Hallo dames! Vast wel iemand die het weet! Ik ben een paar weken begonnen met hardlopen. Dmv van dit schema: Beginnersschema 1 - Runner's World Ja het absolute beginners schema Nu ben ik deze week bij stap 4 aangekomen Maar heb nog niet echt het gevoel dat m'n conditie er beter op word... Oke oke eerst rende ik die ene minuut net aan uit. En nu beter. Maar ik dacht ach deze week word een eitje vergleken bij die week daarvoor maar het leek nu net zo erg te zijn als in t begin haha. Bouw ik nu gewoon geen conditie op of heeft het te maken met de spieren? Iemand die mij meer kan toelichten of tips kan geven hoe hardlopen werkt? Ik heb wel goede hardloop schoenen dat dan weer wel
Geef het tijd. Ik ben sinds mei bezig met hardlopen minimaal twee keer per week, soms drie. En merk sinds 4 weken vooruitgang. Ik gebruik geen schema, maar doe het praktisch op de zelfde wijze. Nu moet ik zeggen dat ik echt 0,0 conditie had. En ik heb echt moeten leren om op mijn ademhaling te letten.
hier ook 0,0 conditie hoor, doe het 3x per week Ben op de gezonde tour, me eten aangepast, gestopt met roken Dus ik moet gewoon naar me lichaam luisteren zonder schema? val je eigenlijk af van hardlopen ?:')
Ik moet zeggen dat ik het schema een beetje apart vind. Waarom zou je in week 4 weer terug gaan naar dezelfde rondetijden als in week 1? Die minder intensief zijn dan de rondetijden van week 2 en 3? Maar goed, je zegt zelf dat je die ene minuut in week 1 net aan uit liep en dat dat nu wel iets makkelijker gaat. Blijkbaar heb je toch iets aan conditie opgebouwd. Ik heb zelf ook een beginnersschema gebruikt (ander schema dan jij, maar dat maakt denk ik weinig uit) en ik vond eigenlijk bij elke volgende stap de nieuwe stap weer pittig. Soms zag ik er zelfs echt tegenop en dacht ik dat ik het niet zou kunnen. In de praktijk lukte het echter altijd wel. Als je het over 1 of 2 minuten hebt, is dat misschien nog niet zo heel bijzonder, maar als je dan een stap naar 5, 7 of 10 minuten maakt en dat gaat tot je verbazing eigenlijk prima, dan laat dat m.i. zien dat het opbouwen toch effect heeft. Ik zou gewoon het schema blijven volgen en kijken of dat blijft bevallen.
Geef het de tijd...conditie wordt echt steeds beter.. Als roker ( of ex roker) zal het wel iets langer duren.. Maar wel top van je...je bent heel goed bezig in elk geval.
Hai, Ik denk dag je het wat meer de tijd moet geven, bij les 4 kan je daar nog niet zoveel over Zeggen...vond het wel een apart schema eerlijk gezegd...ik heb start tot run gebruikt voor de eerste x, en dat bouwt zich echt langzaam en wat logischer op.... Kan het niet misschien ook aan je snelheid liggen? Is die wel constant? Of misschien begin je te hard? Ik denk dat als je begint een tempo van +- 7 1/2 min per kilometer wel lekker is...
is start to run een app? Ja ik vond het dus ook raar dat schema... ik zal het schema van start to run is googlen
https://www.start-to-run.be/loopschema/loopschema-0-tot-5-kilometer.pdf is dat deze? Wat ik dan weer raar vind is dat je de eerste dag begint met 1 min en dan opeens 3 min aan het eind? dat kan toch niet
In combinatie met gezonde voeding val je zeker af. Ben nu 12,5 kilo kwijt in 15 weken. Mbt het schema, je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Ik heb het zonder gedaan omdat ik weet dat zoiets bij mij niet werkt. Ik ren meestal 3 tot 5 km. 5km red ik nu in 38-40 minuten. Doel is om het uit eindelijk binnen 30 minuten te kunnen.
Dat kan zeker wel 😉. 1 of 2 dagen erna zelfs 2x drie minuten. Lukt een les eens niet, doe je m de volgende x nog eens. Hardlopen en ik hadden een haat liefde verhouding. Ik ben 2 jaar geleden gestart en nu loop ik op een goede dag 17 km in ong anderhalf uur. Mijn snelste 5 K in training was 27 minuten en mijn snelste 10 k 54 minuten
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, dus heb geduld! Je zegt zelf al een klein sprongetje gemaakt te hebben, dus je boekt vooruitgang. En bij hardlopen spreek je niet over conditie, maar uithoudingsvermogen. Conditie is een ruimer begrip en bevat veel meer aspecten.
Ik ben in april begonnen met start-to-run. Ik bouw het langzaam op (langzamer dan het programma, vanwege een chronische ziekte) en begon met absoluut geen conditie. In het begin had ik ook niet echt het idee dat het veel effect. Maar nu merk ik het wel, zoals mijn zoon van 12 kilo de trappen van het boomkroonpad op tillen... Gewoon doorgaan, het duurt even. Ik val er overigens niet van af. Krijg er wel meer honger van.
Die was het idd TS! Ik weet niet of ie in app vorm bestaat, ik heb de muziekfragmenten gedownload en op mijn telefoon staan (gratis)...vond hem zelf erg Fijn ooit erna gestopt nadat ik die 5k kon, en later weer opgepakt met evy..(kon wel heleboel lessen skippen toen) ... Staan in ieder geval echt lwkkere muziekjes op en ze moedigt je ook aan, icm de app runkeeper (of andere app die je vorderingen bijhoudt)gaat dit je wel lukken!
Mijn ervaring met hardlopen was dat ik eigenlijk al snel vooruitgang boekte.. Kon steeds langer doorgaan zonder pauzes.. Maar 1 ding: forceer niet! Is belangrijk.. Ik heb wel een hele tijd last gehad van een runnersknee zoals ze het noemen.. En dan dacht ik REN ik er wel uit.. Nou niet dus. Gewoon lekker opbouwen en luisteren naar je lijf!
Voor hardlopen moet je inderdaad wel even trainen, het is ook best een belastende sport. Ik loop zelf een jaar of tien, en ben sinds kort begonnen met wielrennen, omdat ik het hardlopen wat saai vindt worden. Maar mijn conditie wisselt ook hoor, de ene dag loop ik zo 10 km in 55 minuten en de week erop ben ik blij als ik 5 km binnen 30 minuten heb gehaald.. tja, hoort erbij succes en vooral veel plezier!
Ik heb dat zelfde schema gebruikt. Vooral omdat ik een kwartier behapbaar vond en andere apps al gauw een half uur hardlopen hebben. Ik had ook 0 conditie en ging echt 3 X dood in de eerste weken. Dat gad echt wel even nodig hoor! Ik heb de andere 2 schema's ook doorlopen. Ren nu (herstellend van kuitbeen fractuur) 2 X 5 km. Hield ik toen echt niet voormogelijk! Dus, lekker bezig en gewoon rustig doorgaan. Vooral niet te hard willen.
Ik heb besloten inderdaad gewoon rustig aan te doen, omdat ik snel last van me kuiten krijg. Heb net lekker 8x1 minuut hard ge lopen en 8x2 min gewoon gelopen Wel een klein beetje last van mijn kuiten, maar gewoon goed te doen. Ik denk dat ik dit de komende 2 weken blijf doen. De conditie gaat goed, maar de spieren moeten nog even mee werken