Zoenen met liefje in groep 3...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Cest la vie, 22 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cest la vie

23 sep 2016
    70
    24
    8
    Mijn dochter zit in groep 3 en wordt bijna 7.

Nu heeft ze een vriendje/liefje waar ze verliefd op is. Elke dag verteld ze uit school wel dat ze een paar keer met hem gezoend heeft. Zowel op de wang als op de lippen.

Als kleutertje van 4 vond ik het wel schattig als ze haar (toenmalige) vriendje een kusje gaf, nu heb ik er toch een vreemd gevoel bij...
    Ergens denk ik, wacht nog maar een jaartje of 6 met zoenen, en aan de andere kant denk ik dat het gewoon fijn voor haar is als ze een "vriendje" heeft.

Zijn er nog 6/7 jarige met liefjes, en hoe gaan jullie met het zoenen om?

2. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Zolang het gewoon om een kusje gaat zie ik het probleem eigenlijk niet. Wanneer er tong bij komt kijken vind ik het een ander verhaal.

3. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik denk dat mijn man een pittig gesprek zou voeren met deze jongeman! :D

4. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Alleen een kusje? Zie het probleem niet zo. Kinderen hebben op elke leeftijd ren seksuele ontwikkeling. Bij peuters is dit bijv aan hun geslachtsdeel zitten en het 'schoolkind' (vanaf ong 7 jaar) zijn ze bezig om relaties te onderzoeken. Dit kan in vriendschap zijn maar ook verliefd zijn. Zie het als blij zijn met elkaar. Over het algemeen zullen kinderen dit niet met een tong doen. Dit vinden ze vies. Mocht dit wel gebeuren, dan zou ik het wel een probleem vinden en in gesprek gaan met dochterlief. Of ouders van het liefje inschakelen. ;)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja is wel vrij normaal gedrag rond die leeftijd. Dan zijn ze nog heel vrij in hun liefde tonen.

Ik merk juist dat ze met 9 ( mijn dochter dus) juist weer preuts worden naar jongens toe...en ze juist helemaal geen kusje meer willen. Te spannend natuurlijk ook...maar ook niet gewenst. Bij mijn dochter dus.

Ik denk dat het bij jou dochter echt is omdat ze hem gewoon heel lief vindt...en daarom ook een kus wil geven. Zonder daar iets seksueels bij te denken.
    2 jaar later zien ze het wel anders en willen ze het meestal niet meer ( die van mij dus, ha ha)

6. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Hahaha, mijn zoontje had ook zo'n vriendinnetje in groep 3. Als ze hem dan in de ochtend zag op school, zei ze altijd " goedemorgen lieverd, lekker geslapen?" en dan gaf ze hem een kus. Ze wilde ook altijd met hem zoenen :), maar die fase was snel over gelukkig. Denk dat ze dat op deze leeftijd echt na-apen wat ze grote mensen of broers/ zussen zien doen.

7. Lajla

Lajla Actief lid

28 aug 2016
    101
    0
    16
    NULL
    NULL
    Schattig toch :) mijn dochter uit groep 4/5 heeft ook 'verkering' en ze noemen mekaar hun 'geliefde'. Inclusief samen wegsneaken en kussend aangetroffen worden achter het schoolgebouw. Zolang er geen tong bij komt is het toch hartstikke lief....

8. Cest la vie

23 sep 2016
    70
    24
    8
    Misschien maak ik me er inderdaad te druk om :D
    Ze is wel duidelijk verliefd en dat is wel heel lief en leuk om te zien!

Misschien is het mijn moeder instinct die haar nog wat wil beschermen :)

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hmm ik lees hier dingen als schattig.. maar als kinderen dingen gaan kopieren en sommigen kinderen zien wat meer dingen dan anderen! Dan krijg je misschien situaties die je niet wil.
    Hier was een juf (terecht!) behoorlijk geschokt toen ze 2 kinderen van de buurschool stiekem in een hoekje bij onze school zag zoenen, mét tong (!) van een jaar of 7/8 , behoorlijk intens .

Verder moeten kinderen op deze leeftijd vind ik nog leren goed hun grenzen aan te geven en dat kunnen ze nog niet allemaal. Dus ik zou kussen eigenlijk niet toestaan.

Hier is het overigens op school ook niet toegestaan, kussen. En dat vind ik prima!

Verliefdheid kan ook zijn: Handjes vasthouden, een kroel en samen spelen en samen werken. Op deze leeftijd vind ik dat meer dan genoeg. Een kusje bij gedag, prima. Maar verder? Nee... nog even niet wat mij betreft ;) .

10. Cest la vie

23 sep 2016
    70
    24
    8
    Dat is inderdaad presies ook een beetje mijn angst! Kent ze haar grens? Wil ze dit echt zelf? Ze laat zich namelijk nogal snel beinvloeden. Ze zit pas op een nieuwe school en ik ken het kereltje en de ouders verder helemaal niet. Op de vorige school was zoenen ook niet toegestaan, wat ik nu eigenlijk wel begrijp.
    Ik wil het haar ook niet verbieden, dan gaat ze het misschien stiekem doen en ik wil wel graag dat ze thuis over dit soort zaken open en eerlijk kan praten en vertellen. Ik heb haar wel gevraagd om het bij kusjes op de wang te houden, zodat ze elkaar via de lippen niet ziek (verkoudheid etc.) maken.

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Vorig jaar waren mijn zoon (6) en een klasgenootje (7) verliefd op elkaar. Tot de klas zich er mee ging bemoeien en ze moesten elkaar kusjes geven, wat ze helemaal niet wilden. Toen begon het meisje met zeggen, dat ze niet meer verliefd op mijn zoon was. Mijn zoon was er heel verdrietig van. Haar moeder vertelde toen waarom dat was (omdat de klas hen ermee pestte en zij is daar gevoelig voor). Erg sneu allemaal, want eigenlijk vonden ze elkaar nog steeds heel leuk, maar durfden daar niet meer voor uit te komen...

Heel erg jammer, maar de liefde is toen gelijk bekoeld. Ze spraken niet meer af en nu wilde mijn zoontje haar ook niet meer uitnodigen op zijn verjaardag.

Mja wat wil ik hiermee kwijt? Ik denk gewoon lekker zijn beloop laten gaan. Wel bespreken met je kind, wat de grenzen zijn. Van de dingen, die ze zelf niet willen (en wat je moet doen als een ander dat wel wil), maar ook de grenzen van dingen, die zij wel willen (maar waar ze nog te jong voor zijn).

Oh en sommige kinderen zijn al wél vroeg rijp voor intiemere dingen, zoals tongzoenen... of andere dingen... Goed om daar bedacht op te zijn en je niet blind te staren op de leeftijd ('dat doen ze nog niet'). En houd het bespreekbaar.

Waar ik benieuwd naar ben... Waarom vind je 'met tong' te ver gaan? Kun je dat voor jezelf onderbouwen? Het idee spreekt mij ook niet aan, maar ik kan niet goed onderbouwen waarom niet, of waarom dit 'vies' zou zijn...

Deel Deze Pagina