Tekort aan kustmatige zuigelingenvoeding.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dieuwke86, 29 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niet van Nestlé, tenminste als ik de reclame op deze pagina mag geloven...'leeg schap in de supermarkt? Nestlé, etaalbaar en goed verkrijgbaar'

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dubbel

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Gelukkig sta ik wat meer open voor mensen die daar anders over denken doen. Dat is niet kortzichtig, dat is vooral in mijn optie tolerantie voor zaken die in andere landen anders gaan.

KV is daar in mijn optiek niet leidend in. In combinatie met de slechte hygiëne, ja ... maar dat heeft niets met de kwaliteit van de KV te maken. Ik kan me namelijk ook zomaar voorstellen dat moeders die uit arme streken komen vanwege een te eenzijdig dieet, gewoon de nodige vitaminen en voedingssupplementen missen om bv te geven. En vanuit dat standpunt zullen medici vaak sneller kv adviseren. Doen ze in NL ook namelijk ...

In plaats maar van leer te trekken over die "vreselijke kv producenten", zou je je natuurlijk ook eens open kunnen stellen voor ander (wellicht medische) reden waarom dat niet gebeurd. Naast natuurlijk de eigen keuze mogelijkheid.

Er zijn in ander landen ook dingen die ik niet goedkeur, maar hé ... 's lands wijs ... 's lands eer. Zoals wij in NL erg gesteld zijn op onze normen en waarden, lijkt het me niet meer dan normaal dat normen en waarden, hoe anders ook in andere landen, gewoon gerespecteerd worden. Lijkt me niet jouw plek om jouw waarheid, normen en waarden te verkondigen aan anderen die daar heel anders over denken.

Dus nee, ik ben niet kortzichtig, ik kijk graag verder dan mijn neus lang is.

4. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Maar dat is voor sommigen heel moeilijk;)

5. Alf

Alf Niet meer actief

#265 Alf, 7 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2013
    Echt bang dat er helemaal geen voeding meer is in NL ben ik zeker niet. Maar het is toch logich dat je ervan baalt dat de voeding die je gewend bent er niet is?
    Net zoals ik het vervelend vind als mijn 'eigen' merk shampoo er niet is.
    Ik woon in een dorp met 1 supermarkt en 1 drogist en daar zijn de schappen echt leeg. Nutrilon, Friso, Nestle.. weg. Af en toe staat er een verdwaalde bus. Ik wil best naar een naastgelegen dorp om het te halen, maar als het in vijf opvolgende winkels niet te krijgen is wordt het vervelend.

Ik snap de chinezen die melkpoeder kopen en opsturen naar familie in china ook wel. Tuurlijk wil je goede en vooral veilige voeding voorje kindje!

En ook Nutrilon snap ik. Het is een bedrijf. Geen filantropische instelling. Een bedrijf moet winst maken om niet over de kop te gaan. Geef ze (helemaal in deze tijd) eens ongelijk om hun waar te verkopen voor een goede prijs.
    De produktie wordt heus wel opgeschroeft als de vraag blijft. Wie weet wel met meer banen voor NL ook.. ;)

6. rums

rums Niet meer actief

+1

Ik kan vanwege medische redenen ook geen borstvoeding geven.

7. Alf

Alf Niet meer actief

Sluit me hier overigens ook graag bij aan! ;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Deze reactie geeft wel aan dat je mij totaal niet kent en blijkbaar zelden berichten van me leest. Het kan me namelijk geen donder schelen wat andere moeders doen. Ik hoef bv niet te promoten. Ik maak mijn eigen keuzes en andere moeders doen dat ook.
    Ik kan me wel kwaad maken over bedrijven die kv promoten en met lulkoek verhalen komen dat er in bv minder voedingsstoffen zitten dan in kv, als dit gebeurt in landen waarbij ze weten dat een groot deel van de moeders geen toegang heeft toch schoon drinkwater. Dan neem je namelijk heel bewust een risico. Dan kan de kwaliteit van je poeder nog zo goed zijn, als je weet dat het wordt aangemaakt met besmet water dan weet je wat er gebeurt. Zeker als die moeders vervolgens inderdaad onvoldoende toegang hebben tot medische zorg.

Hier maakt het niet gruwelijk veel uit of je bv of kv geeft. Je kind zal in ieder geval van geen van beiden overlijden. Maar in sommige landen kost het echt wel levens. Of denk je nu echt dat de kwaliteit van het water niks doet? Want dan vraag ik me toch af waarom wij massaal flessen steriliseren en veel moeders drinkwater met de beste kwaliteit ter wereld, alsnog gaan koken. Niet nodig volgens jou? Mag ook best water uit de sloot zijn zeker...

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ik heb nooit water gekookt en flessen steriliseer ik ook nooit haha

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee, ik ken je niet, maar ik kan wel het een en ander tussen de regels door lezen.

Ik weet ZEKER dat fabrikanten NIET verantwoordelijk zijn of MOGEN worden gehouden voor het gebrek aan infrastructuur in dergelijke landen. Zou wat zijn ook.

Maar daarnaast, moeders kunnen of mogen geen bv geven, laten we ze dan idd ook geen alternatief bieden :(

Voor dergelijke moeders voorziet KV dus wel degelijk in meer voedingsstoffen dan bv. Want nogmaals, veel vrouwen in arme landen kunnen domweg gewoon hun kind niet voeden omdat ze of geen melk kunnen produceren of is slecht van kwaliteit door eenzijdige voeding.

Ik vind het pure stemmingsmakerij om dan de KV producenten de schuld van baby sterfte maken ...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jij hoeft je drinkwater ook niet uit de sloot bij je huis te scheppen.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het punt is dat die fabrikanten zich niet specifiek richten op moeders die geen bv kunnen of mogen geven. Ze richten zich met hun promotie op alle vrouwen. Dit zijn vaak vrouwen die zelf nauwelijks geschoold zijn en geen toegang hebben tot internet en andere bronnen om zelf aanvullende informatie te zoeken. Deze vrouwen krijgen te horen van een vroedvrouw of van een 'chique' consulent dat bv helemaal niet goed is en dat je toch echt beter kv kunt geven. De informatie is daar erg eenzijdig. Het is niet zoals hier, waar je prima zelf op basis van alle informatie een lijstje kunt maken van alle voors en tegens en dan een goede keuze maakt die bij jouw situatie past.
    Als daar eerlijk zou worden gezegd dat het gebruik van kv gevaarlijk kan zijn als het water niet goed is en dat bv prima voldoet, zolang je ziet dat je kind tevreden is en groeit, dan maken veel vrouwen vast een andere keuze.

Ik weet niet waarom je denkt dat ik vind dat er geen alternatief geboden mag worden. Ik ben het helemaal met je eens dat kv wel gewoon beschikbaar moet zijn voor gezinnen waarbij bv geen optie is. Maar geef dan gelijk ook goede voorlichting over de noodzaak om daar schoon materiaal en schoon water bij te gebruiken. Dan is er niks aan de hand. Maar dat gebeurt nu dus in een flink aantal ontwikkelingslanden niet. En dat vind ik een kwalijke zaak. Die informatie wordt bewust achtergehouden. In landen waar geen schoon drinkwater beschikbaar is, zou bv eigenlijk eerste keuze moeten zijn en kv inderdaad een alternatief als dat niet gaat.

Hier in NL is het een andere situatie. Hier kun je vrij kiezen. Als je bv niet ziet zitten of om bepaalde redenen niet kunt geven, kun je gewoon kv geven, niks aan de hand. Maar zo simpel is het in de derrde wereld landen helaas niet.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ja maar nu hebben we het wel heel erg over rimboe rimboe als je het mij vraagt.

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    sja - nogmaals ... 's lands wijs ... 's lands eer. Ze doen het ermee daar. Ik ben het er ook niet mee eens dat vrouwen na 3 dagen met kind op de rug weer gewoon gaan werken op de velden, maar ja ... so be it!.

Ik vind gewoon dat je niet mag oordelen over landen waar je gewoon weet dat ie op hele andere normen en waarden draaien dan hier.

KV voeding voldoet aan heel veel richtlijnen en is veilig, en ik vind nogmaals niet dat zij verantwoordelijk mogen worden gehouden voor het gebrek aan infrastructuur en slechte hygiëne. En wiens fout is het dan dat die mensen niet op schoon drinkwater worden gewezen?? Toch zeker al niet de producenten? lijkt me eerder een probleem van de lokale medici of voorlichters!

En KV zal in vele landen vaak het enige alternatief zijn. Niet alle arme mensen hebben kuddes met geiten/koeien of andere dieren, die hen van dierenmelk kunnen voorzien. Wat wil je die dan geven??

Ik vind die hetze tegen kv producenten gewoon soms hilarische vormen aannemen hier. Alsof ze allemaal in een complot zitten de wereldbevonding uit te roeien :(:( Je geeft BV of niet en daar geloof je in. Wat je buurvrouw doet of laat is totaal onbelangrijk en niet jouw of anderen hun zaak!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jij redeneert heel erg vanuit de Nederlandse situatie. Je gaat uit van gelijkwaardige keuzes. Die heb je niet in alle landen.
    De meeste vrouwen in ontwikkelingslanden zijn echt niet zo ondervoed dat ze geen goede melk voor hun kind kunnen maken. Geven ze hun kind gewoon bv (zoals ze meestal vanuit hun cultuur gewend zijn) dan heeft hun kind gewoon veel betere overlevingskansen.
    Dat heeft niets met mijn normen en waarden te maken, maar gewoon met keiharde statistische feiten.
    Jij redeneert vanuit de Nederlandse situatie als je denkt dat medici onomkoopbaar zijn en altijd het beste met hun patiënt voorhebben. Helaas, ik heb andere dingen gezien.

Zou jij in Nederland nog steeds kv willen geven als je een derde van je inkomen er aan zou moeten besteden? Want dat is de realiteit, die ik zowel bij mijn werk in Afrika als Azie ben tegengekomen.

Je kunt kv-fabrikanten niet verwijten dat er een slechte infrastructuur is. Die infrastructuur is gewoon een feit, maar het feit dat die infrastructuur er is maakt het voor kinderen wel riskanter om geen bv te krijgen. Ik vind dat je mensen die in zo'n situatie toch proberen mensen over te halen om geen bv te geven, terwijl ze niet genoeg geld hebben om kv te kopen, en niet over goed water en voldoende brandstof beschikken om het klaar te maken, best wel iets kunt verwijten.

Je kikt verder dan je neus lang is zeg je, kijk dan alsjeblieft nog een neus verder. Ik woon al sinds midden jaren negentig in dit soort plaatsen, ik zie dingen gebeuren.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee hoor, gebeurt even goed in steden als Jakarta (waar evenveel mensen wonen als in heel Nederland).

17. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    pfffffff in NL is er ook armoede en vrouwen die geen geld hebben etc.etc.etc.
    Wij geven geld aan die landen maar waar gaat het heen?!?!?!?!??!
    Het is harstikke treurig voor die vrouwen maar een welvarend land zoals NL hoef niet in de armoede te leven wat genoeg gebeurt!

18. medinalil

medinalil Bekend lid

25 mrt 2013
    799
    1
    16
    als we het toch over armoede en geen waterleidingen hebben

19. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    En jij denkt niet met een Nederlandse inslag? Dat dingen voor jou niet kloppen, wil niet altijd zeggen dat het DUS maar fout is he! Het hoeft jouw manier niet te zijn, dat is een heel ander verhaal. Medici, ziekenhuis, voorlichters e.d. doen iets wat vaak ook vanuit overheden wordt voorgeschreven. Misschien ligt er iets cultureels aan ten grondslag (zoals in China, dat dikke baby's staat voor welvaart, en kv zal dat sneller bewerkstelligen).

De 3e wereld loopt vol met corrupte mensen, overheden, medici etc. etc. Fact of life!

Ik kijk wel degelijk verder. Ik sta open voor anderen hun denk- en zienswijze. Dat daar redenen aan ten grondslag kunnen liggen waarvan ik misschien zou denken 'mhoah ... dat had ik dan weer niet zo gedaan' ... maar ja, dat wil dan niet zeggen dat die andere manier fout is.

Ik vind het pure stemmingsmakerij. Sorry. Je ben pro-bv. En dat respecteer ik. Maar respecteer een ander dat die het net ff anders doet dan jij.

20. Alf

Alf Niet meer actief

Ik geloof alleen niet dat een vrouw in -laten we zeggen arm afrika- die niets heeft, geen schoon drinkwater, geen schone faciliteiten werkelijk wordt overgehaald door de FV fabrikant.
    Die vrouwen geven echt geen FV als ze het afkunnen met BV waarvoor ze niet op pad hoeven voor voeding of schoon water.

Wat jouw ervaring betreft; licht ze daar dan voor over de nadelen van KV -want die zijn er plenty volgens jou- en bekeer ze tot BV!!
    Dat is hier niet nodig en zelfs hoogst irritant. Wij maken onze eigen keuzes wel, of jij het daar nou mee eens bent of niet.

Deel Deze Pagina