Tekort aan kustmatige zuigelingenvoeding.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dieuwke86, 29 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat geef ik in een eerdere reactie ook al aan. Neemt niet weg dat ik blij ben dat het in mijn persoonlijke situatie geen reden tot zorg is. Het is wel vervelend voor mensen die er wel van afhankelijk zijn. Vooral als zou blijken dat het probleem inderdaad (deels) veroorzaakt wordt door de fabrikanten zelf. Daar zou ik toch een hele nare bijsmaak aan overhouden.

2. adi

adi Niet meer actief

Dat maakt echt helemaal niks uit. Bij elke kunstvoeding meng je 1 schepje voeding met 30cc water. Onafhankelijk van hoe groot het schepje is.

3. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Ja. paar weken terug was dat zelfs dagelijks. Ik werk in een supermarkt en keer op keer gingen er chinezen met karren vol naar buiten. Eentje was wel heel brutaal; die was letterlijk aan het schelden omdat hij 20(!!!) pakken Nutrilon niet genoeg vond en eistte dat we gingen bijbestellen. Niet een paar, neeeeeeee... hij wilde er 75 hebben.

En nu? nu hebben we dus NIKS.
    Komt niet binnen, niet te bestellen. Die Moers uit het artikel kan ik wel schieten want hij kletst uit zijn nek. Ik ZIE het toch gebeuren?
    Inmiddels hangen er dus bordjes bij het schap en bij elke kassa ter herinnering van het personeel. Max 3 pakken per persoon.
    Bordjes werden vandaag al aangepast naar 1 pak per persoon.
    Oneerlijk? Misschien wel. Maar als ik zie dat mijn neefje om medische redenen vrijwel alleen Nutrilon binnen kan houden en mijn tante het nu niet kan krijgen.... Tsja, dan kan ik er oprecht pissig om worden.

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Vooral als ik dan op het nieuws zie dat al die a-merken ook gewoon in China in de winkel te koop is. "Heel vervelend voor de Nederlandse kinderen, maar hier is het zo duur" hoorde ik de Chinese meneer zeggen ... "Dus dan halen we het dus maar weg uit Nederland". Ergo ... Er is daar geen tekort!

5. NYmama80

NYmama80 Actief lid

16 apr 2013
    458
    0
    0
    NULL
    NULL
    #245 NYmama80, 6 mei 2013
    Laatst bewerkt: 6 mei 2013
    Snap ik, het voelt zo oneerlijk.

6. Ruby1987

Ruby1987 Fanatiek lid

24 mei 2012
    1.114
    0
    0
    student: bedrijfs administratie
    Almere
    Hier in mijn omgeving wel gelukkig nog goed te verkrijgen alleen moest ik ff over van normaal 2 naar tegen spugen/buikkrampjes nr 2

7. Chybou

Chybou Fanatiek lid

27 jan 2011
    2.211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Gisteren hier 6 supermarkten en drogisten langs geweest voordat ik een pak Nutrilon standaard 2 kon krijgen. Dan zijn ze hier ook nog eens op de bon. Ik mocht maar 1 pak meenemen. Begrijpelijk, want anders grijpen de volgende ouders die binnen komen mis. Maar toch zou ik een extra doos op voorraad willen hebben nu het hier zo moeilijk te krijgen is.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zei ik toch..
    Als je ziet hoe Nutricia en Friso hier in Indonesie hun producten pushen...je zou je er voor schamen Nederlander te zijn...

Artsen en vroedvrouwen worden omgekocht en gechanteerd, in
    supermarkten staan vrouwen in verpleegstersuniform 'voorlichting' te geven, tv en andere media lopen over van de reclame...

Baby health crisis in Indonesia as formula companies push products | World news | The Guardian

Food giants still flouting code on promoting baby milk formula in developing countries | Business | The Observer

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Save the children heeft ook weer diverse rapporten van schandalige praktijken van kunstvoedingfabrikanten in ontwikkelingslanden zoals Indonesië en Pakistan. Vroedvrouwen krijgen cadeaus zoals televisies en tens-apparaten, als ze in ruil daarvoor kunstvoeding promoten.
    Vanuit Nederlands perspectief lijkt dit misschien onschuldig. Maar vrouwen in de armste delen van de wereld geven soms tot de helft van hun toch al veel te lage inkomen uit aan voeding. Omdat ze het eigenlijk niet kunnen betalen, verdunnen ze het te veel met ondervoeding tot gevolg.
    Er is vaak geen toegang is tot schoon drinkwater om voeding aan te maken en flessen te reinigen. Er is niet altijd voldoende brandstof om water eerst te koken. Hierdoor hebben baby's die kunstvoeding gebruiken in deze omstandigheden 15x meer kans om te overlijden aan ziektes zoals diarree en longontsteking.

Kan dat die bedrijven dan niks schelen? Nee. Ze maken namelijk winst over de verkoop van kunstvoeding. En dat is best een paar babylevens waard. Borstvoeding levert niemand een cent op.

En sommige Nederlandse moeders zich maar druk maken omdat hun favoriete A-merk soms moeilijk te verkrijgen is...

10. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Maar het is toch al maanden op "rantsoen"? Waarom geven jullie dan aan klanten, en totaal niet discriminerend bedoeld maar dan ook nog aan chinezen 20 pakken mee?!

11. Roxyroxx

Maar Tupp, ik ben helemaal niet into borstvoeding in dat soort landen, maar wordt daar dan geen aandacht aan besteed? Dat dat ook kan? Nogmaals ik heb geen idee hoe het werkt daar maar mijn inziens is borstvoeding toch optie 1 daar? Ik weet dat het niet altijd kan, maar uit jouw relaas begrijp ik dat er niet over borstvoeding wordt gerept daar?

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik kom zelf vrij vaak in Kazachstan (ja ook een ontwikkelingsland)en je kunt daar ook de Nedrlandse merken kopen, maar flesvoeding wordt er eigenlijk niet zo gepromoot. Ik zie nooit ergens reclames en een nicht van mijn man werkt in een ziekenhuis als gynacoloog en daar wordt volgens haar ook niet agressief aan reclame gedaan. Als bv niet toereikend is, worden veel baby's trouwens opgepept met kamelenmelk. De meeste melkpoeder komt daar trouwens uit Rusland. Er wordt geen Chinese melk verkocht in de winkels. Dat vertrouwen ze daar niet:D

13. Papaver

Papaver Niet meer actief

Misschien heel onnozel van me, maar dit wist ik dus echt niet en ik ben in shock! :$ wat een manipulatie van bezorgde moeders

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ach, hou toch op zeg :x Serieus, denk je nou werkelijk dat dat nou echt zo is. Ga lekker door met je bv promotie.

Daarbij, ik hoor veel van kindersterfte in derde wereld landen maar echt nooit over kunstvoeding. Dat heeft vaak meer te maken met slechte hygiëne, geen of hele slechte toegang zo medische zorg en lokale corrupte overheidsinstanties.

Over kortzichtigheid gesproken zeg

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het holt helaas achteruit in Indonesië, dankzij meer vrijheid...die vrijheid wordt vooral geclaimd door mulinationals om hun producten te pushen (niet alleen kv hoor). Toen Dirk baby was zaten ze nog onder het oude (minder vrije) regime. Moeders werden toen aangemoedigd bv te geven. Ik herinner me nog dat in het vliegtuig de purser op me afkwam met extra drinken en hapjes omdat ik voedde en hij me meteen vertelde 'goed zo! En minstens twee jaar he!'

Er is sinds een aantal jaar een bv-organisatie in Indonesië, AIMI – Asosiasi Ibu Menyusui Indonesia, maar die hebben het nog niet gemakkelijk.

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar in Indonesië wonen toch grotendeels moslims, hechten ze verder geen waarde meer aan de 2 jaar zoogtijd die wordt opgedragen door het geloof DM?

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb het met eigen ogen gezien, ook voor ik kinderen had en nog helemaal geen mening over bv. Mijn buurvrouw in Afrika gaf 1/3 van het gezinsinkomen uit aan kv voor haar kind. In het ziekenhuis waar zij bevallen was waren speciale 'milk nurses' die moeders overhaalden kv te geven, en ze naar huis stuurden met een paar gratis blikken.

Ik woon nu in Indonesie en ik zie het iedere dag om me heen.

In ontwikkelingslanden is diarree een van de belangrijkste doodsoorzaken van zuigelingen. En een baby die geen moedermelk krijgt heeft een vijf keer zo grote kans op diarree.

Kortzichtig hoor, als je echt denkt dat kv daar geen rol in speelt.

18. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Allemaal massaal Nutrilon boycotten, ze verschepen liever voor meer geld naar China. Ik ben inmiddels overgestapt op Nestle, nog veel goedkoper ook ;)

19. Roxyroxx

Is het geen probleem van Nutricia, Nestle én Friso?!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het wordt daar vaak zo uitgelegd dat Allah moeders nooit iets zal opdragen wat te zwaar voor ze is...
    De meeste vriendinnen die ik ken via de bv zijn vrome moslima's, dat wel.

Wat bv en bv-voorlichting lastiger maakt is de anti-p.ornografiewet die een aantal jaar geleden onder druk van een aantal strengere islamitische organisaties (o.a. salafisten) zijn ingevoerd. En dat helpt helaas ook niet echt om het streven van 2 jaar te halen...

Deel Deze Pagina