Als ik een bepaalde naam invoer bij Meertens nameninstituut komt er een heel ander aantal keer gegeven uit dan wanneer ik het bij de SVB invoer. Bij de ene is het ik zeg maar even een aantal, 1000 keer gegeven en bij de andere 18 keer. Welke is nu het betrouwbaarst?
Ze zijn allebei even betrouwbaar maar gaan over heel andere periodes. De namenlijsten van de SVB gaan over het aantal keer dat een naam in 1 jaar gegeven is (bijv. 2015). De databank van Meertens gaat over hoeveel mensen er met die naam in Nederland rondlopen, of dat nou een pasgeboren baby is, of een bejaarde man. De SVB bekijkt dus hoeveel mensen er met een naam in 1 jaar zijn bijgekomen, Meertens bekijkt hoeveel mensen er in totaal met de naam rondlopen (t/m 2014).
Als aanvulling: Meertens geeft bij namen die vaak genoeg voorkomen ook het aantal keer dat een naam per jaar gegeven is aan (in de rode grafieken eronder). Die kan soms wel met enkelen afwijken van de SVB (bijv Meertens zegt 20 keer gegeven, SVB zegt 23 keer), en daarin is de SVB betrouwbaarder omdat die de gegevens heel precies verzameld per jaar.