ze alleen nog maar woorden geleerd die je schrijft zoals je ze hoort. Nu zijn er al een paar categorieën bij met een spellingregel die je toe moet passen.

Verschil met de kleuterschool zie je ook wel geregeld; in groep 3 wordt het wel 'cognitiever' allemaal. De opdrachten bij Cito zijn dan ook ingewikkelder dan bij de kleuters.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  14. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Kunnen lezen is iets anders dan begrijpen wat je leest. Het kan daar mee te maken hebben. Zou idd in gesprek gaan als je het niet duidelijk vindt.

hummeltje5, Amarens en olleke vinden dit leuk.
  15. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Ik zou het op school even bespreken, maar verder echt geen zorgen maken. Het is zo'n raar jaar geweest, wat volgens mij juist in gr 3 best lastig was.
    Daarnaast is het een andere toetsvorm en moeten ze misschien nog wennen. Het komt vast de komende jaren goed, en anders zit het er gewoon niet in.

16. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Precies dit. En begrijpend lezen is inderdaad gewoon wat lastig. Veel oefenen (gewoon lezen en dan kunnen vertellen waarover het gaat) helpt wel.

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Resultaten op kleutertoetsen hebben geen nauwelijks voorspellende waarde voor de rest van de schoolloopbaan. Ze toetsen compleet wat anders dan de toetsen vanaf groep 3.

Als je dochter goed mee kan komen in de klas zou ik me voorlopig geen zorgen maken en rustig afwachten hoe ze zich de komende jaren gaat ontwikkelen.
    Echt niet alle kinderen die I of II scores hadden bij de kleuters eindigen op havo of vwo.

18. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou toch vragen of de juf dan wat meer aandacht aan haar wil besteden door met dr naar die toets en haar antwoorden te gaan kijken, dit is nou niet echt een antwoord waar je iets mee kan. :rolleyes:

19. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Heb je aan je dochter gevraagd wat ze van de cito vond?

Hier was de groep 3 cito bar slecht op alle onderdelen. Dochter was geschrokken van de vraagstelling, dingen als verhaaltjessommen hadden ze nooit in de klas geoefend, het lezen moest met een onbekende juf, het was 5 hele dagen en ze was kapot moe. Ze vertelde dat allemaal na het maken dus de verwachting was laag. Ik heb me geen moment zorgen gemaakt, ze is slim genoeg. En idd nu de groep 4 toets is het minder spannend en scoort ze hartstikke goed.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Nou, dat vind ik wel een zinnige tip hoor. Dan kun je zien waar het mis gaat.

Wie weet was het een voorsprong en zit ze nu op het gemiddelde, corona-achterstand of maakt ze cito’s gewoon slecht vanwege de vraagstelling.

Deel Deze Pagina