En toen sloeg ineens de twijfel toe...

Discussie in 'De bevalling' gestart door LindaenSven, 28 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LindaenSven

LindaenSven Niet meer actief

Al vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was, wist ik zeker dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Het gaat me niet om alle verhalen over wel/niet veiliger, meer/minder complicaties, maar gewoon om het gevoel dat ik er zelf bij heb.
    Voor mijn gevoel is het veiliger, schoner, prettiger om in het ziekenhuis te bevallen.
    Ik wil 'al die troep' niet in huis (ja ik weet dat het heus mee zal vallen maar toch is dat mijn gevoel), ik mag niet in mijn eigen bed bevallen (heb nl. een waterbed) dus moet dan op een geleend bed, wat we dan ergens in de slaapkamer erbij moeten zien te proppen, bevallen.
    Maar sinds een paar dagen twijfel ik ineens. Zou het dan toch misschien prettiger zijn om thuis te bevallen? Ook al kan het niet in mijn eigen bed? Ik kan dan in elk geval nog even onder de douche gaan staan als ik wil (maar kan dat niet in het ziekenhuis?), rondlopen hoe en waar ik wil, etc.
    En als je wel in het ziekenhuis gaat bevallen ga je daar natuurlijk ook niet meteen heen als het 'net begint'. Je zit dus sowieso met weeën in de auto.
    En dan is het misschien toch wel fijn als het wel thuis begint en eindigt, dat je niet heen en weer hoeft te rijden maar gewoon gelijk lekker thuis bent met je kleintje.
    Maar toch, ik vind het nog steeds ook een prettig/veilig/schoon (qua hygiene) idee om in het ziekenhuis te bevallen.

Jullie snappen het al: Ik weet het dus echt niet meer....
    Kan iemand mij helpen met deze twijfels? Wie heeft al ervaring met een van de twee of misschien zelfs met beide?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!!

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

geen ervaring, maar wel dezelfde twijfels..

ik hou het er nu maar op dat ik wel zie... beginnen doe je idd sowieso thuis en als ik het niet trek of van gedachte verander wonen wij letterlijk 1 minuutje van zkh af. (einde van de straat)

een eigen omgeving lijkt me wel fijner, maar een zkh lijkt me weer prettig voor het geval er iets gebeurt..

3. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Je hoeft het nu nog niet te beslissen, dat mag nog doen als je al weeen hebt, was je van plan om naar het zh te gaan maar je blijft dan toch liever thuis, dan blijf je lekker thuis...(als het medisch verantwoord is natuurlijk) of andersom natuurlijk.

Als hygiene je grootste punt is om naar het zh te gaan: de kans dat jij of je kindje daar een infectie oplopen is vele malen groter dan thuis, de bacterien die bij je thuis rondzwerven zijn voor je lichaam bekend en daar ben je immuum voor (en je kindje via jou dus ook) in het ziekenhuis hangen allerlei voor jouw lichaam vreemde bacterien rond, waar je geen weerstand tegen hebt, de kans dat je daar wat oploopt is is dus veel groter. (natuurlijk maken ze er goed schoon en wordt alles ontsmet, maar het is nu eenmaal een plek waar veel zieke mensen en dus ook hun ziekteverwekkers samenkomen)

4. LindaenSven

@Marieke1983: Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.. Hier is het wat anders, zkh is wel 20/25 minuten rijden (in het zkh hier in Alphen kun je nl. niet bevallen, dan moet je naar Leiderdorp).
    Wel prettig als je zo dichtbij het ziekenhuis woont, ik zou daar een stuk geruster van worden!

@Emmeken36: Dankjewel, zo had ik het nog niet eens bekeken (van die ziekteverwekkers).
    Ik heb idd zoiets van 'ik zie het wel als het zover is' maar ergens wil ik toch ook graag van te voren al wat beter voor mezelf weten wat ik wil (ben nogal een controle-freak... *frons* dat wordt dus helemaal niks straks met bevallen en daarna met de kraamzorg in huis... zie er nu al tegenop).

Komt ineens wel weer een andere vraag bij me op: is er nog verschil qua wat je moet 'hebben' of je thuis of in het zkh bevalt? Dus zou je voor een thuisbevalling nog extra spullen moeten kopen? Of zit dat allemaal in het kraampakket van de verzekering?

5. 4days

4days Niet meer actief

Alles wat je bij een thuisbevalling nodig hebt heb je toch al verplicht in huis (zoals klossen onder bed enzo), dus dat is verder geen probleem.

Ik ben in het ziekenhuis bevallen, dit wilde ik ook van tevoren. En achteraf gezien had ik niet thuis kunnen bevallen, want na 24 uur weeen had ik nog steeds maar een paar cm ontsluiting en moest ik opwekkers krijgen. Maar het is me wel een beetje tegen gevallen in het ziekenhuis. Het lijkt me nu toch prettiger thuis te bevallen. Tijdens de bevalling zelf denk ik niet dat het iets uitmaakt, je bent toch zo ermee bezig dat je alles om je heen vergeet. Maar na de bevalling lijkt het me heerlijk als je gewoon lekker thuis bent. Ik zat dus midden in de nacht in het ziekenhuis, net bevallen, doodmoe, moest wachten tot iemand 2 uur later mij eindelijk een briefje kwam brengen zodat ik naar huis mocht. Zat ik daar in een betonnen kamer, en er mocht ook helemaal geen visite komen, zelfs geen opa's en oma's. Dat viel me echt een beetje tegen.

De volgende keer zal ik weer in het ziekenhuis bevallen, omdat de kans helaas heel erg groot is dat het weer extreem lang gaat duren en dat ik weer weeenopwekkers moet. Maar als dat niet zo was zou ik liever thuis bevallen.

6. LindaenSven

Cossy, ontzettend bedankt voor het delen van je ervaring. Helpt me zeker!
    Toch ben ik er nog niet helemaal uit, ben ook nog totaal niet bezig geweest met een thuisbevalling omdat ik alleen maar zeker wist dat ik in het zkh wilde bevallen. Nu ik ben gaan twijfelen ben ik er ook pas wat meer over aan het lezen.
    Ik kom er uiteindelijk wel uit :) en zo niet, dan toch..
    D'r is er nog nooit een blijven steken toch? :D

7. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik heb in het begin ook altijd geroepen dat ik het zkh wil bevallen, ik ben ook gaan twijfelen en ga nu helemaal voor een thuisbevalling. Het voordeel lijkt me gewoon dat het lekker je eigen omgeving is en als alles goed gaat hoef je niet met weet ik hoeveel ontsluiting nog naar het ziekenhuis (hier mag je pas met een cm of 7 er naar toe geloof ik). Het ging mij eerst om de veiligheid, maar dat maakt dus helemaal niks uit. En de kraamverzorgster vertelde idd ook dat het qua virussen/bacterien beter is om thuis te bevallen. Ik ga nu helemaal voor thuis en hoop ook echt dat het gaat lukken. Wil het niet of ik zie het toch niet zitten, dan ga ik gewoon alsnog naar het ziekenhuis toe.

8. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik ben op medische reden in ziekenhuis bevallen, had de luxe kamer, met hierin een bad en douche, in de andere verloskamers was zowieso een douche dus dat kan je gewoon gebruiken.
    Rondlopen kan gewoon als je bevalling goed verloopt.

Bij mij liep het niet goed, kreeg uiteindelijk een spoedkeizersnee, was erg blij in het ziekenhuis te zijn;)
    bovendien is er dan altijd een verpleegkundige op te roepen om je ergens mee te helpen...

succes met beslissen, gewoon je gevoel volgen!

9. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ik moet in het ziekenhuis bevallen, maar als ik het zelf voor het kiezen had had ik dat ook gedaan.
    Om dezelfde rede als jij.
    Ik hoor veel te vaak verhalen dat mensen thuis willen bevallen maar daarna alsnog naar het ziekenhuis moeten.
    Naar mijn mening vindt ik het ziekenhuis een fijnere omgeving omdat ze daar alles bij de hand hebben.
    Ik persoonlijk ben dus niet voor het thuis bevallen.
    Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.861
    113
    Ik heb ook heel lang getwijfeld. Eerst wou ik in het ziekenhuis en toen heb ik maandenlang een voorkeur voor thuis gehouden. Tot met 37 weken op een echo bleek dat de baby al ruim 8 pond was. Vervolgens heb ik tot 10 dagen overtijd gelopen en zoals ik al had gedacht, was de baby natuurlijk alleen maar gegroeid en gegroeid. Ik kreeg een weeënstorm, kon niet meer naar boven en de verloskundige wou de bevalling al gewoon op de bank doen, maar ik zag het niet meer zitten, gewoon door de grootte van de baby. Ben dus halsoverkop alsnog naar het ziekenhuis gegaan en daar bevallen...van een zoon van 9,5 pond!
    In tegenstelling tot het ziekenhuis waar ik bij mijn dochtertje ben bevallen, waar het personeel snauwerig was en erg onpersoonlijk, was het in dit ziekenhuis veel fijner. Door het gewicht van mijn zoontje moest ik nog een nachtje blijven om zijn glucose regelmatig te controleren, dus al was ik thuis bevallen, dan had ik er alsnog heen gekund. Al met vond ik het dit keer dus prima in het ziekenhuis, in tegenstelling tot de vorige keer. Maar als het niet zo'n joekel was geweest en ik niet zo overtijd had gelopen, had ik denk ik wel thuis willen bevallen. Heel persoonlijk dus. Maar je ziet, je kunt het nog op het laatste moment beslissen. Je hebt toch je kraampakket in huis als het goed is, dus daar zit voor de vk ook alles in wat je nodig hebt.

11. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.715
    3.151
    113
    Vrouw
    Ik wou oowk altijd in het ziekenhuis bevallen maar het in de 35e week toch maar definitief besloten dat ik graag thuis wou bevallen :) weet niet waarom maar ineens wist ik het 100% zeker dat ik mijn eigen bed en omgeving wou bevallen, na de bevalling lekker in mijn eigen bed slapen en douchen in mijn eigen huis :) ben oowk idd thuis bevallen en bij de volgende gewoon weer lekker thuis :D

Liefsz

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik heb verschillende overwegingen om in het zh te willen bevallen, maar een hele belangrijke als mede- controlfreak :) is dat ik niet aan het toeval over wil laten dat de bevalling thuis goed zal gaan. Ik heb nu een plan, dat is naar het ziekenhuis, en daar wil ik me aan houden. Als ik een thuisbevalling als plan zou hebben en ik moest hals over kop naar het ziekenhuis (wat bij best een groot % van de eerste bevallingen gebeurt), dan zou ik het gevoel van controle helemáál kwijt zijn en in paniek raken. Denk ik. Ik wil het iig niet riskeren.

Uiteindelijk blijken ook veel praktische bezwaren te zijn voor mij om thuis te bevallen, ik woon op een bovenwoning bereikbaar via een hele steile trap en stel dat ik hals over kop naar zh zou moeten, dan moet ik door de brandweer uit huis getakeld worden: thanks, but no thanks!

Maakt de keuze voor mij wel nog makkelijker (ik kan ook goed twijfelen namelijk)!

13. valhalla

valhalla Niet meer actief

Herkenbaar hoor! Bij mijn vorige zwangerschap wilde ik ook heel graag thuis bevallen maar mocht het niet, simpelweg omdat het daar (Zeeuws Vlaanderen) niet kon. Achteraf was ik heel blij in het ziekenhuis te zijn, maar dat kwam door wat complicaties. Ik moet er nu ook niet meer aan denken om thuis te bevallen, ondanks dat het me wel fijner lijkt. Eigen douche, eigen bed...

Ondanks alles is het me in het ziekenhuis al met al wel meegevallen. Ik denk dat de teleurstelling groter was als ik me had 'verheugd' op een thuisbevalling en toch naar het ziekenhuis had gemoeten.

Maar je zegt dat je voor de hygiëne in het ziekenhuis wilt bevallen? Dan kan je echt beter thuis zijn met je eigen bacteriën hoor, in plaats van in een gebouw helemaal stijf vol met zieke mensen ;)

Gelukkig kan je tot het laatste moment kiezen, succes :)

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Voor mij was de keuze hier in DE snel gemaakt. Het is gemakkelijker en men is er aan gewend om het op deze manier te doen.

Ik kan me daarentegen je gevoel van thuisbevallen wel goed voorstellen! Ik merk ook dat ik het nu spannend vind om in een "vreemde" omgeving te bevallen. Wat je wel kunt doen, is een keer vragen of je mag kijken in het ZH waar je gaat bevallen. Hier worden daar zelfs speciale rondkijkavonden voor georganiseerd, waarop je dus zelf kunt zien wat er allemaal is en hoe het er uit ziet. Hier hebben ze bijvoorbeeld een baarkruk, groot 2 persoonsbed om te bevallen en een ontspanningsbad + bevallingsbad. Alles is dus mogelijk! Daarbij zit je nergens aan vast, zolang je geen ruggeprik hebt, dus mag je ook nog gewoon buiten een stukje gaan wandelen door het park. Heerlijk!

Dat heeft bij mij een heel stuk spanning en onzekerheid weg genomen over het ZH bevallen. Hopelijk kan dit bij jou ook, en kun je daarmee een goede keuze maken!

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik wilde in het ziekenhuis bevallen, ben bevallen in het ziekenhuis en achteraf erg blij dat ik in het ziekenhuis ben bevallen.

Meer dan 50 % van voorgenomen thuis bevallingen eindigen toch in het ziekenhuis. En natuurlijk moet je midden in je weeen naar ziekenhuis. Maar in het ziekenhuis kun je terecht met al 3 cm ontsluiting en als je je voorgenomen hebt om thuis te bevallen en het om of een andere reden toch in het ziekenhuis moet, dan ben je meestal een stuk verder in je ontsluiting. Verder in je ontsluiting is meestal meer pijn. Het leek mij niks om in gedachten een thuis bevalling te hebben toch plots naar het ziekenhuis te moeten. In mijn geval was het ook goed dat ik naar het ziekenhuis ging, van mijn zoontje had in het vruchtwater gepoept (en dan moet je naar het zk) en dat is pas zichtbaar als je vliezen zijn gebroken en bij mij hebben ze met 7 cm ontsluiting moeten doorprikken. En om met 7 cm en steeds stromende vuchtwater naar het ziekenhuis te moeten lijkt mij geen pretje.

Dus evt volgende gewoon weer in het ziekenhuis. Echt geen haar aan mijn hoofd denkt om thuis te bevallen. Maar uiteraard is dit heel persoonlijk.

16. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ik twijfelde tot op het laatste moment.. en gelukkig is het voor mij besloten. Het ging allemaal zo snel dat ik thuis ben bevallen. Is me erg goed bevallen, volgende keer hopelijk weer!

Zorg dat je voor allebei de bevallingen alles klaar hebt. Dus: ziekenhuiskoffer, maar ook ondersteek in huis, bed op klossen, zeiltje erop (moet toch).

Het loopt zoals het loopt.

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik wil thuis bevallen en heb geen enkele twijfel maar kan je wel dit vertellen.

Geef bij je vk aan dat je twijfels heb over de plaats van bevallen.
    Haal je spullen voor een thuisbevalling op bij de thuiszorg winkel zodat je het in ieder geval heb.
    Ik weet niet of je een 1 persoonsmatras heb die je op je waterbed kunt leggen maar dat is ook voldoende voor de bevalling anders is het misschien idd een bed lenen of huren.

De tip van deze flip.........kijk wat je zelf wil als je bevalling is begonnen.
    De vk komt toch eerst bij je thuis om je ontsluiting te controleren en dan kun je altijd nog zeggen ik wil naar het ziekenhuis of ik blijf hier.

Enne ik weet niet maar met 3 centimeter mogen wij hier nog niet naar het ziekenhuis hoor.
    Pas met een centimeter of 6 a 7 mogen we hier weg.
    Zal misschien verschillen per regio maar 3 centimeter lijkt mij wat weinig persoonlijk.

18. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier mag je idd ook pas met een cm of 6 a 7 naar het ziekenhuis, zeker als het poliklinisch is. Dus ja, dan blijft het hetzelfde met vervoer.
    Ik had eerst ook echt iets van ziekenhuis maar nu juist thuis, een van de redenen is dat je pas met 6 a 7 cm naar het ziekenhuis mag. Maar mocht het zo zijn dat het toch nodig is om naar het ziekenhuis te gaan dan ga ik ook gewoon, dan ga ik me daar ook niet druk over maken.

19. LindaenSven

Dames, allemaal echt ontzettend bedankt voor alle reacties. Het stomme is, ik ben het eigenlijk met iedereen eens.
    Ja het lijkt me fijn om in je eigen omgeving te bevallen.
    Maar het lijkt mij (idd als controlfreak :D) vreselijk om halverwege het plan te moeten omgooien..
    Ook heb ik nog steeds bij het zkh het gevoel dat ze dan alles idd bij de hand hebben. En het zkh is niet echt om de hoek (25 minuten rijden) dus ik zie het ook niet echt zitten om in een noodgeval alsnog halsoverkop daarheen te moeten. Dan liever toch maar gepland daarheen, dat lijkt me rustiger (ook al loop je dan natuurlijk ook al met weeën en ontsluiting) voor mijzelf...

Kortom, ik kan me in alle meningen vinden en weet het nog steeds niet *frons*
    Uit alle reacties blijkt wel dat er overal wat voor te zeggen is. Ik ga er gewoon maar eens heel goed over nadenken, heb gelukkig nog even de tijd. Volgende week ook maar even met de vk overleggen.

20. LindaenSven

O en ik ga inderdaad sowieso naar zo'n informatie-avond van het zkh, had ik me al voor ingeschreven, wil het allemaal wel even zien van te voren, zoals het een goed control-freak betaamt :D

Deel Deze Pagina