Telefoon verslaving...hoe kom ik er van af?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elsa86, 2 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Ik heb laatst resoluut m'n Facebook & Instagram verwijderd. De app kan je wel verwijderen maar via je browser kom je er ook gewoon op dus dat hielp in die zin niet.
    Opeens ging het me zo tegenstaan dat ik continue bezig was met de levens van anderen maar thuis was ik daardoor meer afwezig. En het geeft echt zoveel meer rust dan ik dacht.
    Eerder had ik allerlei 'smoesjes'. Ja maar ik gebruik IG ook voor inspirerende accounts, Facebook voor naaipatronen, plaatselijke marktplaats etc. Dikke onzin want al die dingen kan je ook bewust en gericht opzoeken via bijv blogs en gewone marktplaats.

Verder laat ik nu regelmatig m'n telefoon boven liggen. Alleen het geluid aan om gebeld te worden.

Hou vooral steeds voor ogen wat je graag wilt. Beschikbaar zijn voor je kinderen, genieten van het nu, geen onrust in je hoofd van continue binnenkomende appjes & nieuws berichten. En bedenk dan voor jezelf hoe je dat voor elkaar kan krijgen.

2. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.385
    867
    113
    Wat wij doen: als wij naar boven gaan om te slapen zetten wij onze telefoons uit en die blijven beneden.
    In het weekend blijven onze telefoons vaak op stil en laten we het liggen op het aanrecht.
    Spelletjes etc heb ik niet op mijn telefoon, wel opde tablet. Per dag uurtje voor een spelletje en dan leg ik hem weer weg.

3. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.231
    4.458
    113
    Vrouw
    Wij hebben gewoon een huistelefoon aan een draadje. Super ouderwets, maar het maakt dat de mobiele telefoons uit gaan zodra we binnen komen, of in ieder geval na het eten. We hebben allebei een mandje voor sleutels, zonnebril, portemonnee en dus telefoon. Als mensen mij appen, kan het best tot de volgende ochtend wachten. Verder hebben wij een timer op de tv, die gaat uiterlijk 20.30 uit. Wij kwamen er achter dat we het ene scherm inruilden voor het andere, dat was niet helemaal de bedoeling. Zelfde geld voor computer, laptop, ipad etc. Hadden daardoor in eens heel veel meer tijd voor elkaar:D

Verder staan alle meldingen op mijn mobiel uit, behalve als iemand belt. Ik zie dus ook niet dat er mail of een appje is binnen gekomen, daardoor kan ik het checken als het mij uitkomt.

Ps: nu ik de hele dag bed gebonden ben een niks kan lig ik wel met telefoon in bed, maar zodra de kiddo er is gaan we weer over op het oude regime.

GossipGirlxoxo en Bloem2310 vinden dit leuk.
  4. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

4 jan 2010
    3.916
    3.396
    113
    Vrouw
    Facebook en IG eraf gooien helpt zeker wel.

Alleen nu ben ik weer veel hier te vinden... :rolleyes:

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.572
    3.507
    113
    Bedankt voor de tips. Ik heb in ieder geval die schermtijd al ingesteld.

Gisteren zat ik op 4 uur, waarvan heel veel Facebook. Ik heb daar dus nu een limiet op gezet. Als dat niet werkt, verwijder ik de app. Ik zit heel weinig achter de laptop een een tablet gebruik ik nooit.

GossipGirlxoxo, Isabella2020 en Mamafiets vinden dit leuk.
  6. Joel1981

Joel1981 Niet meer actief

Door te ontkennen dat je een verslaving hebt:)
    Ik wil het gewoon niet weten...:roflmao::roflmao:

NiVa0230 vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.606
    31.095
    113
    Vrouw
    De app verwijderen scheelde bij mij heel veel. Je kan er nog aan via internet, maar doet het niet meer automatisch.
    Meldingen uitzetten scheelt ook.
    Of apps die je veel gebruikt van je startscherm verwijderen.
    Net zoiets eigenlijk als de koektrommel uit het zicht zetten als je aan de lijn doet :)

8. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    Probeer eens de app Forest. Dit schijnt te helpen als ik reviews lees. Je begint met een klein boompje. Bij elke keer dat je een andere app dan Forest gebruikt, sterft dat boompje. Maar gebruik je niks, dan groeit dat boompje en spaar je munten dacht ik. Van die munten kan je nieuwe boompjes kopen en zo een Forest laten groeien door minder je mobiel te gebruiken

9. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Dat had ik een keer op m'n telefoon. Toen keek ik elke keer op m'n telefoon om te kijken of de boom al groot genoeg was. Was ik er alsnog mee bezig :rolleyes:

smax, GossipGirlxoxo, bloem82 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    1u, 18 min

Marktplaats, Agenda, Google, Whatsapp

Geen facebook etc

9x ontgrendeld vandaag (werkdag)

Hmmmmm

11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.896
    18.689
    113
    Vrouw
    Oeps ja, herkenbaar:|:|

12. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.896
    18.689
    113
    Vrouw
    Meeste tijd gaat toch naar Facebook - Instagram - whatsapp en Netflix/youtube/spotify.
    Ik zou echt niet zonder smartphone kunnen.... misschien nog een idee om social media apps eraf te gooien :o:

13. Spritsmetmelk

Spritsmetmelk Actief lid

11 okt 2019
    283
    185
    43
    Ik heb vanalles geprobeerd. Apps verwijderen, schermtijdapp instellen.. werkt allemaal niet bij mij. Het enige dat werkt is het aanschaffen van een agenda, adressenboekje, huistelefoon en iedereen inlichten dat ik nog maar eens in de week op mn telefoon kijk. Telefoon uit, in de kast en afkicken + afblijven. Gaat prima, heb veel meer tijd en voel me veel beter. Als het soms trouwens weer 'mis' gaat, gaat het ook direct weer goed mis. Maar dan begin ik weer opnieuw, ik weet immers dat het uiteindelijk goed werkt zo.

Huismuisie en Mamafiets vinden dit leuk.
  14. DreamsandHopes

DreamsandHopes Actief lid

14 aug 2015
    261
    37
    28
    NULL
    NULL
    Bij mij werkte het verwijderen van apps ook niet: via de browser kun je de meeste sites alsnog bereiken.

Wat bij mij wel werkte was het uitdoen van mijn telefoon. In het begin maar heel kort, een kwartiertje ofzo. De eerstvolgende keer dat je dan je telefoon wilt pakken (en trust me, dat duurt echt maar een paar minuten) dan is je telefoon zwart. Ga je dan echt je telefoon opstarten of geniet je even van de rust en drink je je kopje thee eerst op?

Dit werkt bij mij als een tierelier! De periodes dat ik mijn telefoon weglegde duurden steeds langer totdat ik een keer zelfs een weekendje weg ben geweest zonder mijn telefoon aan te doen! (Admitted: manlief was ook mee en hij was wel bereikbaar, dat gaf toch een fijn gevoel)

Ik geniet heel erg nu van de rust die onbereikbaar zijn me geeft.

Orchid24, GossipGirlxoxo en NiVa0230 vinden dit leuk.
  15. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Netjes!!

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.606
    31.095
    113
    Vrouw
    Uitzetten kan ik helaas niet doen. En hij moet binnen gehoorsafstand blijven. In ieder geval tijdens schooluren.
    Juf van jongste belt bijna dagelijks dat hij een ongelukje heeft, en dan moet ik (of mijn man) komen.
    (Bijzondere situatie en een heel lang verhaal. Maar kan momenteel niet anders)

17. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.989
    3.941
    113
    Vrouw
    Een Nokia 3310 kopen?
    Alleen krijg je dan waarschijnlijk een tablet verslaving. Ik toch. :oops:

Paardenbloem vindt dit leuk.
  18. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ik heb het minimaal aantal apps op m'n telefoon staan, maar doe uit voorzorg al niet aan spelletjes en ben juist met minimaliseren bezig waardoor ik maar zelden online shop.

Maar het is voor het grootste deel vooral gewoonte en daar moet je gewoon hard aan werken. Dus niet steeds dat ding overal meenemen etc.
    Ik ga zelf wel vaak bewust zonder telefoon de deur uit om met de kinderen buiten te spelen oid en vind het heerlijk om dan geen afleiding te hebben en om echt in het moment te leven.

Het geluid staat trouwens ook altijd uut en heb een vaste telefoon voor nood.

19. Edr89

Edr89 Bekend lid

20 jun 2016
    678
    1.073
    93
    Ik heb (om een andere reden) een smartwatch gekocht. Dat helpt mij ook wel om minder op mijn telefoon bezig te zijn. Ik keek vaak of ik nog een appje oid gemist had en als ik daar dan toch naar keek, opende ik gelijk allerlei apps en was ik zo een tijd verder.
    Nu krijg ik melding op mijn telefoon als er iets binnenkomt en kijk ik dus veel minder vaak onnodig tussendoor.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.465
    11.976
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar in hoeverre doe je dit als een smartphone een soort van must is voor je werk?

Ik schrik wel hoeveel uur per week ik hier op zp rondhang. Misschien mn account maar eens opheffen. Ik bedoel het is super gezellig, maar eigenlijk ook maar tijdverdrijf dan je anders in kan zetten.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina