Hoi dames, Vanochtend tijdens het afdrogen dacht ik dat ik een korstje in mijn knieholte had. Dus ik heb het eraf gekrabd. Bleek het een teek te zijn! Geen idee hoe lang die er al zat. Check dat niet elke dag. Heb meteen gekeken of er nog iets was achtergebleven. Naar mijn idee was hij nog intact. Alle potjes en kopje zaten er nog aan en enge ding kon nog lopen. Ik raakte meteen in paniek, je kent het wel. Je lees al die enge verhalen over Lyme. Ik heb toch maar de huisartsenpost gebeld. De assisente dacht dat hij er mogelijk nog geen 24 uur zat (nav mijn verhaal) en dat ik moest ontsmetten. Het rode plekje wat er nu zat was normaal zei ze. Pas als het kringen werden was dat alarmerend. Ik ben eigenlijk niet echt gerustgesteld en bel voor de zekerheid morgen nog even mijn eigen huisarts. Jullie ervaring met een tekenbeet tijdens je zwangerschap?
Geen ervaring tijdens zwangerschap. Maar wel 4x een tekenbeet gehad. Alle keren geen rode kring eromheen en ook geen lyme. Schijnt echt zo te wezen dat er bij een besmette teek aan rode kring omheen komt...en dan echt een rode kring die zich naar de buitenkant uitbreid. Ontsmetten en in de gaten houden de komende dagen.
Ik ben zo'n iemand die dan verhalen op internet gaat lezen. Het schijnt dat er niet altijd een rode kring optreedt maar dat je toch besmet kunt zijn. Bah, kutbeesten zeg!
Goed in de gaten houden, meer kan je niet doen. Even overleg met eigen huisarts is altijd goed, en voor de zekerheid even met je verloskundige overleggen. Paniek is nergens voor nodig in elk geval, een teek die nog loopt kan er nooit lang gezeten hebben. De kans is dus klein dat je er iets aan overhoudt. Bovendien is paniek nu alleen maar slecht voor je. Noteer even de datum van de beet en de komende dagen/weken goed in de gaten houden. De rode kring die bi een besmette teek ontstaat is echt heel duidelijk te zien, Google maar eens wat afbeeldingen. Dat het nu rood is, is heel normaal want het is geïrriteerd. Een kring ontstaat pas na enige dagen.
Precies dit! Ik heb overigens in mijn leven tientallen tekenbeten gehad, maar nog nooit lyme. Waarschijnlijk gaat 't geen problemen opleveren, maar hou 't even goed in de gaten.
Van googlen is nog nooit iemand minder onzeker geworden. Op google vind je veel onheilverhalen. En niet alle sites zijn betrouwbaar. Morgen gewoon voor de zekerheid je eigen huisarts bellen, en die stelt je vast gerust.
Heb je de teek nog? Die kan je namelijk opsturen om te laten testen. Dat is betrouwbaarder dan een lyme-test op mensen die vaak vals negatief is. En nee, een lyme-besmetting hoeft niet altijd gepaard te gaan met een rode kring. Dat is vreselijk achterhaald, het kán, maar hoeft niet. Teek opsturen | Lyme onderzoek Pro Health Medical Ziekte van Lyme - ziektevanlyme.nl
Maar houdt in je achterhoofd dat de meeste mensen geen lyme oplopen na een beet. Het is gebeurd dus je kan niet meer doen dan het in de gaten houden en even overleggen met je huisarts.
Laat je ons de uitkomst weten? Ben erg benieuwd Hopelijk niets aan het handje. En anders kan je je huisarts preventief om antibiotica vragen.
Ja ga morgen even bellen! Al denk ik dat mijn huisarts het eerst liever aankijkt, ze is geen fan van heel snel antibiotica geven. En al helemaal niet als je zwanger bent. Ook al is het een soort die je mag gebruiken. We zullen het zien! Ben de hele dag al beetje van slag. Heel stom.
Ik heb twee jaar terug vlak na de geboorte van mijn kind schijnbaar Lyme opgelopen, zonder de rode ring, maar dit is dus pas later behandeld waardoor er al veel klachten waren!!!! Ivm borstvoeding kreeg ik Amoxicilline zodat mijn kind geen hinder zou ondervinden van de antibiotica. Nu twee jaar later voel ik mij nog slecht, moe, beroerd etc. Mijn advies dus: wees zeer alert en persoonlijk zou ik nu direct antibiotica eisen/willen, want lyme is echt rot!
Jeetje wat ontzettend naar dat je lyme opgelopen hebt. Ikzelf ben ook voor preventief antibiotica. Iemand dichtbij is al jaren erg ziek door lyme. Ook nooit een rode kring gehad. Ik weet alleen wel dat veel huisartsen niet meewerken aan preventief antibiotica. Maar ik zou zelf stennis schoppen als ik het niet zou krijgen.
Ook hier 1 die lyme heeft opgelopen, ongeveer 12 jaar geleden zonder rode kring!!! Ook zonder kring kun je lyme krijgen, pas hier mee op! Je kunt je jarenlang slecht voelen.
Hier laatst een teek op de grond gevonden.. Naar de dierenarts gebracht (ik vermoed dat de teek op de hond zat, maar kan ook van niet) ze hadden het erg druk dag erna pas uitslag.. In onrust gezeten ik heb helemaal geen teek bij de hond of bij mijn zoontje gezien.. Test was negatief dus drukte om niks.. Assistente zei dat het niet vaak voorkomt dat een teek lyme heeft.. Nou voor hetgeen wat zij vragen voor een onderzoek hoef ik niet in onzekerheid te zitten zou het zo weer laten onderzoeken.. Succes morgen!!!
https://www.tekenradar.nl/teken/teken/aantal-besmette-teken Eén op de vijf teken is besmet, afhankelijk van het gebied. Ik vind dat nu niet echt weinig.
Nou, toch even contact gehad met eigen ha. Zij geeft aan dat ik het gewoon even aan moet kijken. In ieder geval de komende 3 maanden. Indien de plek geen kring krijgt maar wel rood en dik wordt moet ik ook contact opnemen. Voor de rest denk zij dat hij er nooit lang kan hebben gezeten. Ik vertelde haar dat jij nog plat was en ik heb er er af heb gekrabd en hij daarna nog in tact was. Een teek die langer zit kun je er wel af krabben maar dan blijft de kop vaak steken. Preventief antibiotica geven doen ze liever niet.
Als de teek inderdaad nog loopt dan zal hij kort hebben gezeten. Een teek die langer zit is vaak voller. Dat artsen niet preventief antibiotica voorschrijven vind ik alleen maar goed. Er zijn mensen die heel vaak teken hebben en vooral mensen die veel buiten werken denk daarbij aan hoveniers, boswachters. Zij kunnen moeilijk bij iedere teek antibiotica innemen. In een risico gebied zoals de Veluwe waar zowat iedere teek is besmet en bij verdenking dat de teek al langer zit is het een ander verhaal. Ik zou me in jouw geval geen zorgen maken want klinkt niet alsof er een hoog risico is maar ik begrijp je zorgen. Ik vraag me af of er ooit een vaccin zal komen om te beschermen tegen de ziekte van Lyme want ik zou hem direct laten zetten bij mijn kinderen. Straks gaan de oudste kinderen weer op kamp in een risicogebied en dan kan ik me er ook wel druk om maken maar ze worden iedere dag gecontroleerd en dragen lange broeken en petjes op hun hoofd wanneer ze het bos in gaan en meer kun je niet doen en natuurlijk preventieve spray.
Ik heb wel eens bij de drogist een testje gekocht waarmee je zelf kan testen of de teek Lyme heeft. Misschien is dat een idee om je gerust te stellen?