Twee sollicitaties die door elkaar heen lopen, maar één heeft mijn voorkeur.

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaZE, 1 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik ben al een tijd driftig op zoek naar een nieuwe baan.
    Nu heb ik vorige week een gesprek gehad, waarbij ze aangaven standaard na één week een reactie te geven. Op zich een goed gesprek gehad, maar ik heb dus geen idee of ik een kans maak of niet, maar deze baan heeft wel echt mijn absolute voorkeur. Ik hoor vrijdag pas wat.

Nu maak ik bij baan nr2 een hele goede kans, en willen zij mij graag hebben. Moet nog wel op sollicitatiegesprek (1e gesprek was per telefoon). Alleen daar zijn de arbeidsvoorwaarden/salaris erg nadelig tov de eerste. Ook willen ze een intentieverklaring dat je minimaal een half jaar blijft. Maar zodra ik wat beters heb gevonden wil ik dat toch echt aanpakken.
    Zodra ik daar op gesprek ga (waarschijnlijk morgen) kan bij een goede afloop meteen het contract in orde gemaakt worden.
    Maar van de tweede hoor ik vrijdag pas wat, en zal dan ook nog op een tweede gesprek moeten.

Wat denken jullie? Zal ik nr1 gewoon eens opbellen om na te vragen of er al wat meer bekend is? Of is dit echt not done?

2. natascha1

natascha1 VIP lid

1 sep 2009
    8.421
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    emmen
    Ik zou gewoon gaan bellen en gaan vragen en het voorleggen dat je nog een gesprek hebt. Als ze je graag willen zullen ze je dirct antwoord geven

3. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Je kan ook altijd nog vragen na het eerste gesprek dat je het een en ander thuis wilt bespreken of dat je het even wil laten bezinken.

Of zoals Natascha schrijft.

Succes, het zou wel een enorme luxe zijn wanneer je uit twee banen kunt kiezen. Trouwens kun je bij je tweede keuze niet een beetje gaan onderhandelen, zodat het salaris en de voorwaarden wat gunstiger voor je wordt?

4. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Ik zou aangeven dat je het thuis allemaal rustig wilt doorlezen. Lijkt mij ook niet meer dan normaal. Je kan aangeven dat je iemand naar het contract wilt laten kijken. Dus een paar dagen 'rekken' moet wel lukken.

Zelf zou ik niet bellen.
    Ik neem aan dat je een proeftijd hebt. Volgens mij kan je in een proeftijd altijd weg. En een intentie verklaring is naar mijn idee niet bindend maar ik ben geen arbeidsdeskundige.

5. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Als je bij het 2e gesprek meteen na afloop moet tekenen dat je ten minste een half jaar blijft werken, zou ik het spaans benauwd krijgen. Leuke baan of niet. Wat als het wel je droombaan was, maar je ontdekt na een maand dat het tóch niet zo leuk is?

Je weet nooit wat er in een half jaar kan gebeuren, van jouw kant maar ook van hun kant.

Bellen naar baan 1 zou ik niet doen.

Ik zou gewoon op gesprek gaan bij baan 2 en laten weten dat je dit een beslissing is waar je inderdaad niet snel op terug wil komen en daarom moet je het goed overleggen thuis. Daar mag je best een paar dagen voor vragen. Doen ze dit niet, dan denk ik dat je te maken hebt met het welbekende "addertje onder het gras". Vanwaar die haast dan?

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik sluit me aan bij de voorgangers. Niet bellen naar baan 1 (bij ons duren beslissingen meestal zo lang als degenen die meebeslissen er een paar dagen niet zijn. Dus bellen heeft dan geen zin.). Maar je kunt misschien wel vrijdag in de middag bellen als je dan nog niets gehoord hebt.

Ik zou bij baan 2 zeggen dat je er nog even over na wilt denken, en misschien ook een goede reden (smoes) geven waarom je pas na het weekend iets kunt laten horen. Dan heb je een beetje speling.

7. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Nou, bellen was niet nodig. Ik ben gistermiddag gebeld en heb voor de eerste baan een tweede gesprek! Ze gaf aan dat ze het een erg leuk gesprek vond. Ben superblij!:D
    Met baan nr2 heb ik afgesproken dat ik volgende week op gesprek kan komen. Maandag word ik teruggebeld voor een afspraak, later in de week.
    En dinsdag is mijn gesprek bij baan nr1. Dus als het goed is komt het zo prima uit.

Ik ben natuurlijk ook heel blij dat ik met de tweede baan wat achter de hand heb. Maar dat is (weer) op basis van een 0-uren contract, zij kunnen geen garanties geven qua uren, maar zelf moet je wel minimaal een half jaar blijven én dat half jaar minimaal 20 uur beschikbaar zijn. Als er op een gegeven moment geen werk is, sta ik met m'n rug tegen de muur, want een andere baan zoeken heeft geen zin, omdat ik wel beschikbaar moet blijven, dit alles tegen het minimumloon:( Ik kom daar dan gewoon niet verder mee, en het zou echt een tussenoplossing zijn.
    Wat de waarde is van een intentieverklaring is weet ik niet eigenlijk. Maar er zit een training van 3 weken fulltime aan vast en ik ben bang dat ik dan een deel zal moeten terugbetalen misschien?

De eerste baan is op basis van 24 uur, met snel uitzicht op vast. Een erg leuke werkgever waar ik zeker goed op m'n plek zal zitten.
    Een goed salaris en goede arbeidsvoorwaarden:)

8. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nou super zeg! Het komt wel goed met jou denk ik ;)

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou voor allebei gaan, maar als je echt nog in de running bent voor de ene baan, zou ik het bij de andere baan toch wel wat "rekken" tot je duidelijkheid hebt over baan 1.
    Al was het maar dat je "ziek" afbelt voor het laatste gesprek (zodat je een paar dagen speling hebt) of dat je het contract rustig wil doorlezen met iemand die er wat van kent.

Altijd fijn wel dat je momenteel de keuze hebt tussen 2 jobs :).

10. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Wat fijn dat je nu meer ruimte hebt. Succes op je tweede gesprek!

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Succes hopelijk krijg je de baan die je zo graag wil.

12. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Gister mijn tweede gesprek gehad, en ik had het niet beter kunnen doen, al zeg ik het zelf :p Het hele gesprek ging eigenlijk heel spontaan en vanzelf. Als ik afgewezen word, weet ik dat ik in ieder geval dat ik echt m'n best heb gedaan. Eind deze week hoor ik het.

13. misa

misa Niet meer actief

Spannend! Duimen dus!

Deel Deze Pagina