Teken de petitie tegen het NPO programma “Gewoon. Bloot.”

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Bloempjelief, 6 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.616
    113
    Vrouw
    Klopt wat je zegt, maar dat moet wel van twee kanten gebeuren, vind je niet? En dat gevoel heb ik hier niet echt gekregen in deze discussie, dus mede daarom ook dat ik er klaar mee ben.

2. Elizah

Elizah Niet meer actief

Lijkt me inderdaad beter, een dialoog.
    Want als er termen vallen als 'iets grondig mis met de opvoeding' vind ik dat behoorlijk ver gaan.
    Dat je van mening verschilt, prima. Maar ga t niet persoonlijk maken.

3. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.616
    113
    Vrouw
    Dit is dus inderdaad 1 van de voorbeelden.

4. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wanneer je een 2000 jaar oude ideologie probeert te projecteren op de hedendaagse maatschappij, kan dat begrijpelijk wel eens tot kortsluiting leiden.
    Waar de leefregels die benoemd worden in de Thora:Bijbel/Koran 2000/500 jaar geleden heel modern en begrijpelijk waren hebben we daar een nu wat aardsere variant voor. Genaamd het wetboek. Super handig, want dat kan zo nu en dan eens ge-update worden zodat het een beetje meg zn tijd meegaat.

Er zijn heel wat oorlogen uitgevochten in naam van God, dus eerlijk gezegd verbaasd het me niks dat er een groep volledig in de achteruit gaat.

Zo’n programma is gemaakt met de beste bedoelingen en zo te zien heel zorgvuldig. Er is absoluut niks fout aan. Wanneer je dit niet geschikt vind voor jouw kinderen dan laat je ze er niet naar kijken.
    Wanneer je TV niet binnen jouw gedachtengoed vindt passen dan koop je er geen.
    Wanneer deze maatschappij niet bij jou past staat het je vrij om ergens anders, waar ook ter wereld, in een hutje op de hei of in een leefgemeenschap te gaan wonen die wel binnen het kader van jouw denken past toch.

En @Bloempjelief gewoon niet meer reageren als je er geen zin in hebt. Je bent nu de discussie op een beetje een kinderachtige manier aan het voeden. Daad bij het woord voegen of zoiets ;)

Linnidee, 2littlemonkeys en TotalBella vinden dit leuk.
  5. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.616
    113
    Vrouw
    Ik vind deze reactie nogal kinderachtig. Ik ga namelijk helemaal niet meer op het onderwerp in. Jammer dat je me nu dus ook weer tagt, maar me wel de mond snoert.

6. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Maar een petitie starten tegen is toch het begin van zelf niet beginnen met dialoog maar je mening door willen drukken?

Iertje81, Huismuisie en puzzelstukje vinden dit leuk.
  7. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ik heb in dit topic een aantal keren aangegeven hoe ik over t programma denk. En ook over de petitie. (Die ik dus niet getekend heb)
    En t gaat ook over mij als het gaat over in een hutje op de hei wonen, of in een leefgemeenschap. Zou er waarschijnlijk ook iets grondig mis zijn met de opvoeding die ik mijn kinderen geef, moeten de scholen waarop mijn kinderen onderwijs krijgen gesloten moeten worden.

Dus zonder getekende petitie is er ook niet echt sprake van een dialoog toch? Of zie ik t verkeerd? Is er ergens gereageerd: hé, zou had ik t niet bekeken, daar ga ik over nadenken??
    Niet echt hè, want daar heeft t merendeel geen zin in, want die zien t totaal anders. Prima, maar laat mij dan ook anders denken.

Gewooniemand, NiVa0230 en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Je zegt elke keer, ik reageer niet meer en nu snoer ik jou de mond... gewoon niet meer reageren als je er geen zin in hebt zou ik zeggen.

Iertje81 vindt dit leuk.
  9. Emilie69

Emilie69 Niet meer actief

Daarin heb je gelijk. Een dialoog moet van beide kanten respectvol worden gevoerd en dat is hier niet steeds het geval. Het is natuurlijk ook moeilijk om nuances mee te geven en te horen in geschreven woorden. Want het verschil tussen: "ik ben het niet eens met jou opvoeding" en "er is iets mis met jou opvoeding" lijkt klein, maar is essentieel.

Gewooniemand, NiVa0230, Neuzeke en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dat van het hutje op de hei of de leefgemeenschap dat zei ik en bedoel ik zeker niet vervelend of negatief.

11. Elizah

Elizah Niet meer actief

Dan heb ik t waarschijnlijk verkeerd of anders opgevat.
    Volgens mij kan je prima met andersdenkenden in 1 maatschappij wonen, leven en werken.
    Zolang je elkaar maar respecteert, je hoeft t echt niet altijd met elkaar eens te zijn.
    t Lijkt me ook niet echt de bedoeling om aparte leefgemeenschappen of hutjesdorpen op de hei te creëeren voor mensen die anders in de maatschappij staan. Dan zou t denk wel erg saai worden met alleen maar gelijkgestemden. ;)

Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.952
    33.622
    113
    Mooi gezegd. Simpel maar wel waar wat mij betreft.

Huismuisie vindt dit leuk.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nee dat was ook een beetje het punt wat ik probeerde te maken.

Ik geloof oprecht dat dat heel fijn kan zijn overigens. Leuk een tiny house met een gezellig moestuintje erbij in het bos ;)

citroenrasp en Elizah vinden dit leuk.
  14. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Wat ik me nu afvraag hè. Iedereen die zo tegen dat programma is, hebben die het daadwerkelijk gezien?

15. Elizah

Elizah Niet meer actief

Ik heb t niet gezien. Ik heb geen behoefte om er naar te kijken omdat ik er geen meerwaarde in zie voor de opvoeding van mijn kinderen.
    Ik probeer ze op een andere manier bewust te maken van hun eigen lichaam, de verschillen die er zijn (dik/dun/groot/klein etc)
    Want dat er dingen anders moeten op dat vlak geloof ik vast. De beeldvorming via de media vind ik absoluut te eenzijdig.

Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. Mapje

Mapje Niet meer actief

Maar een mening vormen over een programma kun je alleen als je het ook daadwerkelijk bekijkt (al dan niet zonder kinderen) toch? Ik begrijp best dat mensen uit bepaalde geloofsovertuiging hier anders in staan bij een dergelijk programma. Logisch, want het referentiekader is in basis gewoon al anders. In mijn omgeving (biblebelt) merk ik dat ze in meer anders staan (Yoga? Dat doe je toch niet dat is sekte-achtig. Buurvrouw, heeft u wel eens een yoga les meegedaan dan? Sauna? Daar ga je toch niet heen, dat kan echt niet al die naakte mensen en iedereen die wellustig van elkaar wordt. Schoonmoeder, bent u daar wel eens geweest?) Als ik dat probeer aan te halen van: probeer eens misschien geeft het een ander inzicht! Volgt er altijd een soort van kortsluiting of meewarrigheid. “Nee dat ga ik niet doen, dat is gewoon zo”

Ik vind het best leuk als iemand dan bijv nou echt een yoga les zou doen of dit programma zou kijken en zou zeggen: nee, mijn standpunt is gelijk, vanuit mijn overtuiging is het niet nodig maar het is wel respectvol gemaakt en ik begrijp dat andere mensen hier wel wat aan hebben of er iets mee kunnen doen.

Niet dat jij nu persoonlijk moet kijken hoor maar ik denk dat je ook een betere dialoog krijgt als je daadwerkelijk jezelf verplaatst/bekijkt vanuit de ogen van de ander.

17. Elizah

Elizah Niet meer actief

#317 Elizah, 23 mrt 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2021
    Ik snap je gedachtengang, maar ik ga absoluut geen programma bekijken waar ik principieel op tegen ben en wat voor mij geen toegevoegde waarde heeft omdat ik voor een betere dialoog me dan kan verplaatsen in een ander.
    Ik heb mijn mening over t programma gebaseerd op de informatie die ze zelf hebben gegeven in de media en dat vind ik genoeg zo. Het is puur persoonlijk en ik zal nooit iemand bekritiseren die er wel naar wil kijken.

Dat zou t zelfde zijn als al de Biblebelt mensen uit jouw omgeving je gaan vragen om deel te nemen aan hun activiteiten (kerkdiensten, kinderen naar hun scholen, dragen van hun kleding enz) zodat jij je wat beter kan verplaatsen in hen. Zou jij dan ook meer respect voor hen krijgen? Ik denk het eigenlijk niet, want het verloop van jullie gesprekken komt ook niet echt over alsof jullie ooit een dialoog met elkaar hierover aan zullen gaan. Daarin verschillen jullie principes teveel(yoga is sekte, sauna is wellustig etc)

Gewooniemand, Bloempjelief, Neuzeke en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Mapje

Mapje Niet meer actief

#318 Mapje, 23 mrt 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2021
    Zeker wel, ik ben zelf gelovig opgevoed. Ik ging tot mijn 18e elke zondag naar de kerk, zondagsschool, protestante school, catechisatie en jeugdkampen met jeugdwerk, concerten van Elly en Rikkert. Ik ga zelfs nu nog regelmatig mee naar de kerk voor familie doeleinden. We bidden keurig mee bij familie. Ik heb vriendinnen die wel nog praktiserend gelovig zijn. We hebben het dan overigens maar mondjesmaat over zaken als abortus of euthanasie (waar ik dus niet tegen ben en zij wel) maar het lukt wel. Sommige begrijpen mijn standpunten; ik die van hen ook. We staan wel anders in het leven omdat ik (en mijn man) niet meer geloven en ons uit hebben geschreven bij de kerk. Onze kinderen worden dus ook niet met het geloof opgevoed.

De voorbeelden die ik gaf waren vanuit mijn persoonlijke leven waarin ik helaas ook mensen heb die niet snappen dat wij niet meer geloven en zich ook niet willen verplaatsen. Gelukkig geldt dat dus niet voor iedereen in mijn omgeving zoals sommige vriendinnen. Bij hen koester ik het ook dat zij dus wel mee gaan naar een proefles yoga (en het ook leuk vinden haha) Sauna heb ik ze niet mee naar toe gekregen (logisch ;)) maar ze geloven het wel als ik zeg dat ik dat anders zie en waarom. Maar een dialoog met is er zeker of in mijn geval ook verdieping en deelname aan het geloof. Ik weet waar ik het over heb.

Ik wilde alleen laten zien dat het soms wel goed is om je juist te verdiepen door eens deel te nemen en er dan een mening op te baseren. Het brengt in elk geval inzicht in het standpunt van een ander. Dat heb ik zelf ook gedaan.

Qua programma: ik vind het een mooie aanvulling. Maar ik begrijp ook dat mensen dat niet vinden en het anders willen insteken. En dat is prima want dat is met alles zo. Ik zou er dus alleen nooit een petitie voor starten of ondertekenen. Het is juist mooi dat de vrijheid voor zulke programma er is in ons land.

MyMiracle, Athina, Elizah en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Prima hoor van mij hoeft niemand het te kijken. Maar de zorgen die er geuit werden en het commentaar wat er kwam staat naar mijn idee totaal niet in verhouding tot het programma.
    Er waren niet zomaar ineens blote mensen te zien. Daar werd over gepraat en er werd heel veel aandacht besteedt aan het feit dat bloot normaal is maar niet altijd. En dat alle partijen zich er prettig bij moeten voelen.

puzzelstukje, Syane en Athina vinden dit leuk.
  20. Elizah

Elizah Niet meer actief

Daar heb ik t allemaal niet over gehad, over bepaalde zorgen en commentaar. Dat heb ik anderen wel zien doen, tot en met linken naar pedofilie enz. Dat vond ik ook te ver gaan.
    Ik ben uitgegaan van de info die t programma zelf gegeven heeft en op basis daarvan heb ik beslist dat ik daar niet naar ga kijken.

Athina vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina