Als het goed is, is het de ouders ook geleerd om de controles uit te voeren in het ziekenhuis. En is ze uitgelegd waar op te letten etc. Couveuse nazorg is er om ouders 3 uur per dag uitleg te geven over de normale zorg voor een baby en evt nog een stukje begeleiding thuis. Die 3 dagen 3 uur is erop gebaseerd dat er al veel is uitgelegd in het ziekenhuis. Daarnaast is gewone kraamzorg niet alleen voor de "gezonde" baby's he maar ook voor het herstel van moeders. En wederom begeleiding bij de (borst)voeding, begeleiding in de verzorging van een baby etc. Dat couveuse nazorg niet in de basis zit kunnen de kraamzorgorganisaties niks aan doen. Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste vrouwen zichzelf beter verzekeren wanneer zij zwanger willen worden of zijn.
Ik ben het met je eens dat uitgestelde kraamzorg terug moet in het basispakket en dat er meer uren beschikbaar zouden moeten zijn. De tijd die ouders achter de rug hebben is heel spannend en heel "medisch"geweest en ouders moeten vaak echt nog vertrouwen krijgen in zichzelf en de gezondheid van het kindje. Natuurlijk wordt een kindje niet eerder ontslagen uit het ziekenhuis, als dit qua gezondheidsrisico's niet verantwoord is. In die zin is mi de zorg dus niet harder nodig dan bij een gezond kindje. Of een kindje dat op tijd geboren gezond is, moet ook altijd blijken en elke baby heeft (een kleine) kans op infecties, uitdroging enz. "hele dagen" kraamzorg is al jaren niet meer aan de orde, maar het verschil is inderdaad groot. Ik ben het ook met je eens dat veel kv te weinig kennis hebben over prematuren. Wij hebben kv die daarin speciaal geschoold zijn en deze zorg regelmatig geven. Dat is mi ook belangrijk, om goede nazorg te kunnen geven.
Ik vind kraamzorg echt goud waard, zou echt super zonde zijn als dat steeds minder wordt in Nederland. Ja, er zijn kraamhulpen die niet zulke handige adviezen geven, maar dat is in elke beroepsgroep . Toen onze derde geboren was, had ik de kraamhulp net zo hard nodig als bij de eerste en ze heeft echt niet veel schoongemaakt. Zo zag zij bijvoorbeeld dat mijn zoontje steeds suffiger werd en te weinig binnen kreeg, wij hadden dat zelf door alle chaos echt niet door (achteraf snap ik ook echt niet dat wij het niet zagen haha ). Zij zijn er ook om problemen al vroeg te signaleren en ik denk dat dat ook veel grotere problemen voorkomt.
Dan woon jij in Emmen of omgeving? Ze hebben het er over dat hoogeveen of stadskanaal dan dicht gaat..