afspraak kaakchirurg afzeggen, of niet....

Discussie in 'De lounge' gestart door brocante, 29 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brocante

brocante Bekend lid

27 aug 2013
    645
    811
    93
    Gisteren bij de tandarts geweest omdat ik last had van 4 plaatsen in mijn mond (bij verstandskiezen rechts onder en boven en de tweede kies vóór de verstandskies).

Na 20 seconden kijken was de conclusie dat twee verstandskiezen eruit moeten. Rechtsboven is gemakkelijk maar rechtsonder zit ver vast in het bot en kan daardoor op her moment maar half doorkomen. Dit moeten ze eruit boren volgens mijn tandarts.
    De twee andere pijnlijke plaatsen in mijn mond was niet echt een verklaring voor.

Afspraak gemaakt bij de kaakchirurg en nu wil ik niet meer. De volgende beren lopen over mijn weggetje:
    - kost mijn volledig eigen risico, ik heb geen rooie rotcent op het moment (eind van het jaar helemaal niet meer omdat ik in september start met afstuderen)
    - zo heel veel last heb ik er niet van.
    - ik kan er een maand last van hebben indien ik de behandeling laat uitvoeren, aldus de tandarts. Ikzelf, man, kind zullen not amused zijn. Laat staan mijn bazin. Na 9 maanden thuis ben ik pas vorige week weer begonnen.
    - op Google lees ik horror verhalen.
    - ik kan alleen terecht bij een hoekiepoekie kliniek, het ziekenhuis heeft geen plaats.
    - borstvoeding dus alleen paracetamol tot mij mogen nemen. Ik drogeer mijzelf graag suf als ik pijn heb. Ibuprofen of iets zwaarders mag absoluut niet met BV.
    - ik wil simpelweg niet.

Wat zouden jullie doen? Ik los wellicht het probleem op van de last bij mijn verstandskiezen maar niet op de andere twee plaatsen.
    Wellicht los ik er niks mee op en is het alleen het tandvlees wat na mijn zwangerschap zo snel geïrriteerd is en voor last zorgt.

En had ik al gezegd dat ik gewoon niet wil? Toch wil ik jullie mening :p.

2. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    #2 honkeytonk, 29 jun 2018
    Laatst bewerkt: 29 jun 2018
    Ibuprofen mag gewoon met borstvoeding! Er zijn ook zwaardere die mogen, moet je even op lareb.nl opzoeken.

Verder, ja een beslissing die je alleen zelf kan nemen. Je kan het nog even uitstellen om te kijken of het minder wordt. Maar als het erger wordt, zul je er toch aan moeten geloven.

Googlen moet je sowieso niet doen ;) dan lees je alleen horrorverhalen. Ik heb alle 4 mijn verstandskiezen laten trekken, die zaten allemaal vast in het bot, onder narcose en was na een krappe week weer helemaal goed. Alleen nog een blauwe plek hier en daar. Ben na 4 dagen ook weer gaan werken.

Maar als je je eigen risico niet kan betalen en je hebt er echt weinig last van.. kan je misschien even uitstellen en sparen voor je eigen risico?

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Je komt er geen maand om thuis te zitten hoor. Het doet wel pijn, maar naar mijn bescheiden mening kun je wel werken.

Ik vind geld belangrijk. En als je het niet hebt, kun je het ook niet uitgeven. Ik zou dus voor nu dan de afspraak afzeggen en wachten zolang kan. En direct beginnen met sparen, want die kosten komen er dus wel aan.

Er zin in krijgen zul je nooit doen. Maar helaas, zo is het leven en soms moet je dingen doen die je niet leuk vins.

Bailey07 en Essie3 vinden dit leuk.
  4. Muck

Muck Niet meer actief

je eigen risico zou je eventueel ook nog in termijnen kunnen betalen

Verder heb je niks aan mij want ik heb liever pijn dan dat ik in de tandartsstoel ga liggen :')

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Ik zou het niet doen, Maar idd om dezelfde reden als hierboven haha. Panisch.

Ibuprofen in combinatie met paracetamol mag gewoon tijdens bv dus dat is geen argument.

Muck vindt dit leuk.
  6. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Ben je mijn dubbelganger? Ik zit met hetzelfde probleem haha.

Een tijdje geleden zijn mijn verstandskiezen door gekomen, en ik voelde direct al dat het niet ging passen. Ze zitten eerder náást de laatste kies, dan erachter. Ik weet voor 99% zeker dat als ik nu naar de tandarts ga, hij zegt dat ze eruit moeten.

Maar ik zie ook ontzettend op tegen een dergelijke behandeling. En inderdaad het kostenplaatje. Ik ben echt minimaal verzekerd:rolleyes:

Ik steek nu dus al weken m'n kop in het zand door überhaupt niet eens naar de tandarts te gaan...

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Dit zou ik ook doen! Mocht je er dan tussentijds meer last van krijgen, heb je in elk geval alvast een gedeelte van de kosten bij elkaar. Ik zou er niet vanuit gaan, dat als je de afspraak nu afzegt, het nooit meer nodig zal zijn.

8. brocante

brocante Bekend lid

27 aug 2013
    645
    811
    93
    bedankt dames! Het wekt mijn verbazing dat Ibu gewoon mag. In mijn kraamweek had ik enorme kiespijn(van het persen :) )
    Toen mocht ik geen ibu slikken van de kraamhulp. De tandarts vertelde het mij gisteren ook.

Ik denk dat ik afbel en wat probeer te sparen. Normaal zijn zo’n kosten geen probleem maar soms heb je dure maanden waardoor al het spaargeld op is aan essentiële uitgaven.
    Nu kan ik nog wat sparen. Vanaf september stort ik mij volledig op baby en de studie.

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Kan me niet voorstellen dat je hier een maand last van gaat hebben, hooguit een paar dagen. Ik ben destijds ook naar de kaakchirurg in het ziekenhuis geweest en uiteindelijk heb ik 2 dagen last gehad na het uitboren.
    Mij lijkt het niet verstandig om er lang mee door te lopen, maar kan me voorstellen dat het financiele aspect je tegenhoudt.

10. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik heb ook alle 4 de verstandskiezen eruit laten halen onder narcose bij de kaakchirurg. Ik had echt geen maand pijn, hooguit 4 dagen.
    Over je eigen risico kan ik je helaas niets zeggen. Misschien zoals @Bubblez zei afzeggen en dan sparen?

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou met de tandarts overleggen; als je het nu niet doet, waar moet je dan op letten? Die van mij ‘moeten’ er ook uit, maar ik heb 0 klachten en volgens de tandarts kan ik dan gewoon afwachten. Als ze toch bv gaan duwen tegen de achterste kiezen, kunnen ze er beter wel uit, nu zou het enkel preventief zijn zodat ze ook nooit last gaan geven. Maar ja, ik vind zo’n kies eruit boren terwijl hij nu geen klachten geeft (en mogelijk ook nooit gaat geven) ook raar. Ik snij (of boor ;) ) liever niet in een gezond lichaam.
    Maar ik ben dan wel zo dat als mijn tandarts zegt;’Nee, laat ze eruit halen, het is een tikkende tijdbom, straks zit er een fikse ontsteking...’ dan gaan ze er ook uit.

DeeLighT vindt dit leuk.
  12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Oh en ik heb flink zwaardere pijnstilling gehad tijdens bv; kortdurend was dat geen probleem.

13. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik heb 3 weken pijn gehad.. maar bij mij was er een abces opgekomen.
    Leek wel alsof me wang volledig opgeblazen was.
    Nadat de abces klapte (auw!) ging de zwelling en pijn meteen weg.

Toen de andere kant nog en daar heb ik een paar dagen last van gehad.

Wat je kan doen als je geen pijn hebt is vragen aan de tandarts wat verstandig is om op te letten.
    Dan kan jij nog even sparen en zodra het echt nodig is heb je het geld om het te laten doen.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Komt omdat veel "professionals" heel weinig verstand hebben van borstvoeding. Kijk eens op borstvoeding.com. daar staat een hele lijst met medicijnen en wat wel en niet mag (niet op eigen houtje gaan experimenteren natuurlijk, maar je hoeft ook niet alles klakkeloos te geloven).

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou met je zorgverzekeraar bellen en kijken wat mogelijk is. Eigen risico kun je gespreid betalen, misschien kun je wel een betalingsregeling afspreken die op hetzelfde neer komt als dat je nu iedere maand gaat sparen. Dan heb je het mooi toch maar achter de rug en kun je weer verder.

Kun je niet naar een kaakchirurg in een ander ziekenhuis? Kun je niet als stok achter de deur een afspraak in de toekomst maken wanneer het ziekenhuis wel plek heeft?

Mijn ervaring is dat je dit soort dingen ook weer niet te lang moet laten lopen. Het moet toch een keer gebeuren en het komt nooit uit. Ik heb 2 verstandskiezen uit bot laten boren, de eerste was behoorlijk dramatisch maar ik kon na een week toch echt wel weer werken. De tweede keer was ik doodsbenauwd maar viel het echt ontzettend mee en ben ik na 2 dagen weer gaan werken.

paula1984 vindt dit leuk.
  16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    In de kraamweek mag ibuprofen volgens mij niet ivm grotere kans op bloedingen.

17. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Een kaakchirurg valt onder de basisverzekering dus alleen je eigen risico wordt van ingehouden. Dat is dus ongeacht of je wel of niet aanvullend verzekerd bent. Zo is 't iig bij onze.

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Het eigen risico wordt niet meteen in rekening gebracht. Het duurt ongeveer 4 tot 6 maanden voordat ze de kosten declareren bij de zorgverzekeraar. En tegen die tijd kan je altijd wel een regeling treffen.

Moeten ze er echt uit? Mijn tandarts zei gisteren dat er een beginnend gaatje (1e, ook nog) in mijn verstandskies zat en wilde deze laten trekken.
    Waarop ik zei: waarom? Ik heb verder geen last van mijn verstandskies, dus vul het maar...

19. brocante

brocante Bekend lid

27 aug 2013
    645
    811
    93
    In principe is er met de kiezen opzich weinig mis. Wat ik voel is het tandvlees er omheen geloof ik.
    Groot gelijk dat je het laat vullen.

20. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.888
    2.564
    113
    Ik ben net geopereerd aan de galblaas (4 weken na bevalling) en ik heb diclofenac gekregen voor de aanval die nacht en voor dagen erna. Dit mag gewoon met borstvoeding.

Deel Deze Pagina