Tekenbeet?

Discussie in 'De lounge' gestart door Olympia, 11 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.043
    1.669
    113
    Vrouw
    Ik maak me zorgen (waarschijnlijk om niks) maar ik gooi het er toch maar even in.

Vorige week zaterdag/zondag heb ik 2 teken ontdekt. De eerste was zo miniscuul dat ik dacht dat het gewoon een vlekje of vuiltje was, dus dat heb ik met mijn vingers van mijn been gepeuterd.
    Maar de volgende dag vond ik een 2e, dat was overduidelijk een teek. Die hebben we er voorzichtig met een pincet uitgehaald.

Maar nu het volgende: ik heb al een week jeuk aan de plek van de 2e teek.
    Ik heb net even gekeken en er lijkt een klein korstje op die plek te zitten. Als ik er aan kom, begint het direct gigantisch te jeuken.
    Er zit geen typische teken-kring om de plek heen.

Wel ontdekte ik net een vage kring op mijn hand. Waarschijnlijk is het niks, ik heb net schoongemaakt en misschien is het wel een afdruk van het hengsel van de schoonmaak emmer ;)

Maar toch maak ik me nu natuurlijk zorgen. Ik wil echt geen Lyme krijgen als het zo makkelijk te voorkomen is...
    Dus kan je op een andere plek dan waar de teek zat een kring krijgen?
    Hoort die jeuk gewoon bij het wondje/korstje of moet ik hiervoor de huisarts bellen? Is het normaal dat die jeuk nu al een week duurt?

(zie foto's, let niet op mijn ongeschoren benen:roflmao:)

@Liekje81 jij bent huisarts assistente toch, heb jij advies? :)

Bijgevoegde bestanden:

2. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik heb geen idee, maar met Lyme zou ik heel voorzichtig zijn liever een ab voor niks dan niet nemen en uiteindelijk Lyme krijgen. :oops: Ik zou toch even bellen.

3. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.275
    2.035
    113
    Als je het niet vertrouwd zou ik morgen met de dr assistent bellen voor advies.
    Ik ben zelf erg voorzichtig als het op teken aan komt. Mijn dochter heeft nu twee keer een teek gehad, ikzelf ook en mijn man een paar meer (werkt veel buiten). We noteren altijd de plek en datum van de tekenbeet en we houden het goed in de gaten. Meestal gebeurt er niks, maar mijn man kreeg vorig jaar twee weken na de beet ineens een knalrode vlek op de plek van de beet. Hij heeft toen een ab kuur gehad.

4. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.683
    10.906
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Ik ben vorig jaar gestoken door een wesp (ander beestje ook niet zo fijn) na een kleine week had ik wondroos ontwikkeld. Jeukte ook enorm vooral als ik het maar even aanraakte (erg fijn was op mijn onderarm). Ik heb daar toen de hap voor gebelt en moest een antibioticakuur ophalen. Ik zou dus zeker als je twijfelt gewoon vandaag bellen, mocht het toch iets van lyme zijn dan wil je er zo snel mogelijk bij zijn

5. Mimus

Mimus Fanatiek lid

26 okt 2015
    2.267
    2.464
    113
    Hier al meerdere teken beten gehad, en de bultjes kunnen idd jeuken.
    Maar als je het niet vertrouwd morgen gewoon de ha bellen!

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.983
    15.021
    113
    zou t risico niet nemen en huisarts bellen morgen.

Zit niet alleen lyme als risico, teken schijnen ook steeds meer een andere ziekte te kunnen dragen, TBB /TCB ofzo. Was in Nederland nog niet veel maar neemt wel toe alleen weinig die ervan gehoord hebben.

7. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Je krijgt alleen een kring daar waar de teek gezeten heeft echter kan deze roodheid zich wel uitbreiden. Goed om te weten is dat het maar een heel klein percentage en dus risico is dat je Lyme krijgt van een teek. Als je zorgen maakt inderdaad even de huisarts om advies vragen.

8. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.043
    1.669
    113
    Vrouw
    Maar als je een kring krijgt, komt dat dan altijd door een teek met Lyme? Of kun je ook zo'n kring krijgen zonder dat de teek een ziekte bij zich draagt?

Ik heb als kind weleens zo'n kring gehad, toen moest ik meteen aan de antibiotica natuurlijk.
    Vandaar dat ik het hele gebeuren nu een beetje beangstigend vind:$

9. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.043
    1.669
    113
    Vrouw
    @de rest: bedankt voor jullie advies! Ik ga morgen inderdaad de huisarts bellen, al is het maar om gerustgesteld te worden ;)

rijo vindt dit leuk.
  10. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.706
    3.160
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb zelf geen ervaring met beten maar wel bij de hond(en).
    Soms blijft er een stukje inzitten. Je hebt hem eruit gekrabt dus misschien zit er nog iets in. Dan gaat je lichaam dit eruit werken en dat kan een bultje geven (en jeuk want in principe zweert het eruit.)

Ik zou wel op blijven letten met de kringen inderdaad en als je het niet vertrouwt de dokter bellen!

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.258
    16.645
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het morgen even bij assistente laten zien.
    Bij twijfel schrijven wij altijd een kuur voor.
    Succes!

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochters kregen na >48 uur een teek allebei een hoge dosis antibiotica, preventief dus, via de huisartsenpost (telefonisch geregeld).

13. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.804
    18.923
    113
    Vrouw
    Ik heb de teek die bij mij voor lyme zorgde nooit gezien.
    En de typische lyme vlek was er ook veel later pas. Ik had eerst rode vlekken en rare bulten op mijn been .
    Ik zou dus zeker bellen.

14. Olympia

Olympia Fanatiek lid

16 okt 2020
    1.043
    1.669
    113
    Vrouw
    Het gekke is dat degene die er voorzichtig met de pincet uitgehaald is, zo jeukt.
    De andere (zonder pincet) zie of voel ik amper meer. Terwijl ik de afgelopen week juist op die gefocust was, omdat die dus onveilig is verwijderd.

Maar ik ga morgen bellen, ik lees dat er dus regelmatig preventief antibiotica gegeven wordt!

15. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.706
    3.160
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als een teek bijt "spuugt" hij ook allemaal stofjes in je huid. Zoek maar eens op "teek spuugt" dan zie je allemaal links met uitleg ;)

16. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ben je nog bij de huisarts geweest?

Ysabella vindt dit leuk.
  17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.258