scheiden van tafel en bed

Discussie in 'De lounge' gestart door liebrando, 4 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    wie weet hoe het zit als je van tafel en bed gaat scheiden? Kan degene die geen geld, baan heeft dan ook een uitkering aanvragen of moet de man dat dan allemaal betalen zolang je niet echt gescheiden bent? Een vriendin van me wil uit het huis van haar man, maar ze weet niet of ze wel echt definitief wil scheiden van haar man door bepaalde omstandigheden. Ze kunnen niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar. Door middel van uit huis gaan en ergens anders heen te gaan hoopt ze erachter te komen of ze nu wel echt van hem houdt en door wil gaan, of dat het beter voelt om echt ieders eigen weg te gaan. Maar ze heeft verder geen poot om op te staan, ze is huismoeder dus verdiend verder helemaal niks, maar ze heeft wel 2 kinderen die ze groot moet brengen. Zonder geld kan ze dus geen huisje huren en de kinderen onderhouden. Weet iemand hier misschien meer over. Ik ben al even aan het spitten geweest voor haar, maar kan over een uitkering niet echt wat vinden helaas. Ze wil ook nog niet definitief scheiden, haar man eerlijk gezegd ook niet dus dit zou een tussenoplossing kunnen zijn. Ze hebben al therapie gehad maar dat werkte ook niet zo. Dus dit zou hun laatste poging zijn...........
     
  2. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik meen dat het tegenwoordig zelfs zo is dat je uberhaupt nergens recht op hebt als je de rechter de scheiding nog niet heeft uitgesproken. Ik zag het laatst in een artikel. Voorheen kon je evengoed al bijstand aanvragen met ik meen een verklaring van je advocaat nog voor de scheiding rond was. Nu is dat niet meer zo. Je moet dus echt gescheiden zijn om ergens recht op te hebben. Maar waarom, als ze echt graag wil scheiden van tafel en bed, gaat ze dan niet aan het werk?
     
  3. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ja, je hebt dan recht op een uitkering, (afhankelijk van de leeftijd van de kids wel sollicitatieplicht). De partner wordt dan aangeslagen vor de uitkering, alimentatie dus, en het bedrag dat hij dan moet betalen, is afhankelijk van zijn inkomen.
     
  4. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Lijkt me dat zolang ze er niet uit zijn wat ze willen, dat de partner moet betalen voor onderhoud en niet de overheid.
     
  5. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    ze wil we werken maar ze word nergens aangenomen net als ik. ik ben ook al jaren aan het solliciteren maar ja liever een van 16 dan een van ons........

    Dus zij vraagt een uitkering aan, maar die moet haar man dan betalen helemaal?
     
  6. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ze heeft geen recht op een uitkering zolang de scheiding niet uitgesproken is. Dat is nieuw Rozemarijke.
     
  7. Nipa18

    Nipa18 Fanatiek lid

    5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    oke je bent 25 ik ben van mening dat er voor die leeftijd altijd werk is, ikzelf werk nu tijdelijk bij de mac omdat ik between jobs zit, dus geen werk is onzin. en in de schoonmaak is ook altijd werk, ben je nou 40 of ouder oke dan kan ik het me voorstellen.

    verder heb ik geen idee of er iets bestaat als een uitkering.

    succes:)
     
  8. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    ik ben 25 en zij is 23 maar beide komen we maar niet aan werk. Overal worden we te oud bevonden, of ze weten dat we kids hebben en hebben dan liever iemand zonder kids....
     
  9. Fullhouse1981

    Fullhouse1981 Fanatiek lid

    8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Als ik in haar schoenen zou staan zou ik zelf gaan werken, en proberen Zelf iets op te bouwen. Ik weet niet
    Tot die tijd is hij nog verplicht om haar te 'onderhouden'

    U bent getrouwd maar woont niet samen. Dit kan door een scheiding van tafel en bed of simpelweg omdat uw man/vrouw ergens anders woont omdat u niet (of nog niet) wilt samenwonen. In dergelijke gevallen wordt u niet als partner gezien en heeft u zelfstandig recht op aftrek van hypotheekrente en heffingskortingen (alleenstaande ouderkorting, kinderkorting, etc.) voor alleenstaanden. Dit is nog eens bevestigd in een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem op 4 augustus 2009.

    Ik zou maar eens gaan kijken op de website van de bel.dienst! Bovendien is er vaak wel een vacature voor een callcenter of iets dergelijks te vinden?

    Sterkte.
     
  10. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Dat zou dus betekenen dat ze of gewoon ECHT een scheiding moeten aanvragen. Of dat zij weggaat uit huis en hij haar huis en lasten gaat betalen. Maar dat kan hij nooit dus dat zou ook geen optie zijn. Dat word nog een aardige keus die ze dus moeten maken!
     
  11. Fullhouse1981

    Fullhouse1981 Fanatiek lid

    8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Callcenter, daar is altijd werk in de vinden.
    Ik begrijp dat niet echt, jaren is wel erg lang. :(
    Succes met het vinden.
     
  12. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Ze wil liever zelf ook werken zodat ze haar zelf en de 2 kinderen kan onderhouden maar goed als je niks hebt kun je ook niks......Bedankt voor de site ik zal hem doorgeven aan haar!
     
  13. allwoman

    allwoman VIP lid

    29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Mijn inziens heb je bij scheiding van tafel en bed gewoon de rechten en plichten van een scheiding (uitkering alimentatie en huursubsidie bijv )maar ben je voor de wet nog getrouwd.
    Zodra je op een ander adres staan ingeschreven zou je een uitkering aan kunnen vragen..zover ik weet wordt er wel van je verwacht dat je snel werk zoekt want ontheffing van sollicitatieplicht met kids onder de 5 jaar is volgens mij niet meer.
    Ja mag ook gewoon getrouwd zijn en apert wonen maar dan gelden de inkomsten gewoon nog als een pot.
     
  14. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    nou ja, te oud?? Ik ben een 10 jaar ouder en zou zo nog werk kunnen vinden. Ja vakkenvullen bij de super daar ben je te oud voor, maar je kunt toch als huishoudhulp aan de slag? Of idd een callcenter. Gastouder? Haal je diploma helpende, kun je in de thuiszorg gaan werken. Als je 23 bent of zelfs 25 is er echt nog wel werk.
     
  15. Fullhouse1981

    Fullhouse1981 Fanatiek lid

    8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Ik zou me werkelijk waar SUF zoeken tot ik wat had ;)
    Niet zo vlot opgeven, en echt op mijn eigen benen willen staan. Ook zou ik eens vrijblijvend advies vragen bij de gemeente, en bellen met de Belastingdienst, veel lezen/info inwinnen.

    Ze kan zich wel redden, je hebt best veel rechten! Ik weet niet of het nog waar is dat wanneer de kids jonger zijn dan vier, dat je dan nog niet hoeft te werken.. ik hoop dat het snel opgelost wordt!
     
  16. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Ik heb daar zelf al gesolliciteerd maar ook nooit wat van gehoord! Ook al in fabrieken maar ook daar nooit meer wat van gehoord. Ik weet niet wat het is. Voor mijn zwangerschappen werkte ik altijd 32uur......

    Ik wil ook wel graag werken alleen is het voor mij nu niet noodzaak en voor haar wel. Als zij dus apart willen gaan wonen om te kijken hoe het ze dan vergaat of het verlangen naar elkaar er nog is en de liefde dan zal zij dus echt voor haar zelf moeten zorgen zoals ik de meeste hier begrijp.......maar goed dat kan ze nu nog niet...
     
  17. Fullhouse1981

    Fullhouse1981 Fanatiek lid

    8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    Dat is dus opgeheven.. ok! :D
     
  18. liebrando

    liebrando Niet meer actief


    Ik geef niet op ik ben al 6 jaar bezig met solliciteren. Ik solliciteer me suf maar 9 van de 10 keer krijg ik niet eens wat terug te horen. Of ze horen dat ik kids heb en dan is het sorry maar u past niet in ons plaatje :$

    Zij is al 4 jaar bezig met werk zoeken maar bij haar wil het ook maar niet en dan is ze zelfs nog jonger dan ik ben!!
     
  19. Nikita23

    Nikita23 VIP lid

    31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ja en dat is dus veranderd sinds januari 2011.
     
  20. Fullhouse1981

    Fullhouse1981 Fanatiek lid

    8 jun 2010
    1.903
    0
    0
    Oosten van het land
    @jongmoedertje, misschien vragen waarom je bent afgewezen? Dan krijg je misschien wel een tip mee. Het kan iets heel kleins zijn. Ik heb 1x navraag gedaan voor mijn afwijzing, en daar mocht ik toch terugkomen voor een 2e gesprek. Reden: initiatief en wil tonen. :) (en daar werk ik nu bijna 5 jaar)
     

Deel Deze Pagina