Goedemorgen Stel, je hebt een leuke baan, (niet de job van je leven, maar toch toffe collega's, het werk is niet saai of vermoeiend en je voelt je gewaardeerd) maar de werktijden zijn onregelmatig (veel avonddienst, weekenddienst) en het loon mwah. Aan de andere kant is het een vast contract en dichtbij huis. Zou je de baan houden of toch op termijn zoeken naar iets anders? En dat zou dan moeten gaan om een beter uurrooster (9 tot 17 uur).
Nou ja je werkt voor loon dus dat zou ik wel willen weten. Verder toch wel handig om te weten of er daar uitzicht is op een vast contract. Anders heeft het weinig zin. Tenzij je man een goede baan heeft waardoor even werkloos zijn geen enorme ramp is. Mijn filosofie is altijd geweest dat je nooit ergens moet blijven waar het niet naar je zin is, alleen omdat je opziet tegen verandering. Soms moet je gewoon een gok wagen voor jezelf. Tot nu toe heeft dit mij geen windeieren gelegd. Al moet je natuurlijk wel de risico's afwegen.
Ik had zo'n baan, vast contract, leuk werk, veel vrijheid, leuke collega's en eigenlijk niks op aan te merken, gewoon perfecte baan. Alleen de werktijden dan. Onregelmatig, vaak avonden, weekenden en feestdagen en als je een weekend vrij was, dan alsnog vrijdag avond dienst en maandag ochtend weer, nog niet echt een lekker 'weekendgevoel', roosters waren op een gegeven moment pas steeds een paar dagen voor de nieuwe maand begon klaar. Zo kan ik geen oppas regelen of sociaal leven plannen. Ik vond het vreselijk. Dus alleen voor de werktijden met pijn in mijn hart iets anders gezocht.
Ik ben zelf juist van de wisselende werktijden... Rustig een keer op maandagochtend boodschappen kunnen doen. Je kids een keer uit school halen. In het weekend of in de avonden werken, daar heb ik geen probleem mee. Voor mijn gevoel geven wisselende werktijden juist flexibiliteit. Maar goed, ik weet mijn uren 3-5 weken van te voren,dus kan alles goed inplannen, met uitzondering van standby-periodes (dan is het wij bellen u komt). Maar om je heen kijken voor een andere baan, dat kan toch? Wie weet wat je tegenkomt
Ik had een leuke fulltime baan, in de retail. Oftewel: koopavonden (dagen van 9 tot 9), zaterdagen, koopzondagen, op een gegeven moment zelfs feestdagen zoals Koningsdag. In het begin vond ik het allemaal prima, en ik had wel een vrij vast schema, maar na een jaar of wat begon het toch wel op te breken. Ik had bijna geen 'heel weekend', maar 1 dag hier en 1 dag daar. Nooit een heel weekend met je man. En daar bovenop ook nog een schamel loontje, weinig doorgroeimogelijkheden, loonsverhoging kwam eigenlijk niet voor. Dus uiteindelijk dacht ik: waar doe ik het voor? Ik ben gestopt met werken vanwege mijn dochter, maar als zij er niet was geweest had ik het ook niet volgehouden hoor! Ik denk dat je er vanzelf achter komt of je iets vol kunt houden of niet, maar als het nu leuk is, zou ik het doen!
Ik heb ook onregelmatig gewerkt.. Maar nu met mijn zoontje en tweeling op komst vind ik het toch wel erg fijn dat ik gewoon vaste dagen/tijden werk en we dus gewoon weten waar we aan toe zijn qua opvang etc.. Ook voor mijn zoontje vind ik het fijn dat hij gewoon elke week hetzelfde heeft qua oppas..
Ik werk in de zorg, gemiddeld 2, soms 3 avonddiensten per week (naast de vroege diensten, alles volgens wisselend rooster), om het weekend een werkweekend, loon is best aardig (mede door de ORT natuurlijk), het werk is pittig qua lichamelijke belasting en de waardering is mwah. Ik heb wel een leuk team, een vast contract en het is dichtbij huis. Ik doe dit werk nu 8 jaar. En eigenlijk wil de afgelopen 5 jaar al graag weer regelmatig werken. Maar een overstap naar dagbesteding of kinderopvang is gezien de financiële situatie in de zorg niet haalbaar. Dan zit ik geheid aan een tijdelijk contract vast, wat uitloopt in een aflopend contract. We willen graag verhuizen, ons huis staat te koop. Heb met mijzelf en mijn man afgesproken dat ik na de verhuizing (met nieuwe hypotheek op zak), ga kijken naar de mogelijkheden om toch een switch te maken. Ik vind het onregelmatig werken veel voordelen hebben, bijvoorbeeld weinig oppas nodig en ORT. Maar het beïnvloed mijn leven te veel. Ik wil graag een avondopleiding doen, maar als ik nog 2 avonden daarvoor moet inplannen, zie ik mijn man haast nooit meer. Hobby's zijn ook op een laag pitje gaan staan door mijn werk.
Kan je niet met je collega's kijken dat je een vast (4wekelijks) rooster kan krijgen? Ik werk ook onregelmatig, maar steeds wordt het 4wekelijks rooster herhaald. Wij hebben zelf een voorkeurs rooster gemaakt en gelukkig waren onze wensen zo wisselend dat het perfect aansloot! Vind persoonlijk het onregelmatig werken erg prettig. Ik hoef nooit vroeg de deur uit, kan straks zelf het naar school brengen en ophalen doen (behalve het ophalen om 15:30 (ik begin namelijk altijd om 14:00 uur) zelfs het overwerken merk ik niet zo (begin dan namelijk pas om 22:00/23:00 uur tot 8:00/9:00
Bedankt voor alle reacties! Het is ook dubbel omdat ik er nog niet zo lang werk en ik wil het toch wel even 'volhouden' om echt een compleet beeld te hebben van alles. Tot nu lukt het allemaal, en is het niet te vermoeiend. Mocht ons gezin in het gedrang komen is het duidelijk waar ik voor kies, mijn gezin gaat voor alles. Collega's zitten eigenlijk in hetzelfde schuitje en ik loop ook met het idee onderling zo af te spreken dat het allemaal goed uitkomt. Dat vereist alleen enige creativiteit van de roostermaker, en ik heb het idee dat de uren nogal 'rigide' zijn (niet in het geval van overuren, die worden niet eens meegeteld. Daar staat tegenover dat je ook eerder weg mag als het kan, of dat als er thuis een probleem is, je vrijwel meteen weg kunt. Flexibel naar beiden kanten dus). Maar dat ze al zolang werken met deze uurregeling het moeilijk is verder te kijken. Terwijl dat wel iets is dat ik (en nog collega's) nodig heb.
Als je een baan met kantoor tijden zou krijgen ga je er qua salaris denk ik aardig op achteruit. En meer opvang nodig, dus 2x extra geld? Ik zie zelf - bij goede opvang en een man die S avonds en S nachts en weekenden thuis is, huist het voordeel van avonddiensten. Je ziet dan overdag je kinderen vaak meer.
Ik werk in een woonvoorziening en wij hebben vaste diensten in de onregelmatigheid. Zo werk ik altijd maandag- en vrijdagavond en dinsdag overdag. Feestdagen worden onderling verdeeld en ik werk 1 weekend per maand. Misschien is zoiets voor te stellen aan de roostermaker? Vaste werkdagen ipv vaste vrije dagen? Dit maakt het gemakkelijker om oppas te regelen, anders zou ik het ook niet kunnen regelen hoor. Ik heb geen flexibele oppas in de buurt namelijk. De avonden werken vind ik verder heel fijn, minder oppas nodig, meer tijd met de kids, ort...
Ik heb onregelmatig gewerkt en zo blij toen ik een baan kreeg met vaste werktijden. Zou niet anders meer willen. Af en toe in avond werken omdat het nodig is oké, maar wisselende diensten zou ik nooit meer willen. Dus ik zou in beschreven geval op zoek gaan naar iets anders.
Je kunt toch vast gaan zoeken? Als je iets gevonden hebt, kun je altijd je ontslag indienen. Vind je niks, dan heb je je baan nog gewoon. Het risico is natuurlijk wel, dat je nooit van tevoren zeker weet of je het ook daadwerkelijk leuk gaat vinden op je nieuwe werk. Misschien is het werk heel leuk en zijn de tijden prima, maar zit je opgescheept met heel vervelende mensen. Het is aan jou om te bedenken of dat het risico waard is.
De sfeer is voor mij vele malen belangrijker dan mijn werktijden. Dus nee, ik zou niet op zoek gaan naar iets anders.
Ik zou er echt voor tekenen om te kunnen werken als mijn man thuis is en dan ook nog in de buurt. Zeker als het werk én de collega's dan ook nog leuk zijn! Als je iets beters tegen komt, begrijp ik dat je de stap zou willen wagen. Maar tot die tijd: count your blessings!
Ik had iets soortgelijks, Werk wat ik heel leuk vond om te doen, een echte uitdaging, leuke collegas. Alleen verdiende ik echt te weinig en kon er echt geen salaris verhoging bij, dus ben ik iets anders gaan zoeken wat ik allang niet leuk meer vind maar voor heb gestudeerd wat er nu voor gezorgd heeft dat ik na 2 maanden bij een nieuwe werkgever werkloos thuis zit. Ik zou het dus nooit zo snel meer doen.
Hier mooie tijden en mooi salaris maar sfeer niey leuk( bedrijf gaat minder goed) Werk deels leuk Maar lastig wat anders te vinden