Tekenbeet en zwanger

Discussion in 'Zwangerschap' started by engeltje23, Dec 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik kom er net bij het uitkleden achter dat ik (denk ik) een teek op mijn been heb zitten. Mijn broertje komt er zo aan met een tekentang om hem te verwijderen, dus hopelijk lukt dit goed.
    Moet ik nu alleen omdat ik zwanger ben morgen wel even voor de zekerheid contact opnemen met de ha of Vk? Het wordt nog niet echt rood en zie er zeker geen cirkel omheen. Wel heb ik sinds gisteravond een beetje een koortsgevoel, maar koorts heb ik niet. Heb ook niet het idee dat hij er al lang kan zitten, want dan had ie al volgezogen moeten zijn denk ik toch?

Hier nog even een foto ervan

2. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    hij zit er idd net. voorzichtig op de juiste manier verwijderen *met tekentang of draaiend eruit trekken. geen alcohol erop!
    heb dat ook paar x gehad. goed oppassen dat er niets achterblijft. (keer eentje in me borst gehad waar de kop en pootje is blijven zitten -.-') ivm kans op lyme zou ik wel ff de HA bellen en dat onding ff in een bakje bewaren

3. exciting

exciting Fanatiek lid

Dec 10, 2013
    3,172
    983
    113
    Female
    Friesland
    als je besmet bent dan komen de verschijnselen en de ring/rode vlek na enkele dagen of weken na de beet!

zou morgen voor de zekerheid even bellen!

let er wel op dat je hem er helemaal uit haalt en dat de kop niet blijft zitten.

4. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Is dit echt een teek? Ziet er niet uit als een teek. Zie je pootjes zitten?
    Werk op de HAP en dit zijn de adviezen die patiënten krijgen:
    - op draaiende en trekkende eruit halen, het kan GEEN kwaad als er een stukje blijft zitten, dit zweert er vanzelf uit.
    - pas desinfecteren met alcohol als de teek ERUIT is.
    - op kalender noteren dat je vandaag een teek hebt verwijderd.
    - als je binnen nu en 3 maanden griepachtige klachten krijgt, dan contact HA.
    - letten op rode kring.

Verder kun je de beste info vinden op thuisarts.nl en daar lees je ook wanneer je de HA moet inschakelen.

5. gitta

gitta Fanatiek lid

Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    Een nicht van me kreeg tijdens haar zwangerschap voor de zekerheid direct een ab-kuur na een tekenbeet. Zou gewoon even bellen met je HA.

6. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Echt? Nou dat doen wij nauwelijks. Zo'n AB kuur is ook niet best voor een zwangerschap. En als je start wanneer je bv klachten gaat krijgen, ben je nog ruim op tijd op Lyme voor te zijn.

7. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,472
    4,922
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eens met mamasmeisje. Geen reden tot paniek. Teek is klein, zit er waarschijnlijk net. De kans überhaupt op Lyme is dan al minimaal.
    Ab uit voorzorg vind ik erg twijfelachtig. Hou het in de gaten en mochten er klachten/aanwijzingen komen, dan is het tijd zat.

Ps. Van de foto zou ik er geen teek van maken, maar ik neem aan dat er in het echt een kop en pootjes aan zitten ;)
    Het ziet er meer uit als een klein bloedblaartje...

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Ik heb het net verwijdert, maar ik vermoed dat het gelukkig toch geen teek is geweest maar een bloedblaartje idd!
    Het spatte namelijk gelijk kapot en dat gebeurd niet bij een teek volgens mij toch? Ik kon daarna ook geen pootjes ontdekken.
    Ik hou het voor de zekerheid nog wel even in de gaten, maar denk dat er dus niks aan de hand is uiteindelijk.

Thnx voor jullie tips en adviezen! Hoef nu denk ik de ha morgen ook niet meer te bellen toch?

9. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    bloedblaartje idd :) die krengen zijn alleen tussen je nagels te te 'knakken' en zelfs dat is al best een gedoe.
    je hoeft niet te bellen idd

10. Mamasmeisje

Mamasmeisje Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    1,304
    0
    36
    Brabant
    Nee voor een bloedblaartje hoef je niet te bellen. Vond t op de foto al geen teek lijken. Maar je weet nu wel wat je moet doen als je wel een teek hebt :)

Share This Page