kan je werk dit maken?

Discussie in 'De lounge' gestart door augurkjes, 29 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

ik vroeg me af,

mijn vriend heeft veel problemen op zijn werk.

Nu heeft hij een officele waarschuwing gekregen en een hele brief waarin staat als hij nog 1 ding doet wat niet mag dan ontslaan we je door eigen schuld. En dan heb je geen recht op een uitkering of wat dan ook!!

nu vroeg ik me af kan een werkgever dat maken? gaan hun daarover? en hoe zit dat precies..

ben als de doods dat hij word ontslagen en we dan zonder geld zitten..

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij wel als ze een geldige reden hebben en helemaal nu ze een brief hebben gestuurd. En dan krijg je volgens mij geen uitkering.

Maar zijn het dingen waar je vriend wat aan kan doen? 'k Zou sowieso al op zoek gaan naar ander werk want zo zou ik niet eens willen werken en helemaal niet als je er elk moment uitgegooid kunt worden.

3. Ja, als hij niet functioneerd dan mag hij ontslagen worden.. Maar ze bekijken bij het UWV dan wel eerst of het ontslag gegrond is, en of het idd eigen schuld is.

Als ik je vriend was, zou ik even naar het CWI gaan, daar kunnen ze hem hierover verder informeren, en eventueel helpen zoeken naar ander werk..

4. augurkjes

nou het gaat daar om allemaal stomme dingen.
    HIj had even niks te doen dus zat even op internet, nou dat mocht dus niet en is hij op betrapt.

Ook heeft hij in moeilijke tijden mij wel eens tussendoor gebeld..
    niemand had er last van.. ook zijn ze allemaal erg roddelend daar. Dus van een mug word een olifant gemaakt en alles word doorverteld en dan krijg je dus dingen niet kloppen.

ander werk is geen optie aangezien hij werken en leren gedaan heeft en hij verplicht is 5 jaar te blijven anders kost het hem 10.000 euro aan schoolgeld wat hij terug moet betalen...

5. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ja je werk kan dit maken als jij niet functioneert en er is een geldige reden dan wordt je ontslagen en krijg je geen uitkering.
    sterkte er mee en misschien anders werk zoeken?

6. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Volgens mij staat een werkgever aardig sterk als ze een dossier aanmaken waar ze deze dingen in vermelden. En tja, jij vindt het misschien stomme dingen, maar deze regels gelden bij veel werkgevers. Als je vriend echt niet op zoek kan naar ander werk, ivm het terugbetalen van de opleiding, dan denk ik dat 'ie echt maar heel voorzichtig moet gaan zijn. Als je op zo'n manier ontslagen wordt en het wordt bekend in het 'wereldje' waar hij werkt, dan kan dat natuurlijk ook wel problemen opleveren bij het zoeken van een andere baan. Sterkte ermee!

7. Dan heb je dikke kans dat hij onterecht ontslagen wordt.. En staat dat in zijn contract, van dat terug betalen??

Zoals ik net zei, ga met je vriend naar het CWI om hierover juridisch advies in te winnen. Kost niks, alleen maar een beetje tijd!! Daar kunnen ze je precies vertellen wat hij kan en mag doen..

8. Als jij ontslagen wordt, heb je gewoon recht op een uitkering. En over dat niet functioneren, wat voor de werkgever niet functioneren is, ligt vaak bij het UWV heel anders..

9. zustertje

Maar goed regels zijn regels ik moet ook niet op mijn werk gaan internetten hoor als iedereen dat gaat doen wordt het toch een zooitje.

10. augurkjes

het staat zijn contract inderdaad van het terug betalen.

Ga inderdaad eens informatie bij het CWI halen, want ben er erg bang voor. Want hij is na die officiele waarschuwing zo slim geweest om gezien te worden op een computer op internet.

Ik hoor net van hem dat hij nu gesprek heeft over wel of niet ontslagen worden en hoe en wat?:S pfff ik zweet peentjes :( ben zo bang gewoon... echt niet leuk hoe het er daar aantoe gaat..

bedankt allemaal

11. Werkloos door uw eigen schuld

Hier kan je het een en ander terug vinden, ook over ontslag door eigen schuld. Maar dat wordt pas zo genoemd, als je vriend zich echt misdragen heeft hoor, gestolen, keer op keer te laat, etc.etc.

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

Dit geldt alleen als hij via de normale procedure ontslagen wordt. Als zijn werkgever hem ontslaat op staande voet wordt het hele UWV en/of CWI overgeslagen en moet je bezwaar tegen je ontslag aantekenen en aangeven dat je je beschikbaar stelt om te werken. Vervolgens kan je dan bij de kantonrechter je ontslag aanvechten. Als de kantonrechter de werkgever in het gelijk stelt heb je geen recht op een uitkering.

13. augurkjes

maar zustertje dat is het probleem juist! iedereen doet het als er even niks te doen is. Hij werkt met klanten op afspraak. Viel een klant uit dus ging hij even wat op internet opzoeken..

de mensen daar van de administratie zitten de hele dag door op hyves. het probleem is hij is alleen gepakt werd betrapt erop. dus vandaar..

14. Succes meis!!

15. zustertje

oke dat is wel vreemd dan. Maar mogen ze hem niet of zo dat ze hem daarom eruit proberen te werken?
    Moet toch een reden voor zijn?

16. augurkjes

ze mogen hem inderdaad niet helaas. En het grootste nadeel is momenteel ze zijn er bezig met mensen ontslaan ivm kredietcrisis enz...daarom is het voor zijn werk nu alleen maar handig om op kleine dingen mensen al te ontslaan! maar hij heeft een slecht eerste jaar daar gehad. En daarom staat die stempel zal maar zeggen nog op zijn voorhoofd. Een slecht eerste jaar met inderdaad te laat komen enz..

Dat is alleen al 3 jaar terug en gaat nu gewoon goed op paar dingen na dan maar heb je overal.

Pfff het is nu maar afwachten wanneer hij me belt met het verlossende woord over hoe zijn gesprek is gegaan..

ingrid bedankt voor alle informatie... het is maar afwachten allemaal als ik het zo lees en zie..

17. Neehoor, ook voor ontslag op staande voet, moet de werkgever via het CWI een ontslagvergunning aanvragen. Pas als die niet akkoord gaan met het ontslag, komt er een kantonrechter aan te pas.

18. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Heeft hij ook iets ondertekend? Want ik weet dat bij mij een keer een probleem was met een collega en die heeft via brief idd een keer een officiele waarschuwing gekregen maar moest daarvoor ook iets ondertekenen. Weet wel dat mijn baas haar niet zomaar kon ontslaan terwijl ze dus behoorlijk wat uitgevreten had. Zolang dat je het er niet mee eens bent en het aanvecht staat je partner sterker dan als hij iets getekend heeft. Maar voor meer informatie idd eens navraag doen bij CWI of het juridisch loket ofzo, die hebben nog veel meer informatie

19. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nou nee hoor, voor ontslag op staande voet is geen ontslagvergunning nodig:

Ontslag op staande voet

Kort geding procedure
    In het geval van ontslag op staande voet wordt uw dienstverband met onmiddellijke ingang beëindigd, zonder tussenkomst van het CWI of de Kantonrechter. Uw werkgever zal u vanaf dat moment geen loon meer uitbetalen. Als u het niet eens bent met het ontslag op staande voet moet u dit schriftelijk meedelen aan uw werkgever en zich beschikbaar houden voor werk. Aangezien u geen loon meer zult ontvangen is het van belang om snel een kort geding procedure te starten.
    Bezwaar indienen tegen ontslag op staande voet
    Als uw werkgever u op staande voet ontslaat, vraagt u hem dan om een schriftelijke bevestiging van het ontslag en roept u de hulp in van het Juridisch Platform. Samen met u kunnen wij schriftelijk bezwaar aantekenen tegen het ontslag op staande voet. U moet dat in alle gevallen doen omdat het CWI anders kan concluderen dat het om “verwijtbare werkloosheid” gaat. U verliest dan uw recht op een WW-uitkering.

Dit is gekopieërd vanaf juridisch-platform.nl

20. augurkjes

okee panda81 bedankt voor de informatie..
    die brief heeft hij een hadtekening ondergezet ja! maar er werd gezecht je tekent voor bewijs dat je de brief gelezen heeft!

maar dat staat er niet bij teken voor ontvangst of iets.. en due sukkel me vriend dus heeft zijn handtekening gezet uit onmacht.. en omdat ze zeiden je moet tekenen omdat je hem gelezen heb.

Pff hij heeft nog niks laten horen zit dus in een lang gesprek...

Deel Deze Pagina