4 jarige wil niet zindelijk worden wat nu?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oxbow, 30 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ik weet even niet hoe ik dit verder moet aanpakken.

Onze zoon van net 4 is niet zindelijk te krijgen, we hebben alles uit de kast gehaald, maar kreeg het niet voor elkaar.

Vandaag doorgezet en zijn luier afgedaan, maar nu plast hij gewoon in zijn broek.
    Als ik zeg dat hij op de wc of potje moet plassen dan zegt hij lachend dat wil ik niet.

Hoe moet ik dit verder aanpakken?
    belonen, straffen in zijn bloten billen, potje in de kamer, verkleiner op de wc hebben we allemaal al geprobeerd, maar krijg het gewoon niet voor elkaar.

Hij moet na de zomervakantie naar school, maar moet dan zindelijk zijn.
    CB heb ik ook al om hulp gevraagd en die adviezen heb ik ook geprobeerd, maar zonder resultaat.

Wie heeft er nog tips?
    Gewoon in zijn natte broek laten lopen vind ik niet zo fris, heb nu de neiging om die luier die ik eindelijk af heb na een flinke strijd in in ieder geval overdag niet meer om te doen, ook als ik weg moet.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier net op de valreep gelukt...

Maar ik zou als ik jou was er geen ding meer van maken...niet straffen en niet belonen...

Is zijn broek nat...dan samen zonder teveel praten een nieuwe pakken en schone kleren aan doen

Het kan namelijk heel goed dat hij het gewoon nog niet voelt aankomen en dat het lachen ook een houding is.

3. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Weet hij dat hij zindelijk moet zijn na de zomervakantie? Zo ja, hoe kijkt hij tegen het naar school gaan aan?
    Als hij het niet weet, zou ik het bespreken. Weet hij het wel dan moet je met hem in gesprek over school. Misschien is hij bang om naar school te gaan en dan moet je hem helpen en over de angst praten. Als kinderen 4 zijn kun je best wat bespreken met ze.
    Veel succes en sterkte.

4. misa

misa Niet meer actief

Ik zou het ook met hem bespreken over school en zindelijk zijn. En heb je al geprobeerd dat hij zelf zijn natte kleding uit moet doen, wassen, nieuwe moet pakken en aankleden? Dus dan komt hij amper aan spelen toe omdat hij zo druk is. Dus geen boosheid, maar laten ervaren?

Lastig lijkt me. Veel succes!

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    In een natte broek lopen is misschien niet fris, maar het voelt ook niet fijn, dus wellicht wel de manier.. Hij moet zelf het 'nut' gaan inzien van naar de wc gaan, als jij hem nu steeds direct verschoont is dat toch lekker makkelijk?
    Ik zou idd ook met hem bespreken dat wanneer hij naar school gaat hij ook naar de wc moet gaan zelf.

6. oxbow

oxbow Niet meer actief

hij weet dat hij naar school gaat nadat wij op vakantie geweest zijn en ook dat hij dan geen luier meer om mag, maar dat maakt hem niet uit.
    Hij wil ook niet naar school en hij wil ook geen grote jongen zijn.

Zelf uitkleden doet hij dus echt niet, hij ligt alleen maar te krijsen en te gillen en hem zelf laten verschonen heb ik 1 keer gedaan en dat heb ik geweten ook, want ik kon een hele badkamer gaan schoonmaken (toen ik het eindelijk voor elkaar had dat hij zichzelf zou schoonmaken).

Wat betreft het niet voelen van plassen dat is mijn inziens niet aan de orde, omdat hij in het zwembad heel goed voelt dat hij plassen moet en niet in het water plast, maar ook echt met geen stok op de wc te houden is, hij houdt het dan gewoon op totdat hij het echt niet meer volhoudt en volgens mij dus laatst in het water geplast heeft.
    Ook 's avonds onder de douche staat hij in een bekertje te plassen en zegt heel trots dat hij geplast heeft (misschien een urinaal aanschaffen voor hem ;) ). Hij weet dat hij dat niet mag, maar doet het steeds weer.

Hij heeft nu zijn luier weer om omdat we weg moeten en ik geen zin heb in een vieze auto.

7. oxbow

oxbow Niet meer actief

ikke 97: ik heb hem net een uur in zijn natte onderbroek laten lopen, omdat ik er klaar mee was en zoiets had dan dat maar, maar ook dat maakt hem niet uit en hij lacht erom.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    In het geval van een hardnekkig zindelijk weigerende 4-jarige zijn er volgens mij twee opties ;
    1. Er is medisch iets aan de hand, om dat uit te sluiten zou je eens even langs de huisarts moeten gaan
    2. Het is een machtstrijd, in dat geval zou ik gaan voor de harde aanpak (maar voor eigen bestwil) en dan maar laten lopen... Dan maar de hele dag ofzo. Is niet leuk en niet fris, maar dat is dan zijn keuze.. Op school wordt hij vanzelf raar aangekeken..

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Misschien denkt hij dan juist wel dat zolang hij in zijn broek/luier blijft plassen, hij straks ook niet naar school hoeft. Als hij toch niet naar school wil of een grote jongen wil zijn.

Ik zou een afspraak maken met huisarts om hierover te praten. Bij ons op school mag je alleen nog naar de kleuterschool als je nog niet zindelijk bent met een verklaring van de huisarts. Anders mag je niet naar school, er is simpelweg geen tijd om constant kinderen te verschonen.
    Denk niet dat het een medisch probleem is bij je zoontje. Misschien heeft de HA adviezen om hem toch zindelijk te hebben voor die tijd.

10. Arskie

Arskie Lid

18 feb 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees vol belangstelling mee Oxbow,mijn zoontje is 3,5 jr en heb hier laatst ook een topic over geplaatst ik heb ook alles geprobeerd tot nu toe en hem lijkt het ook allemaal niks te doen:wel belonen,niet belonen,sticker in het potje om op te plassen,aanmoedigen enz enz en hier ook 1 die zn luier niet af wilt en als je het toch doet alles bewust in de broek gaan doen uit protest het verhaal van grote jongen op de grote school vind hij ook om te lachen,nu heb ik nog een half jaar maar ik begrijp je helemaal hoor dat de lol ervan af is

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Is het een optie om hem met een pamperbroekje dat hij zelf kan uitdoen naar school te laten gaan?
    Misschien dat het net wel lukt als hij alle andere klasgenootjes gewoon naar 't toilet ziet gaan.

Ik zou hem niet "niet sturen" naar school alleen door die zindelijkheid, want dan slaat hij zijn slag om 't zo te zeggen.
    Ik zou woorden als "grote jongen" en dergelijke ook niet meer in de mond nemen als het duidelijk is dat het net dat is dat hij niet wil zijn / worden. Werkt alleen maar averechts op hem.

Maar gewoon thuis pamper uitlaten, broekje aantrekken en hem geregeld - als hij wakker wordt, na een maaltijd, ... - op 't toilet of potje zetten. Hij weet duidelijk waar 't voor dient, hij weet dat hij "moet" gaan en hij kan het (getuige in de douche en getuige dat hij het in 't zwembad ophoudt). Daarnaast zou ik hem dus een aantal dagen gewoon "nat" laten lopen thuis als hij het kennelijk toch "vertikt".
    (Uiteraard moeten medische problemen hierbij wel uitgesloten zijn.)

Zou het overigens iets aan de zaak helpen om hem gewoon zonder ondergoed te laten rondlopen in huis? Zeker nu in de zomer ...

12. tuc

tuc Niet meer actief

Dit denk ik precies zo. Is er van het eerste geen sprake zou hij aan mij geen makkelijke hebben. Zelf elke keer op en neer naar boven voor schoon ondergoed en zelf alles in de wasmachine stoppen. Elke keer een dweil geven om de kamer helemaal te dweilen en de was zelf op laten hangen. Na 4 keer de kamer gedweild te hebben is de lol er zo af denk ik

Deel Deze Pagina