Wat kost een uitstrijkje?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maria999, 25 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    #1 Maria999, 25 nov 2013
    Laatst bewerkt: 25 nov 2013
    Weet niet helemaal zeker of ik de vraag op de juiste plek stel, maar hier komt ie:

Wat kost een uitstrijkje op eigen verzoek, dus als het buiten het bevolkingsonderzoek valt en je het door je huisarts laat maken, dus niet door de gyn?

Het gaat om een standaard-uitstrijkje, voor baarmoederhalskanker dus.

Vast bedankt!

2. GeoLilly

GeoLilly Bekend lid

2 aug 2013
    796
    0
    16
    Vrouw
    België
    Ik schat zo'n 15 EUR? Ik weet het niet zeker want woon in België.

3. Minerva

Minerva Niet meer actief

Bedoel je voor bijvoorbeeld een SOA? Ik zou dat eens navragen bij de huisarts. Je kunt ook de zorgverzekering bellen en vragen in hoeverre dit onder de huisarts valt (basisverzekering). Alhoewel: het moet wel naar het lab... Ziekenhuis even bellen? Ligt er misschien ook aan wat er getest moet worden....

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

er is toch een reden dat je een uitstrijkje wil. Zou dat gewoon aan je huisarts uitleggen en als dat dan nodig is valt het toch gewoon onder huisartszorg.

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.991
    113
    Vrouw
    Bij een medische noodzaak krijg je het vergoed, maar het gaat wel van je eigen risico af. Dus op het moment dat je je eigen risico al opgemaakt hebt merk je hier in de portemonnee niets van.
    Heb je echter nog niet je eigen risico opgemaakt dan kun je het beste even contact opnemen met het laboratorium wat het gaat kosten.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Was et maar waar

In 2012 kostte een uitstrijkje voor baarmoederhalskanker 220 euro

7. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Ja sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Heb de vraag aangepast. Het gaat dus om een uitstrijkje voor baarmoederhalskanker. De vraag is wat het kost als je het een jaartje eerder wil dan gepland staat volgens het bevolkingsonderzoek, om praktische redenen.

8. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Bij de gyn of de huisarts? Dat lijkt me nogal te verschillen?

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Laatst bij kassa een meisje die een spiraal had laten zetten. De huisarts verwees door naar de gyn en ze kreeg een rekening van 700euro (ze had eigen risico verhoogd). Als de huisarts dit had gedaan viel het binnen de basisverzekering en zou het haar niets of ee minimaa bedrag hebben gekost. Goed dat je dit van tevoren uitzoekt.

10. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Bij mij was het plaatsen, bij de gynaecoloog, 64 euro en het spiraaltje iets van 80 euro..(die weet ik niet meer precies, was de 2de) werd niet vergoedt, dus gewoon zelf betaald.. Lijkt mij heel vreemd dat je voor alleen het plaatsen van een spiraaltje 700 euro moet betalen..

11. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Mijn huisarts vertelde mij dat het uitstrijkje NIET vergoedt wordt buiten het bevolkingsonderzoek om. Op je 30e krijg je een uitnodiging. Ik heb het toen niet gedaan, omdat ik midden in een scheiding lag. 3 jaar later wilde ik ook een uitstrijkje, om voor controle SOA omdat ik mijn huidige vriend had leren kennen en serieus verder wilde gaan. Op aanraden van de huisarts heb ik de oproep opnieuw aangevraagd, dan kreeg ik de handeling iig vergoed. SOA onderzoek kostte ruim 90 euro extra, de rest werd vergoed.

12. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik krijg nu jaarlijks een uitstrijkje ipv elk half jaar. De eerste was al voor mijn 30e. Heb nog nooit een rekening gekregen en ook niet voor de soatest. Heb overigens wel een voorstadium gehad, vandaar jaarlijks.
    Wordt in het ziekenhuis gedaan, maar vanaf volgend jaar laat ik het op eigen verzoek bij de huisarts doen ivm de stijgende zorgkosten.
    Ik ga nog wel even navragen of het dan ook onder de basisverzekering valt.

De 15 euro lijkt me aan de lage kant. Het is niet alleen de handeling maar ook het onderzoek in het lab wat erbij komt kijken.

13. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.665
    1.426
    113
    Ja maar dat is op medische indicatie dus dat is anders.

Toevallig zag ik in mijn nieuwe zorgpolis staan dat een uitstrijkje eens per 5 jaar vergoed wordt via bevolkingsonderzoek en anders alleen op medische indicatie, dus vervroegen omdat het praktischer is zal hier niet onder vallen en dus waarschijnlijk niet vergoed worden ;).
    Kosten heb ik geen idee van,

14. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ligt eraan hoe je verzekerd bent.Ik kwam er na een consult en inwendig onderzoek bij de gyn achter dat ik dat niet in mijn pakket had zitten ( zo'n combi pakket)
    En kon hier al 200 euro voor neerleggen...

15. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik raad je aan om je zorgverzekering te bellen. Zij kunnen je dit volgens mij precies vertellen.

16. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ik heb alleen een basisverzekering van CZ..

Maar goed hoe het met een uitstrijkje zit weet ik verder ook niet ;)

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.239
    16.605
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je zou eens aan de dokters-assisente kunnen vragen hoe het zit.
    Ik maak ook uitstrijkjes en krijg ook weleens dit verzoek.Pasgeleden ook een dame die voor een jaar naar het buitenland vertrekt.Zij zat in de oproep selectie voor juni 2014.
    Ik heb toen het lab gebeld en zij hebben mij de oproepkaart opgestuurd en het uitstijkje is kosteloos gedaan.Was geen enkel probleem.
    Wat het kost zonder oproepkaart of medische indicatie durf ik niet te zeggen maar geen 15 euro haha

Waag maar eens een telefoontje naar de dokter.
    Moet te regelen zijn.Zolang je een oproepkaart hebt valt het gewoon onder het bevolkingonderzoek.

18. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

9 mei 2012
    2.716
    907
    113
    Ik België is het inderdaad erg goedkoop, daar doen ze het al vanaf 20. Heb hem zelf ook gehad en moest 4! Euro betalen. De rest vergoede de verzekering. Helaas is het zorgsysteem is Nl heel anders en liggen de kosten vele malen hoger. Ik zou je verzekering bellen, die kunnen je vast meer vertellen.

19. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.991
    113
    Vrouw
    Dan heeft je huisarts je niet volledig voorgelicht, bij klachten krijg je een medische indicatie en wordt het uitstrijkje dus wel vergoed (gaat wel van je eigen risico af).

@Ts, wat zijn de redenen dat je het een jaar wilt vervroegen? Bij klachten is het een medische indicatie en krijg je het dus vergoed. Mocht je volgend jaar aan de beurt zijn dan is het vaak ook mogelijk om je oproep al aan te vragen (dus als je bijvoorbeeld uit 1984 bent, dan zou je begin 2014 normaal gesproken opgeroepen worden). Mocht je graag zwanger willen worden, dan wordt je oproep kosteloos opgeschoven en krijg je 6 maanden na de geboorte van je kindje een nieuwe oproep.

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dan betaal je dus ook voor de tijd van de gyn (eigen bijdrage)..niet alleen het uitstrijkje/spiraal etc

Deel Deze Pagina