Hallo dames, De titel zegt het eigenlijk al, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met pijnbestrijding tijdens de bevalling: 1) pethidine (injectie bil of bovenbeen) 2) remifentanil (zelf bedienen van pomp) 3) ruggenprik (epiduraal) Het is niet de bedoeling dat het een discussie wordt, wel of geen pijnbestrijding.. maar echt puur om hoe jullie het hebben ervaren.. en kies je de volgende keer voor dezelfde pijnbestrijding of toch een ander middel of juist geen pijnbestrijding en waarom? Dank jullie wel! Liefs, Huimus
Deze mag weg, verkeerd gepost, excuses! Heb 'm opnieuw geplaatst bij het forum "na de bevalling", waar deze vraag dus eigenlijk hoort.
Ruggeprik, ik heb het als heerlijk ervaren. Binnen 5 minuten zat ik van 5 cm ontsluiting naar 9 cm ontsluiting!
Hier ook een ruggenprik was van plan om "cold turkey" te bevallen maar toen ik en rug en buik weeen achterelkaar kreeg trok ik het niet meer en heb ik op aanraden van de arts een ruggenprik genomen, en pffff wat ben ik daar blij om geweest zeg! Anders had ik volgens mij echt geen energie meer gehad om op het juiste moment ook nog eens te moeten gaan puffen. Bij een tweede zal ik ook niet van te voren aan geven pijnstilling te willen, voor het zelfde geld heb ik dan alleen buik weeen en lukt het me wel gewoon om zonder pijnstilling te doen. Maar als het te zwaar wordt zal ik zonder al te veel twijfelen weer voor een ruggenprik kiezen.
Ik heb een ruggeprik, maar wasniet goed gezet en heeft echt helemaal niks geholpen. Als ik lees dat mensen totaal niks meer voelden... dan ben ik jaloers haha, ik heb alles gevoeld en heel veel pijn gehad, dus die prik heeft helemaal niks geholpen en achteraf zeiden ze dat de prik verkeerd gezet was...
Ik heb geen pijnbestrijding gehad en dat is me erg goed bevallen. Bij nummer 2 wil ik 't weer zo, als het mogelijk is.
Ik wilde absoluut geen ruggenprik en heb remifentanil gekregen, wat mij heel erg goed bevallen is. Het bestrijdt niet de hele pijn, maar net de hoogste pieken van de weeen worden veel dragelijker! Mocht het bij de volgende weer nodig zijn, kies ik weer hiervoor.
Hier heb ik een pethadineprik gehad met slaapmiddel erin ik vond het helemaal niks. Spul hoort maar 4 uur te werken hooguit en ik was er de volgende dag nog stoned van plus mijn weeen waren helemaal weg. Toen ik op 29 mei uiteindelijk bevallen ben heb ik dit zonder pijnstilling gedaan. Ik wild het wel elke keer van te voren enzo maar het was goed te doen zonder, maar ik ben dan ook van mijn eerste kindje in een uur bevallen.... Ik raad het iig niet aan zo een pethadine prik. En de reden waarom vk het vaak niet willen pijnstilling is omdat zij er anders niks aan verdienen want bij een ruggenprik neemt de gyn het over.
Klopt, daar was ik ook al achter gekomen Mijn VK reageerde overigens alsof het de normaalste zaak van de wereld was, dat ik een epiduraal wil.. geen probleem.. consult met Gyn wordt geregeld. Mijn redenen waarom de andere pijnbestrijdingen mij tegen staan, snapte ze helemaal en vond dus ook dat dat dan niks voor mij was en een epiduraal een goed alternatief was. Liefs, Huismus
Zie dat je bericht hier ook staat, dus kopieer ik mijn antwoord even !! Bij de eerste bevalling heb ik tegen mijn zin/wil in een pethidine injectie gehad. Hoewel ik denk dat het daardoor misschien toch allemaal net wat minder pijnlijk was had ik toch liever gehad dat ze naar mij geluisterd hadden, en dus geen prik. Bevalling op zich is prima gegaan, oke het doet echt wel zeer, dat weten we allemaal , maar toch vind ik dat het allemaal wel mee viel. Ook niet uitgescheurd oid. Bij de tweede bevalling heb ik van tevoren heel duidelijke afspraken gemaakt met de gyn dat er absoluut niets gegeven zou worden voordat ik er zelf om zou vragen. Uiteindelijk ben ik bevallen zonder pijnstilling. Deze bevalling vond ik zelf toch echt veel minder pijnlijk dan de eerste. Oke het deed natuurlijk ook echt wel zeer, maar toch veel minder dan vorige keer. En dat terwijl er een stukje geholpen is met de vacuumpomp om de kleine te helpen met draaien en dat ik weer gewoon verder kon om haar eruit te persen en dat ze bijna net zo zwaar was in haar eentje als de andere twee samen ! Haha! Ook ben ik door de pomp van binnen een beetje gescheurd, wat gelukkig niet gehecht hoefde, maar toch vond ik die tweede keer veel minder pijnlijk. Maar het kwam ook omdat ik veel geruststestelder (therapie -> heel veel praten maanden lang) veel rustiger en intenser de bevalling beleefd heb. Gyn adviseerde overigens de tweede bevalling te doen met een ruggenprik, maar dit heb ik dus geweigerd !
Ik ben afgelopen maandag bevallen van een derde dochter en moest naar het ziekenhuis omdat ze in het vruchtwater had gepoept. Ik heb toen gevraagd om pijnstilling en kreeg remifentanil (pompje). Ik werd er niet zo blij van want het hielp voor geen meter. Mijn weeën waren te heftig, en had binnen drie kwartier volledige ontsluiting (van 4 cm tot 10 cm). Nee, ik had het gemakkelijk zonder gekund.