Tekenbeet

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 7 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Gisteren kwam ik er achter dat ik 2 tekenbeten in mijn benen had. En dat kon wel kloppen, want 3 dagen geleden heb ik in het bos gewandeld met een jurkje aan. Ik heb er helemaal niet over nagedacht om een lange broek aan te trekken.
    Gisteren heeft mijn man er 1 uitgehaald, maar de ander weigerde. Dus heeft de huisarts deze verwijderd. Alleen bleef het pootje haken en deze wou er met geen mogelijkheid uit. Dat zit er dus nog.

Om de rode plekken heb ik 2 kringetjes gezet om te kijken of deze groter worden. Dat is gelukkig niet het geval. Wel heb ik 48 uur met teken in mijn been gelopen. Het waren kleintjes.

Maar is de kans op Lyme daarmee ook afgenomen? Zou prettig zijn. :)

2. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Heb je geen ab-kuur gekregen? Dat lijkt me toch wel handig uit voorzorg of zeg ik nu iets heel raars?

3. LA85

LA85 Fanatiek lid

25 apr 2013
    2.018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Volgens mij geven ze AB alleen als de bekende rode ring verschijnt of je andere symptomen krijgt zoals heel veel zweten, erge hoofdpijn, misselijk zijn etc.
    Niet elke teek is "fout" in de zin dat niet alle teken de ziekteverwekker van de ziekte van Lyme bij zich dragen om het zo maar te zeggen. Alleen als je bovengenoemde symptomen krijgt is er in doorgaans risico op Lyme vandaar dat er vaak daarna pas AB wordt voorgeschreven.

4. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik dacht altijd dat als een teek langer dan 48 uur op je lijf heeft gezeten er dan uit voorzorg een ab-kuur wordt gegeven. De symptomen van lyme kunnen zich weken zelfs maanden later pas presenteren, dan is het al te laat. Maar ik zal het dan verkeerd hebben, ben immers geen dokter.

5. LA85

LA85 Fanatiek lid

25 apr 2013
    2.018
    1
    36
    NULL
    NULL
    @rocketscience: ik ben ook geen arts, zeg alleen maar wat deze me verteld heeft. Ben zelf overigens besmet met Lyme.
    TS als je je ongerust maakt zou ik alsnog even contact opnemen met je HA en daar je ongerustheid kenbaar maken.

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Dit dacht ik ook altijd....
    Zou toch voor de zekerheid even met de huisarts overleggen!

7. xbabyxdx

#7 xbabyxdx, 7 jul 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jul 2015
    Oh..... dat wist ik niet....

De gene die de arts waarnam zei dat als het eenmaal verwijderd is dat het geen kwaad meer kon.

Ik heb trouwens geen symptomen.

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Zou het sowieso goed in de gaten houden en misschien voor de zekerheid even de dokter opbellen.

9. boompje

boompje Actief lid

14 feb 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit is de richtlijn in 2015:

Indien een teek langer dan 24 uur op de huid heeft gezeten én deze niet langer dan 72 uur geleden verwijderd is, kan worden gekozen uit 2 gelijkwaardige opties: watchful waiting of preventief een eenmalige dosis antibiotica.

Bij jouw is dus voor het eerste gekozen. Dus houdt het in de gaten, zoals je huisarts heeft uitgelegd.
    Iedereen denkt altijd dat antibiotica een wondermiddel is en altijd gebruikt kan worden, maar het blijft wel een pittig geneesmiddel, waarbij geldt hoe minder vaak nodig hoe beter.

10. xbabyxdx

Ja klopt wel! En het is nog de vraag of deze kuur die ik zou krijgen, wel zou gaan helpen. Ik ben al een soort van resistentie voor deze kuur opgebouwd, omdat ik deze veel te vaak heb gekregen. Tenminste, ik heb begrepen dat je Amoxicilline krijgt en deze werkt bij mij niet meer.

Huisarts zegt ook afwachten.

11. xbabyxdx

Ik ben wel een beetje ongerust ja......

Heerlijk zo n boswandeling..... ;) maar graag zonder teken!

12. boompje

boompje Actief lid

14 feb 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed in de gaten houden, dat is het beste wat je kan doen.
    Twijfel je aan iets, zie je een rode kring, gewoon contact opnemen met de huisarts.

Als je resistent bent voor amoxicilline is die kuur niet handig, maar die zou je ook niet krijgen. Ze gaan dan voor doxycycline. Maar dit heeft zin tot 72 uur na de beet.

13. xbabyxdx

Bedankt voor je uitleg Boompje! :) Ben je doktersassistente?

Ik kom net een 3de tekenbeet tegen bij mijn voet. Het is dat ik jeuk kreeg en er naar keek.... Ik dacht alles wel gehad te hebben inmiddels.... 3 van die krengen bij mijn been! Leuk zo n boswandeling.

14. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
  15. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Preventief wordt (volgens de standaard) geen ab kuur gegeven.
    Wel de plek blijven controleren. Bij een ring rondom de beet of griepklachten binnen 3 mnd na de beet de huisarts inlichten.

16. carriebradshaw

carriebradshaw Actief lid

1 jul 2014
    147
    0
    0
    Copywriter
    Vlaams-Brabant
    Ik had er ook één na een boswandeling, heel gek want had een jeans aan en al. Eruit gepeuterd, per ongeluk want dacht dat het een korstje was.
    De komende 3 maanden inderdaad de plek in de gaten houden. Maar als het kleintjes waren, is de kans ook kleiner dat ze al besmet zijn met de bacterie voor Lyme. Ik denk niet dat ab al zin heeft, en in België wordt dat bijna nooit preventief gegeven.
    Gewoon goed opvolgen de komende weken/maanden.

17. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Ja dat is dan misschien wel zo, maar niet in alle gevallen verschijnt de bekende rode ring, terwijl je wél geinfecteerd bent. Dus dat watchful waiting vind ik al niks.Je kan dus ook Lyme hebben zonder dat je het echt weet. En de klachten kunnen ook pas maanden of jaren later komen.

Dus ik zou echt op een antibiotica kuur stáán,.....liever dat dan misschien straks de ziekte van Lyme, dat is pas ''pittig'' en vele malen erger dan een AB kuur.......

Mijn dochter kreeg (gelukkig) wel de rode ring, zo wisten wij het en zijn we gelijk dezelfde avond nog met een ab kuur van 2 weken begonnen. Ze had verder totaal géén klachten van zweten duizelingen enz.....En blijkbaar ook gebeten door een superklein teekje (nimf), anders had ik hen echt we zien zitten boven op haar dijbeen;)......

18. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Ik heb zelf heel lang met de ziekte van Lyme rondgelopen en vreselijke ellende ervan gehad. Ik ben niet door een teek gebeten maar door een horzel en een paar weken geleden had mijn dochter een teek op haar hoofd zitten. Heb er echt op gestaan om ab te krijgen en dan ook voor 2 weken. Gelukkig ook gekregen van de huisarts.
    Schrijf in elk geval even de datum op van de tekenbeten dan kun je die altijd nog nazoeken.

19. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Mijn dochter is 2 weken geleden door een teek gebeten in Griekenland...
    Ze kwam smorgens naar me toe dat ze pijn aan haar hoofd had en dat er een buot zat...
    Toen ik ging voelen, voelde het wel heel vreemd en ja hoor er zat een dikke vette grijze teek op haar achterhoofd.
    Daar handelen ze meteen en hebben ze een dokter gebeld, toen viel hij er plots af.... Ze wilden haar toch zien in het ziekenhuis en na controle of alles eruit was heeft ze een AB kuur gekregen als drankje en een AB kuur zalf voor op de beet zelf.
    Bij thuiskomst meteen de huisarts hier in NL gebeld en deze vertelde dat het nu verder oke is en dat ze in NL in principe geen AB geven bij een tekenbeet, pas nadat er symptomen optreden.
    Ook vertelde ze dat ze voor de rest van haar leven aan deze tekenbeet moet denken omdat ze zelfs over pakweg 95 jaar nog steeds ziek kan worden.
    Ik vind het maar eng.. Zo'n tekenbeet!
    Gelukkig heeft hij er nog geen 24uur in gezeten (weet ik toevallig omdat ik die middag een foto van haar had gemaakt toen ze in het zwembad sprong, en ze een middenscheiding had ivm twee knotjes, daar was nog niks te zien)

Maar hou er dus rekening mee dat het altijd nog naar boven kan komen, laat het ook in je medisch dossier zetten, dat heeft onze HA ook gedaan, zodat áls ze ziek word, ze meteen in haar dossier kunnen zien dat ze ooit is gebeten en kunnen ze testen op lyme. Zekere voor het onzekere!

20. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Niet iedere besmette teek geeft een kring . Ook binnen 24 uur kun je besmet raken. Kijk even op de site van stichting tekenbeet. Doxycicline is volgens mij ertste keus AB bij tekenbeet. De richtlijnen voor ziekte van lyme zijn erg voorzichtig . Er zijn ook andere richtlijnen die veel langer AB adviseren. Maak foto's mocht er een ring vrrschijnen. Schrijf de datum op en hou in de gaten of je binnenkort griepachtige verschijnselen krijgt.

Deel Deze Pagina