Ik heb een probleem met mijn werkgever of het aantal uren dat hij mij moet betalen. Ik heb een contract van 20 uur per week. De laatste tijd krijg ik haast nooit voor 20 uur werk. Gemiddeld zit ik op 15 uur per week. Naar mijn idee moet ik ondanks dat ik minder werk gewoon 20 uur betaald krijgen maar mijn werkgever trekt de te weinig gewerkt uren van mijn vakantie dagen af. Ik zit nu al op een tekort van 15 uur en het jaar is nog maar net begonnen en ik heb ook nog vakantie ingepland. Op deze manier kan ik vanaf half november alleen nog maar aan het werk om het tekort weg te werken en krijg ik niet meer betaald. Mag dit zomaar of heb ik gewoon recht op 20 uur ongeacht hoeveel ik er werk.
dat ligt er volgens mij aan wat er in je contract staat. Heb je een min-max contract? Of echt vaste uren?
Volgens mij mag dit niet. Jij hoort gewoon 20 uur betaalt te krijgen. Je werkgever kan je vragen om vakantieuren op te nemen in tijden dat het minder gaat, maar jij bent niet verplicht dit te doen.
Vast uren er staat niks geen min - max of zoiets bij. Als ik ziek ben krijg ik wel gewoon 20 uur betaald.
Als je werkgever je minder uren kan bieden dan in je contract staat, dan kan hij dit zwart op wit zetten. Daarmee kun jij deeltijd WW aanvragen. Wat nu gebeurt is niet zo netjes.
Ik zou je werkgever dit even onder zijn neus schuiven. vakantie uren afpakken kan natuurlijk niet zomaar. Recht op WW
Vakantie uren is iets dat van jou is en daar heeft je werkgever niks over te bepalen. Dat is aan de werknemer om die op te nemen. Ze kunnen het jou altijd vragen, maar als je dat weigert, is dat jammer voor hen. Verder zijn ze voor zover ik weet, verplicht je contracturen uit te betalen. Denk dat dat ook wel afhankelijk is van wat er in je contract staat. Maar van vakantie uren horen ze iig af te blijven!
hier (thuiszorg/zorg) krijg ik ook altijd mijn contracturen uit betaald. als ik minder uren werk dan kom ik op papier wel in de min te staan. deze worden weer "weg gewerkt" op het moment dat ik over uren maak. ik krijg die over uren dan niet uitbetaald, alleen de ORT over die uren. als we echt super veel uren in de min staan dan word er bij ons ook "ge-eist" dat we vakantie uren schrijven. maar dat ligt dan geheel aan de reden waarom we in de min staan. als het de schuld is van mn planner, dus dat ik te weinig ingepland ben dan kunnen ze me niks maken. maar als ik mn werk afraffel en overal snel klaar ben en hierdoor uren te kort kom dan is het mn eigen probleem en word er van me verwacht dat ik die min uren inhaal door extra diensten te doen. doe ik dit niet dan kost het me vakantie uren. (maar wij moeten onze werktijd in en uit klokken dus word echt bij gehouden en hier zijn onze uren ook op gebaseerd).
Er is me ook nooit gevraagd of ze dit van mijn vakantie uren mogen rechttrekken. Het is ook niet zo dat er niet genoeg werk is. Er zijn ook collega's die veel meer dan hun contracturen werken.
Dan moet je zorgen dat je wel genoeg uren werk krijgt, want dit kan zomaar neit natuurlijk. En hierin heb je ook eigen verantwoordelijkheid. Als hij je niet voor 20 uur werk kan geven is dat zijn probleem en moet hij het je toch uitbetalen.
Mijn werkgever deed dit ook. En heb het nagevraagd bij juridisch loket en dit mocht gewoon. ( thuiszorg) Hou er trouwens ook rekening mee dat als dit 3 mnd achter elkaar gebeurd ze je contract kunnen bijstellen naar beneden.
Nee dat mag niet zomaar, ook niet na drie maanden!!!! In geval van vast contract en vaste uren moet de werkgever gewoon de 20 uren uitbetalen die TS op papier heeft. Wil hij haar contract aanpassen, dan moet hij een ontslagvergunning aanvragen voor het aantal uren dat hij het wil verminderen. En daarvoor krijgt de werkgever echt niet zomaar toestemming en al helemaal niet wanneer er genoeg collega's zijn die meer dan hun contracturen werken, Dan moet de werkgever de planning beter maken!
Dit mag niet... Als ik te weinig uren draai (werk in de thuiszorg) krijg ik gewoon mijn contract uren betaald wel moet ik dan extra werken om mijn min uren weg te werken.
Ik heb al meerdere keren bij de planning aangegeven dat ik meer uren wil maar tot nu toe is er nog niks gebeurt. Kreeg een uurtje geleden ook nog bericht dat er weer 2 kinderen van mijn rit afgaan ( rij op de taxi met schoolkinderen). Nog minder uren dus. Heb nu heel erg het idee dat ik dan maar gewoon uren ga schrijven die ik niet werk om maar aan de 20 te komen maar dat vind ik dan weer niet kunnen. Voel ik me te eerlijk voor.
Je mag wel minder uren werken, maar je dient wel betaald te worden volgens contract, dus 20 uur. Heb in het verleden meegemaakt dat er te weinig werk was en toen hebben ze gedeeltelijk vrijstelling gegeven (20%) echter dienden ze wel conform contracturen te betalen.