VVE Vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door Saja87, 20 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Hallo,

Ik heb een vraag over de VVE ( koophuis )

Wij hebben een portiek woning en delen de VVE dus met 3 man.
    Nu hebben wij lekkage aan het dak of de gevel met behoorlijk wat schade.

Moet je zelf iemand bellen die langskomt om te kijken? En moet je dan de rekening voor het maken indienen bij de VVE?
    Moet je via de VVE iemand laten komen?

En de schade aan ons plafond daardoor is die ook te verhalen op de VVE?

Alvast bedankt!

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oud voorzitter van een VVE to the rescue :D

Je moet even kijken of je een beheerder hebt van de VVE, of dat jullie bestuur het zelf regelt. Dan weet je wie je aan moet spreken. Sommige VVE's hebben het beheer namelijk uitbesteed aan een makelaar of een woningbouwvereniging. Daar kun je achter komen (als je het al niet weet) door jullie stukken van de jaarvergadering in te zien.

Je moet het via de VVE regelen. Die is namelijk verantwoordelijk voor de opstal, het gebouw zeg maar, dus ook het dak en de gevel en de goten. Zij moeten dus iemand inhuren om te kijken wat er kapot is. Ze kunnen ook zeggen dat jij het mag regelen en de rekening indienen, maar dat kun je niet zelf bepalen, dat doet ofwel het bestuur ofwel de beheerder.

De gevolgschade van een lekkage (waarbij je aan moet kunnen tonen dat de schade aan het plafond komt door de lekkage aan VVE 'eigendom') kun je verhalen op de VVE, en hopelijk hebben ze daar een verzekering voor. Vraag (of kijk) ook even na hoe jullie VVE verzekerd is. De VVE is wettelijk verplicht zich te verzekeren voor opstal etc., maar hoeft niet per se voor gevolgschade verzekerd te zijn. Het lullige is dat als ze dat niet zijn en uit de VVE kas jullie nieuwe plafond betaald moet worden, de VVE bijdrage volgend jaar misschien wel omhoog gaat omdat jullie zo'n kleine VVE hebben.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

@Juul75

Bedankt voor je antwoord.
    Op de begane grond zit een bedrijfje en die eigenaar daarvan is ook de beheerder van de VVE.
    Ik zou hem dus moeten laten komen en even laten kijken en hij gaat dan iemand bellen die het probleem gaat oplossen?

( Vorig jaar namelijk gebeurd en t probleem is nog steeds niet opgelost haha )

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ja, zo moet het wel. Maar als je uit ervaring weet dat het zo lang duurt zou ik je aanraden om hem te zeggen dat je lekkage hebt en of het goed is dat jij namens de VVE iemand laat komen? Beetje sturend vragen, dat werkt vaak ook wel ;)

En als het een serieuze lapzwans is als beheerder kun je samenzweren met de bovenburen en hem op de volgende vergadering eruit knikkeren (als je maar een meerderheid van stemmen hebt), hebben wij ook gedaan met onze beheerder, maar ik vermoed dat dat de verhoudingen in het portiek niet ten goede komt :D

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Nee niet echt we zijn maar met zn 3en :D

Maar goed hij is er nu dus niet:(
    Dus hoop dat t droog blijft en ik niet met pannen in mn woonkamer zit straks en dan hopen dat hij er morgen wel is!

Deel Deze Pagina