Tekort vitamine D

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Calinou, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Calinou

Calinou Lid

23 okt 2014
    14
    0
    0
    Hoi,

Na een bloedonderzoek ben ik achter gekomen dat ik een laag vitD had :16
    Ik was ook al een tijdje ontzetend moe.
    Nu, blijkt het dat ik zwanger ben (7 weken) en ik vraag me of het schadelijk kan zijn voor mijn baby?

Ik heb een kuur van ha gekregen D-cura voor 6 weken daarna moet ik overstappen naar pilletjes.

Heeft iemand ervaring met laag vitD en net zwanger?

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik heb tijdens mn vorige zwangerschap een vitamine d tekort gehad en heb toen zakjes gekregen die ik iedere dag moest nemen om her aan te vullen. Mn vitamine d is tijdens de zwangerschap meerdere keren gecontroleerd om te zien of het tekort werd aangevuld. De eerste dosering was te laag en hielp niet en toen een hogere dosering gekregen en toen ging het goed.
    Even bij je vk aangeven en vragen of ze het extra wil controleren zodat het eventueel aangepast kan worden.
    Schijnt best veel voor te komen.

3. Heidebloempje

Heidebloempje Actief lid

6 mei 2013
    104
    28
    28
    NULL
    NULL
    Vitamine D van 16?? Dat is wel heel erg laag zeg, het minimum in nederland ligt op 50. Niet raar dus dat je je zo moe voelde.

Ik heb altijd wel een tekort, net onder de 50 dus. Dit is ook getest aan het begin van mijn zwangerschap en bleek op 46 te staan. Ik ben vervolgens naar de Davitamon zwangerschapsvitamines (waar ook D in zit) nog Supdra D gaan slikken. Bij de laatste meting stond de vitamine D op 62.

De bovengrens ligt op 120 ofzo volgens mij, dus ik ben gewoon doorgegaan met het slikken van de Supdra D. Deze werken dus prima.
    Andere drankjes etc heb ik ook geprobeerd 2 jaar geleden en dat werkte niet.
    Vitamine D is wel belangrijk voor de botten van je kindje. En het schijnt een link te hebben met zwangerschapsvergiftiging en zwangerschapsdiabetes. Of dat echt zo is, is nog niet duidelijk. Maar een goed gehalte vitamine D kan dus zeker geen kwaad.

Deel Deze Pagina