Wij hebben onze aangifte al voor 1 april gedaan, maar kregen net nog een dikke rekening van de ziektekosten over 2013. Wie heeft er ervaring met wijzigingen in de aangifte? Komt de betaling dan veel later als we deze nu nog doorgeven? Wil het geld eigenlijk wel in juni hebben.
Is de rekening van je eigen risico? Dan kun je dit niet aftrekken. Voor overige kosten is aftrek ook flink beperkt
Ik denk niet dat als je nu wijzigt je dit nog hebt voor juni. Je zult dan achterop de stapel komen omdat overige aangiftes voorrang krijgen. Ze behandelen enkel de laatst binnen gekomen aangifte
Gewoon opnieuw insturen als de rekening aan de genoemde voorwaardes voldoet. Heb ik vorig jaar ook gedaan, en had het geld evengoed op tijd.
Ja als je het zelf moet betalen is het toch altijd van je eigen risico? Ik begrijp niet helemaal wat jullie hier mee bedoelen...
Het eigen risico ad 360 komt niet voor aftrek in aanmerking. Daarnaast is er ook nog een drempelbedrag waar je overheen moet gaan (afhankelijk van je inkomen) om het bedrag boven de drempel wel verhoed te krijgen. Wat kun je dus aftrekken? Stel je hebt een operatie ondergaan, waarbij je je eigen risico hebt verbruikt (360) maar daarnaast moet je ook nog een bedrag van 500 betalen, dan mag je alleen die 500 meenemen in je aangifte. De 360 moet je sowieso buiten beschouwing laten. En die 500 daar moet dus nog de drempel van af....
Eigen risico komt NOOIT in aanmerking voor aftrekbaarheid. Verplicht of vrijwillig maakt niet uit. Alleen kosten die je dus maakt naast je, verplicht of vrijwillig eigen risico, zijn aftrekbaar mits ze boven de drempel uitkomen.
Mijn man heeft de aangifte gedaan. Zal hem eens vragen of hij daar wel rekening mee gehouden heeft. Ik had vorig jaar mijn eigen risico afgekocht. Lang verhaal, dik gezeur met ziekenhuis ed omdat ze ons verkeerd hadden voorgelicht. Hele hoge rekening daardoor.
Vraag het goed na want als dit verkeerd is ingevuld en ze pakken je kom je en een naheffing, belastingrente en een boete te betalen (in het ergste geval).
Dat is helemaal afhankelijk wat de datum is van de factuur. Je kunt prima kosten in 2013 hebben gehad, als de datum van de rekening 2014 is, kan je dat dus pas volgend jaar aftrekken. De hoogte van de drempel trouwens afhankelijk van je inkomen. Dus bij de een kan dat een stuk lager zijn dan bij de ander. Wij hadden over 2013 flinke ziektekosten om in te dienen (tandarts, IVF poging, reiskosten). Ter illustratie - ik denk dat wij totale kosten hadden van ruim 3500 vorig jaar, en we krijgen terug ongeveer 650 euro ... Eigen risico kan je nooit aftrekken van de belasting.
We kregen de factuur pas, dus in 2014. Maar het ging over 2013, want heb dit jaar nog geen kosten gemaakt.
Daar gaat het niet om. De factuur is gedateerd in 2014. Dus je kunt de kosten niet aftrekken voor 2013. Volgend jaar dus. Onze eigen betaalde IVF poging was in oktober 2012, we kregen de rekening pas januari 2013. We konden dus ook pas de aftrek doen in de aangifte voor 2013.
Maargoed als het alleen betrwkking heeft op je eigen risico kun je er toch niks mee dus dan maakt de datum cq het jaar ook niks uit
ah .. ok ... nee die is niet aftrekbaar. Zou ook wel raar zijn ook overigens. Als je een hoog vrijwillig eigen risico hebt, heb je lagere premiekosten. Dus het verrekent zich sowieso wel ...
In het begin van de invoering van het verplicht eigen risico (2007 ergens?) kon het wel maar daar is de BD na een jaar al van teruggekomen haha.
Maar als de factuur over 2013 pas in 2014 komt, kijken ze dan ook naar het eigen risico van 2014? Want dat zou helemaal belachelijk zijn.