Ons zoontje geeft vaker, uit het niets, over. Dit is nu zo'n 6 a 7 keer gebeurd in 6 maanden tijd. Het treedt meestal in de avond / nacht op. Hij geeft over totdat er alleen nog maar gal komt. Dan is het voorbij. Hij is er verder niet ziek van, alleen dat zijn eetlust 1 of 2 dagen minder is. 1 keer dachten we aan voedselvergiftiging omdat het vrij snel na het eten ontstond, koorts erbij en de ochtend erna ook nog aan hield. We zijn toen bij de arts geweest. Deze dacht in eerste instantie aan een buikvirus. Echter na lichamleijk na kijken merkte hij op dat de darmen rustig waren en hij kon ons niet vertellen welk virus het was. 2 weken geleden had hij wel een buikvirus, want wij hadden het daarna ook. Wat alleen vreemd eraan was, hij had 2 dagen nergens last van, zelfs niet gepoept en ineens weer 1 nacht braken. Dit was vorige week maandag. Vannacht heeft hij weer zitten overgeven. We zijn vandaag met hem bij de ha geweest. Deze heeft geen idee waar het van komt en zei ons door te verwijzen naar de ka (daar is hij al onder behandeling) Herkent iemand dat regelmatig overgeven? Hij heeft meerdere voedselallergieen, maar we gaan altijd direct na wat hij allemaal gegeten heeft, of hij niet iets gehad heeft wat hij niet mag hebben. Dit is echter niet het geval. Verder is het een heel bleek mannetje. Dit is altijd al zo. Blosjes op zijn wangen zie je alleen met koorts. De ka vindt hem ook te licht, er lopen dan ook al bloedonderzoeken voor ijzer (bloedarmoede), calcium, vit d, allergieen. Maandag belt de ka voor de bloeduitslagen en dan zal ik het overgeven ook bespreken. Maar misschien is er iemand die het herkent. Of komt het bij peuters vaker voor dat ze overgeven?
mijn zoon heeft het ook gehad. hij voelde dat ie moest spugen en kon dat dan nog net op tijd aangeven. als het eruit was was het ook meteen weer goed. hij heeft van de huisarts iets tegen maagzuur gehad en daarna ging het beter. hij heeft ook kma gehad, misschien heeft dat er ook wat mee te maken gehad? succes
Mijn zoontje is 4 jaar en heeft het ook af en toe. Voel eens aan zijn borst, als hij net gespuugd heeft. Bij die van mij gaat dan het hart als een bezetene tekeer. Hij heeft dan letterlijk last van spanningen en gooit dat er zo uit. De Sinterklaastijd heeft het er niet makkelijker op gemaakt.... Slaapt jouw zoontje ook onrustig? Of droomt hij veel? Mijn zoon is ouder en we gaan nu wel proberen dat hij aangeeft dat hij die spanning voelt, zodat we hem anders tot rust kunnen manen. Mijn zoon is hoogsensitief en heeft een ontwikkelingsvoorsprong. Dat levert bij hem veel spanningen op, met name sinds hij naar school gaat. Maar ook als peuter merkte we dat hij snel overprikkeld en van slag was. Hij heeft een matige relatie met eten en is daarom ook 'te dun'. Hij is rond 1.00 m en 13,5 kilo. Maar soms duikt hij daaronder, soms ineens heeft hij wat bunkerdagen en weegt hij boven 14 kilo... Hij is niet vaak ziek en komt verder niet slap of energieloos over. We proberen ons dus verder geen zorgen te maken over zijn gedrag en gewicht. We proberen hem nu dus wel te begeleiden in het hanteren van prikkels, spanningen en emoties. Kun je hier wat mee?
@ Odet, helaas voelt hij het nog niet aan. Voeding was het eerste waar ik aan dacht, maar dan zou het iets moeten zijn waarvan wij nog niet weten waar hij niet tegen zou kunnen. Had jou zoontje geen maagpijn van het maagzuur? @ Juud, aan spanning heb ik ook gedacht. Hij is wel een gevoelig kind. Onrustig slapen is al vanuit de babytijd, dit was eerst door medische redenen, maar bleef ook laterna ontstaan. Er zijn periodes waar dat goed gaat. Momenteel is het weer een onrustige periode en slaapt hij weer bij ons. Bij ons slaapt hij meestal goed. Ook is het een kind wat vrijwel altijd huilend wakker wordt. Dit was een tijdje over, werd hij gewoon vrolijk wakker en riep hij je gewoon. Nu is het weer iedere ochtend huilend wakker, tegen driftbui aan. Maar wat dat is, dat is ons een raadsel. Spanning en veel prikkels uit zich bij hem normaal in nachtangsten, dan heeft hij 1 tot 2 aanvallen. De 1e keer van het overgeven was toen ik net bevallen was, Wij dachten toen ook dat spanning de oorzaak was. Echter de andere keren kunnen we niet terug koppelen aan spanning. Maar je weet nooit wat er door zo'n koppie gaat. Hij heeft nu ook weer diarree erbij. Ikzelf had als kind altijd buikpijn en diarree van stress. Het zou dus goed kunnen dat het met spanning te maken heeft. Ik ga maar eens bijhouden wanneer het voor komt en wat die dag allemaal geweest is of wat er gaat komen. Kijken of ik het ergens aan kan linken dan. Over het gewicht maak ik mij ook geen zorgen. Hij is nu 92,5 en 12 kilo. De ka vindt hem wel te licht. Het is wel goed dat hij onderzocht wordt op ijzer etc. Ivm zijn allergieën krijgt hij niet alle voedingsstoffen binnen. Hij eet meestal wel vrij goed, alleen het avondeten is afhankelijk van wat het is. Zolang het geen hollandse pot is en groentes (behalve in gerechten verwerkt)
Klinkt toch heel erg zoals mijn zoontje reageert. Die nachtangsten, ochtenddriftbuien en soms onaanwijsbare spanningen... Mijn zoontje is natuurlijk ruim 4 en hij kan vaak later wel aangeven wat er was...... spanning/angst/boosheid... Houd hem gewoon goed in de gaten en als je het interessant vindt meer over hoogsensitiviteit en evt. ontwikkelingsvoorsprong te weten, dan kan ik je wel wat goede sites geven. Succes!
Ik denk dat het toch iets lichamelijks is. Vandaag is hij ook hangerig, speelt amper en wilt qua eten niks. Gister was het ook al iets slechter eten. Ik ben nog eens na gegaan wanneer het begonnen is. De 1e keer was in mei, maar dat had wel met spanning te maken denk ik, met de bevalling. Daarna is het begin september begonnen en sindsdien is het 5 / 6 keer voorgekomen waarvan de laatste 3 keer nu in 2 weken tijd. Ik hoor nu ook vaker zijn buikje borrelen en hij laat gigantische stink windjes. Denk dat het toch iets met de darmpjes is, misschien toch een of ander virus.