Financieel, veel hoge kosten?

Discussie in 'De lounge' gestart door gelukkig, 8 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    sociaal pedagogisch werker
    Ik vraag me soms af hoe jullie het financieel redden!
    Wij heben allebei een normaal salaris.
    Dit zijn onze vaste lasten elke maand.

Hypotheek, V.V.E., verzekeringen, zorgverzekeringen, telefoonabblementen, auto belasting en verzekering, radio, tv, internet, gas water en licht, huur ketel. Wij zijn zeker 1 salaris kwijt aan alle vaste lasten.

We hebben absoluut een luxe kosten, heb juist pas de krant, staatsloterij en kosten aan een goed doel opgezegd.

Wel speelt het mee dat mij vriend schulden heeft die we dus aan het aflossen zijn, maar dan nog als alles is afgelost en we voor een kindje willen gaan vraag ik me af hoe we het gaan redden.
    Als ik (ooit) bevallen ben wil ik mider gaan werken en hebben we dus ook minder inkomen.

Hoe is dit bij jullie? Redden jullie het elke maand?

2. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.726
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Gaat allemaal net.
    Keuzes maken,prioriteiten stellen en een hoop dingen laten.
    Buffer opbouwen.Zo doen wij het.Gelukkig zijn we schuldenvrij sinds vorig jaar.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben ongeveer dezelfde vaste lasten als jij ook hebt, maar we komen heel goed uit elke maand. En we houden ook geld over om te sparen. Verder hebben we geen schulden.
    Mijn man werkt, en heeft een normaal salaris. Ik ben thuis bij onze kleine.

Het ligt er ook aan hoeveel hypotheek betaald....wij wonen in een huurwoning en huren aardig goedkoop. We zijn nu aan het kijken naar een koopwoning, dan zijn we wel iets meer kwijt...maar nog steeds goed te doen.
    Maar moet ook zeggen dat de huizen bij ons in het noorden van het land stukken goedkoper zijn.

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Hier redden we het ook net tot redelijk. Hebben dezelfde vaste lasten als jij uiteraard... Het is veel aanpassen en leven naar wat je hebt. Gelukkig geen schulden buiten de hypotheek om. Verder helemaal geen klagen hoor! Mijn vriend werkt, en ik ben thuis bij de kleine.

5. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    Ja, in het zuiden zijn de huizenprijzen niet echt laag!
    Onze hypotheek alleen al bedraagt 735 euries, en dan nog eens een beleggingsverzekering van 185 euro en v.v.e. van 95, Alleen voor deze kosten zijn we al een hoop kwijt.
    En dan wonen we gewoon in een 3 kamer appartement, dus niet eens een tuintje ofzo. Moet wel eerlijk zeggen dat we hier erg mooi wonen, direct een park achter ons appartement, alles in de buurt (winkels enz.), zou hier niet snel weg willen.
    Alleen de kinderwens wordt steeds groter, maar we zullen echt nog moeten wachten tot alles is afbetaald, en we wat gespaard hebben.
    Maar ja ben wel vorige week 28 jaar geworden en dan denk ik we moeten opschieten, terwijl dat nauurlijk niet hoeft. Maar wil zo graag haha.

6. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Zo... dat is een boel hypotheek! :confused:
    Misschien toch overwegen om te verhuizen? Kan me voorstellen dat je daar lekker woont, maar ik durf er bijna een weddenschap om te sluiten dat je, als er straks kindjes zijn, toch wilt verhuizen naar een gezinswoning. Omdat je zult merken dat dat gewoon veel praktischer is met kinderen. Nu verhuizen kan nu dan al 2 voordelen met zich meebrengen:
    - een lagere hypotheek, dus minder kosten en meer geld over in de maand.
    - niet meer willen/hoeven te verhuizen als er gezinsuitbreiding is of komt.

7. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    Ja idd. we betalen echt veel. Maar hier in de buurt (waar we willen blijven wonen) is alles zo duur. Niet leuk meer gewoon.
    Maar het probleem is dat we waarscheinlijk de eerste 5 jaar geen hypotheek kunnen krijgen als je schulden hebt en dus bkr gegegistreerd staat. Tenminste dat heb ik ergens gelezen.
    Of is dat alleen als je nog geen koophuis hebt?

Iemand hier ervaring mee?

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Wij werken alle2 fulltime en verdienen niet slecht. We zijn per maand aan alle vaste lasten meer dan 1 salaris kwijt. Met vaste lasten bedoel ik behalve de hypotheek en verzekeringen e.d. ook de postcodeloterij en mobiele telefoons e.d., boodschappen heb ik dan nog niet meegerekend. Maar...we houden in de maand nog genoeg over om nog kleren te kopen of lekker uit eten te gaan. Sinds kort houd ik een huishoudboekje bij, en ik moet zeggen dat dat heel verhelderend werkt. We weten nu precies wat we per maand te besteden hebben en hebben dus niet meer dat we op de rekening kijken en denken dat we best nog uit eten kunnen en dat we er dan de week erna achter komen dat de Eneco bijvoorbeeld nog afgeschreven is en we dus weer rood staan.

Sparen lukt de ene maand wel, en de andere niet. Vind ik ook niet zo heel belangrijk. De belastingteruggave krijgen wij 1x per jaar, dus dan krijgen we dan een paar duizend euro in 1x en daar zetten we alles of een gedeelte van opzij.

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

Als je bkr geregistreerd staat is het inderdaad lastiger om een hypotheek te krijgen, zeker nu met de economische crisis. Als je een A-notering hebt bij het bkr (wat inhoudt dat je een betalingsachterstand) hebt is het vrijwel onmogelijk om een hypotheek te krijgen. Maar laat je anders eens informeren door een financieel tussenpersoon, zoals de hypotheker of de hypotheekshop zoiets dergelijks.

10. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    Wij krijgen niet per maand de rente van de hyphotheek terug, dus 1 keer per jaar krijgen wij de rente en dat is dan idd. best een leuk bedrag van de belastingdienst.
    Maar omdat we dus alles aan het oplossen zijn en dus niet breed (kunnen) leven momenteel willen we de rente van de hyphotheek wel elke maand terugvragen.
    Heb al gekeken op de site van de beastingdienst maar snap er echt niks van.

Weet iemand hoe ik dit moet doen?

11. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Wij kunnen het niet altijd redden op dit moment ivm dat de transprot heel slecht is in deze tijd. Wij krijgen dan nu af en toe wat van onze ouders als we het echt niet redden dit gaat dan niet om heel veel maar net dat we het 2 of 3 dagen niet kunnen redden..
    Nu gaat het beter als een paar maanden gelden omdat je het echt moet leren dat je het ineens met 1000 euro al snel minder moet doen.

12. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    makkelijk, maar wij zijn dan ook grootgeldverdieners die beide bijna volledig werken.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Het gaat redelijk.

Ik moet alleen nog wel even de energie rekening verhogen. Dat wordt toch echt duurder, en ik wil er 50 euro bij doen. 30 voor electra en 20 gas.

Wij hebben 1 modaal salaris ( ik wil afstuderen en een bedrijf opzetten)

Een huurhuis (tijdelijk, tot na de crisis) en verder geen grote wensen.

We gaan op vakantie met de zeilboot en later wel weer wat verder weg. Dat hebben we voor Isabella al veel gedaan.

Nu even rustig aan, niet te gek.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.220
    113
    Brabant
    even als noot: ik vind het niet veel aan hypotheek hoor.. Wij hebben een huisje gezien, heel normaal rijtjeshuisje uit jaren 60, niks hips.. daar zouden we +/-900 euro netto aan kwijt zijn, 50 % aflossingsvrij... Dus zoals gezegd: t zuiden is niet goedkoop;)
    maar goed, succes ermee! en kinderen zijn zo duur en zo goedkoop als je t zelf maakt.. (nouja , bij wijze van dan..)

15. gelukkig

gelukkig Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.773
    3
    38
    Dat kinderen geld kosten weet iedereen maar ik weet zeker dat ik me kind heel leuk kan kleden met kleertjes van de zeeman, hans textiel of de wibra. En de kinderwagen krijgen we zoiezo van opa en oma, dat weet ik zeker. Verder hoef ik geen kinderkamer voor duizenden euro's, ik ben al snel tevreden en kan van een klein geldbedrag een leuke bebykamer maken, daar maak ik me niet druk om.

Maar omdat ik geen stres wil tijden en na me zwangerschap hebben we ervoor gekozen om eerst schuldevrij te zijn en wat geld te sparen zodat we iets relaxter kunnen leven.

Momenteel is het echt iedere eurocent omdraaien, en dus veel stress. Gewoon k*t zegmaar als ik het zo ff mag zeggen.

16. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Wij hebben beiden een netjes salaris en komen goed rond. Maar we hebben dan ook beiden een lease auto en ook benzine hoeven we niet zelf te betalen.... Ik denk dat dat heel veel scheelt.

Buiten dat zitten we nu ook nog in een goedkoop huis. Straks in april gaan we naar een duurder huis, maar ook dan zouden we het goed moeten redden. Vaste lasten zijn dan ongeveer gelijk aan het netto salaris van 1 van ons beiden

17. Esin

Esin Niet meer actief

Wij redden het heel goed...

Wij hebben ook heel veel kosten per maand..

Hypotheek, verzekeringen, Leaseauto, enz enz en dan heb ik het nog niet over de kosten van mijn huis die gigantisch zijn, omdat er nog heel veel moet gebeuren..

Als dat eenmaal af is kan ik eindelijk ook eens gaan sparen..

Maar ik kan begrijpen dat mensen die een normaal salaris hebben het maar net redden, want heb dat zelf ook gehad, omdat je zo veel kosten hebt en het dagelijkse leven gewoon heel duur is en steeds duurder word..

18. Esin

Esin Niet meer actief

Hebben jullie dan een auto van de zaak..?

Wij leasen onze auto zelf en betalen daar een behoorlijk bedrag voor.. exl benzine..

19. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Wij komen rond van het loon van mijn vriend.
    We hebben een koophuis, een ruim rijtjeshuis. Hypotheek is 600 euro bruto, netto is het rond de 480 ofzo? Het scheelt dat we in het noorden wonen..
    We hebben lage rente maar dan nog scheelt het echt veel.
    Tja verder hebben we 1 auto. Dus de vaste lasten zijn hier gewoon laag.
    Wat we sparen verschilt, maar we sparen sowieso de maandelijkse rente teruggave van de belasting.

20. zustertje

zustertje Niet meer actief

Wij hebben een groot huis voor weinig geld (zeeland) vaste lasten vallen wel mee vinden wij (hypotheek,gas,water,licht,verzekeringen,boodschappen,internet en vaste telefoon) die gebruiken we bijna niet omdat we alletwee een gsm van ons werk hebben. wij hebben 2 auto's waarvan onze gezinsauto van mijn man zijn werk is en gebruiken hem ook prive (tanken enz gratis)
    Mijn auto is klein en rijdt zuinig. Spraen doen we nu niet echt omdat we een aanbouw van 21 4kante meter hebben geplaatst en daar komt een nieuwe badkamer en een wc en de rest wordt bijkeuken/washok

Wij verdienen alle 2 goed mijn man werkt 40 uur en ik 24 uur

Deel Deze Pagina