Tekenbeet

Discussion in 'Gezondheid' started by Springboon, Apr 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Zoals titel aangeeft, kwam ik gisteravond ( lees 23.35uur) erachter dat ik een teek op mijn rug had.

Deze had zich al zo vol gezogen, en zat er waarschijnlijk al een aantal dagen.
    Nu moet ik straks naar de huisarts, om te kijken of de kop eruit is gekomen (na 7 keer proberen eruit te trekken, eindelijk met veel pijn gelukt).

Op mijn rug liggend vernam ik het niet, maar toen ik op mijn buik draaide voelde ik een rare bobbel, die enorm begon te trekken.
    Voelde als een loszittende bult huid :eek: :eek:, dus dacht ik: ik trek het wel even stuk.
    Nadat ik mijn singlet had uitgedaan, voelde ik nog eens (in het donker), en trok er iets aan, deed zeer :x :x niet leuk meer.
    Eenmaal eruit ( zonder tekenpen), gelijk licht aan, en mijn vriend en ik schrokken ons kapot, wat was die groot!!
    mijn vriend heeft hem door de wc. gespoeld, en me nadien even volledig nagekeken of er niet meer zaten, bij elke kriebel dacht ik dat er meer zaten :eek: :eek: .

Man, wat doet zo'n teek pijn zeg.
    Vannacht slecht geslapen, kon niet op mijn rug liggen.
    Zat om de tekenbeet een hele grote rode kring, en veel grote rode vlekken op mijn rug.
    Vanmorgen was de kring weg, en de vlekken ook, alleen nu een vrij grote plek waar de teek zat (lijkt op een vergrootte puist die geknapt is).

Het enge wat ik me kan bedenken is dat ik Zondag het bos ben in geweest en verder niet bij bomen of hoog gras ben geweest.

Maar wie verwacht er nu een teek op de plek waar de achterkant van de BH (waar die sluitstukken zitten). Ik niet.

Zelfs met douchen niets gezien.gemerkt :x :x :x .

Nu is mijn vraag: Wie heeft dit ook gehad, en wat kan ik straks verwachten bij de huisarts?
    Krijg ik ook een bloedonderzoek ivm ziekte van lymm?

Edit moderator: Verplaatst naar gezondheid.

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,087
    3,870
    113
    Als kind heb ik er wel eens eentje op mijn buik gehad en we plukken ze nog wel eens van onze huisdieren af.
    Iemand die ik ken kreeg vorig jaar een antibioticakuur na een tekenbeet, ik weet niet meer precies wat voor onderzoek ze hadden gedaan. Tegenwoordig zijn ze vaak wat oplettender, aangezien de hoeveelheid gevaarlijke teken in Nederland de afgelopen jaren nogal is gestegen. Ik zou dat van die kringen wel melden. Maar je bent er heel snel bij hoor, dus dat is goed. Ik ben benieuwd hoe ze het onderzoeken, sterkte bij de huisarts!

3. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

Aug 16, 2007
    1,610
    89
    48
    Female
    Mama
    Amersfoort
    hoi hoi een paar jaar geleden had ik er een tussen mijn tenen en idd dat doet echt zeer!

Mijn huisarts heeft voor de zekerheid een bloedonderzoek gedaan, maar misschien verschild dat per huisarts. Ik zou zeker aangeven dat je een onderzoek wilt, want de ziekte van Lymm wil je ook niet!

Heel veel succes!

Groetjes,

Sam

4. agnes74

agnes74 Actief lid

Nov 23, 2008
    125
    0
    0
    De huisarts zal inderdaad kijken of de kop er ook uit is. Waarschijnlijk geen bloedonderzoek, misschien/waarschijnlijk preventief antibioticakuurtje. Ehmmmm....in het bos geweest maar niet bij bomen in de buurt....Dat moet je me toch even uitleggen ;).
    Teken kunnen ook vanuit bomen vallen en zo via je nek een lekker warm plekje zoeken. Dus een bhbandje is niet een rare plaats. Vaak zitten ze in knieholtes of oksels. Je moet de plek in de gaten houden. Wanneer er een rode kring omheen komt kan dat duiden op lyme. Maar die antibiotica zal prefentief z'n werk doen.

groet,
    agnes

5. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Staat er inderdaad een beetje raar, bedoel behalve die dag niet in de buurt geweest van hoge gras, bomen e.d. ;) .

Net een half uur geleden gekeken, plek wordt roder, en groter.
    Nog 30 min. dan hoor ik het wel van de huisarts..

Toen ik de teek eruit haalde was er wel een vrij grootte rode cirkel die er omheen zat, is dit altijd zo? kan er niets over vinden op internet

6. agnes74

agnes74 Actief lid

Nov 23, 2008
    125
    0
    0
    Dat weet ik eigenlijk niet.....hij heeft er natuurlijk al een paar dagen gezeten...misschien is de plek wat gaan irriteren ofzo... Ze zitten muurvast maar door het bhbandje is de teek wel heen en weer geschoven. Succes bij de huisarts.
    agnes

7. diana26

diana26 Fanatiek lid

Nov 6, 2007
    1,149
    0
    0
    gelderland
    ik heb alwel zon 30 tekenbeten gehad, sommige mensen trekken ze blijkbaar aan, ik let op me kleding en ga niet in hoog gras lopen,zitten ect, manlief bv wel, maar ik heb ze altijd en hij nooit.

Als hij er er wat langer inzit doet het iid pijn als je hem eruit trekt, en kan er een rode plek zichtbaar zijn, de echte rode plek die je kan verwachten mocht je besmet zijn, treed pas later of helemaal niet op, dit is waarschijnlijk gewoon irriteerde huid.Ik heb nog nooit een bloedonderzoek ofzo gehad, dat doen ze ook niet zo snel.Gewoon de datum i je agenda vermelden en de plek waar die zat en die de komende weken in de gaten houden.

8. Sammie88

Sammie88 VIP lid

Jun 12, 2008
    11,287
    0
    36
    Emmen
    Ik heb 2 keer een teek gehad, en meteen na melden bij de HA een antbiotica kuur gekregen.
    Dit doen ze volgens mij als standaard procedure.

9. Liesje76

Liesje76 VIP lid

Nov 16, 2006
    24,463
    0
    0
    Twente
    idd zorg ervoor dat je een AB kuurtje krijgt...mijn achternicht heeft dit niet gehad en heeft nu de ziekte van lyme en kan haast niet meer lopen en kan niet meer werken

10. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama
    iewww, ik vind dit eng om te lezen, gelukkig heb ik er nog geen een gehad.

11. diana26

diana26 Fanatiek lid

Nov 6, 2007
    1,149
    0
    0
    gelderland
    het is niet noodzakelijk om antibiotica te geven, er zijn wel artsen die dit doen, maar het is niet eens wetenschappelijk aangetoond dat dit effect heeft.als elke arts iedereen antibiotica moet geven die een tekenbeet heeft gehad, zal de antibiotica wel snel uit het ziekenfondspakket verdwijnen

12. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    De huisarts ( net een nieuwe) wou er niets aan doen :( , maar omdat ik aandrong dat ik er wel graag voor wou hebben (preventief) heb ik een anti-biotucum gekregen.
    Moet 2x daags 1 tablet, 2 weken lang.

grootte was om 14.50uur: 6mm doorsnede, terwijl het vanmorgen kleiner was :(
    Maar ze zag de ernst er niet van in.
    Hoef het niet eens in de gaten te houden, maar dat ga ik dus wel doen..

13. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Ik zou het zeer zeker goed in de gaten houden. Besmette teken rukken steeds meer op.
    Dat het nu rood is kan ook heel goed komen van de huid zelf want er zit iets in wat er niet hoort en dat moet er uit, dus een kleine ontsteking.

Nooit de teek voor verwijderen verdoven met alcohol. Dan wordt de teek namelijk misselijk en kostst zijn maaginhoud uit en dan heb je meer kans op ziektes als ze besmet zijn. Na verwijderen wel ontsmetten kan met alcohol of een andere ontsmettend goedje ben daar de naam even van kwijt wordt ook wel gegeven bij gaatjes schieten.

http://www.lymenet.nl/

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

he bah!
    ik word ook regelmatig gebeten door teken maar voel dat eigenlijk altijd. dus dan kan ik ze er gelijk vanaf trekken. een teek kan pas kwaad als ie een bepaalde tijd op je zit dus ik heb nooit de huisarts gebeld.

ik zou ook zeker een ab kuurtje vragen, beter een keer teveel dan te weinig.

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh meid.......

Meer dan de helft van de teken is besmet met de Borrelia-bacterie dat Lyme veroorzaakt.
    Als de teek er meerdere dagen heeft gezeten, zich vol heeft gezogen en niet goed verwijderd is (hij spuugt dan zijn maaginhoud uit) en er rode kringen te zien zijn, dan is de kans heel groot dat je Lyme hebt opgelopen.
    Teek verwijderen moet je draaiend doen met een tekentang of scheppend met een tekenlepel en nooit verdoven met alcohol want dan spuugt ie ook zijn giftige maaginhoud uit!

De incubatie duurt een tijdje dus het is niet meteen in het bloed te zien.
    Ik zou echt preventief voor een ab-kuur gaan, want Lyme is een vervelende ziekte (heb een vriend met Lyme).

Let op! Als er na een tekenbeet een erythema migrans (meestal ringvormig, zich uitbreidende, rode uitslag) ontstaat, dan is dat bewijs voor een infectie; daarom moet men dan gelijk een antibioticumbehandeling krijgen. Er moet dus ook geen tijd worden verspild aan bloedonderzoeken. Hoe langer men wacht met behandelen, hoe moeilijker het is om te genezen.
    De Lyme-bacterie wordt meestal overgedragen door de beet van een geïnfecteerde teek. Teken zijn kleine parasieten die vooral voorkomen in bossen en velden. De teek hecht zich vast in de huid en zuigt zich vol met bloed. Als de teek is geïnfecteerd, dan kunnen de Lyme-bacteriën worden overgedragen naar de mens.
    Ook is aangetoond dat een zwangere vrouw die geïnfecteerd is met de Lyme-bacterie, deze kan overdragen op het ongeboren kind.

Heel veel sterkte!

16. agnes74

agnes74 Actief lid

Nov 23, 2008
    125
    0
    0
    Heeft de huisarts dit wel goed genoteerd in je dossier?? Neem aan van wel....Hou het in de gaten. Krijg je inderdaad een rooie kring op die plek, trek dan aan de bel. Ik ken een paar mensen die diverse klachten hebben gekregen (na jaren!), die terug te leiden waren naar een tekenbeet. Maargoed, de meeste mensen worden niet besmet hoor!!

Goed weekend,
    agnes

17. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

Nov 20, 2006
    3,570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    van het weekend is me zoon gebeten door een teek. we wonen in een flat 3 hoog moet je na gana hoe klein de kans is. wel hebben we een hond. alleen de teek is foetsie met eruit halen en ben zo bang dat die nu bij 1 van ons zit. me man denkt hem opgezogen te hebben maar weet het niet zeker. we moeten onze zoon even in de gaten houden. kan een teek zomaar verdwijen en hoe groot is de kans dat je er weer 1 krijgt en dta die nog in huis is en wat doet allemaal vragen pffffffffffffffffff

18. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

Nov 20, 2006
    3,570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    en nog wat je zal het maar niet in de gaten hebben gehad dat een teek je heeft gebeten wnat als ze vol zijn laten ze toch los.
    bah moet er niet aan denken om er nog 1 te zien

Share This Page