Ik heb eergisteren onverwachts een aanbod gekregen om te komen solliciteren bij een buitenlandse (gevestigd in Nederland) ambassade. Ik twijfel alleen heel erg om er op in te gaan. Ik heb namelijk geen idee wat voor werksfeer er binnen een ambassade hangt. Buiten dat om staan de werktijden mij ook niet geheel aan maar ik ben bereidt om mij daar eventueel op aan te passen als de werksfeer ook gezellig is en niet alleen maar zakelijk. Is er hier iemand die ervaring heeft met het werken op een ambassade? Zou die mij via pb wat meer erover kunnen vertellen?
Geen directe ervaring, maar wel veel indirecte. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe je collega's (en de baas!) zijn, maar over het algemeen is de structuur hiërarchisch en wordt er nogal gehangen aan titels. Nu zal dat vast niet op alle ambassades zijn en ik denk ook dat het per land erg kan verschillen. Een Nederlandse ambassade in het buitenland zal er waarschijnlijk anders uitzien dan een ambassade van pakweg de Verenigde Arabische Emiraten in België. Ik zou me dus focussen op de inhoud van de job, wat er van je wordt verwacht, en wat je level precies gaat zijn.
Ook alleen indirecte ervaring en ik sluit me aan bij @Nescio. Amassades zijn meestal hierarchische omgevingen waar je twee 'groepen' hebt. De permanente staf (dus locals die er werken, daar zou jij onder gaan vallen) en de tijdelijke staf (dus de diplomaten). De diplomaten kant is vaak heel hierarchisch en heft een hoge doorloopsnelheid want hun plaatsingen zijn niet zo lang. Probeer dus te kijken hoe de sfeer bij de permanente staf is. En het is ook blangrijk van welk land de ambassade, want de cultuur van het land bepaalt ook voor een groot deel de sfeer.
Hiërarchisch was ik ook al bang voor... Heb ik eerder meegemaakt en vond ik absoluut niet fijn werken. Ik solliciteer dan voor een administratieve functie dus ik zal ergens onderaan de hyrarchie staan.
Ik sluit me hier ook bij aan. Heb zelf op een Nederlandse ambassade in het buitenland gewerkt. Moet zeggen dat de onderlinge relatie tussen de vaste medewerkers echt heel leuk was, en ook van de diplomaten zaten er een hoop gezellige ‘informele’ collega’s bij. Ook wel een hoop van het type ‘ik ben jouw meerdere’... maar ik weet natuurlijk niet hoe dat op andere ambassades is.