Wat zoek jij in een kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Lizzy1986, 21 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hey dames...

Just curious...
    Er zijn zoveel kinderdagverblijven..
    Wat vinden jullie het belangrijkst aan een kinderdagverblijf? Welke werkwijze vinden jullie prettig, en welke opbouw van groepen vindt je prettig?
    Waar zien jullie verbeterpunten en wat mis je echt?

Ff een minionderzoekje :p

2. Onje

Onje Niet meer actief

Ik kan niet omschrijven wat ik zoek.
    Bij het uitkiezen zijn wij op 2 verschillende kinderdagverblijven geweest.
    Nummer 1 voelde kil en koud, nummer 2 zo verschrikkelijk warm, huiselijk en vertrouwd.
    Hoewel de groepssamenstelling en nog wat kleine dingetjes ons bij nummer 1 meer aansprak toch voor nummer 2 gegaan.
    Daar had ik echt een goed gevoel bij en nog steeds.

3. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Gezelligheid, eerlijkheid en veiligheid

4. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Hier bij verschillende gaan kijken en mijn man heeft op gevoel de beslissing gemaakt waar ons dochtertje heen gaat. :)

Denk dat elk kinderdagverblijf plus en min punten heeft en dat het erg moeilijk is om 1 te vinden die 100% op je wensen aansluit

5. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Ga je een eigen kinderdagverblijf starten? :p

Ik zoek:
    - een kinderdagverblijf dat voor ons goed te bereiken is met auto EN met OV aangezien manlief met het OV reist.
    - een gezellige en ook huiselijke sfeer.
    - een goede kamertemperatuur, niet geheel onbelangrijk.
    - vriendelijke, kundige leidsters.
    - open communicatie naar de ouders toe.
    - een veiligheidsbeleid en pedagogisch beleid waar mijn man en ik ons in kunnen vinden.
    - een uurtarief waarmee we waar voor ons geld krijgen. Ik wil me niet blauw aan kinderopvang betalen en daarnaast ook nog eens voeding en luiers moeten aanleveren.

Hmm wel een beetje veel eisen haha. Maar gelukkig heb ik een kinderdagverblijf gevonden waar ze aan vrijwel al het bovenstaande voldoen.

6. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Haha nou ja we zijn erover aan het denken ja of het mogelijk is :p

Bedankt iedereen alvast voor de reacties :) wie nog aanvullingen:D

7. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ik merk dat ze heel veel oppikt van andere kindjes. Ze gaat er 2 dagen in de week heen, sinds ze 6 maanden is.
    Hier heb ik bewust voor een horizontale groep gekozen. Toen was ze de baby van de groep. Nu hoort ze bij de 'ouderen' (lol). En dat vindt ze erg leuk. Denk dat het belangrijk is om verschillende rollen te kunnen hebben. Ze oefent er veel mee, merk ik.
    Thuis zit ze tussen de volwassenen (geen andere kinderen hier).

8. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    We hadden destijds de keus tussen een groot kinderdagverblijf met meerdere, verschillende groepen en een klein kinderdagverblijf dat net begon. Doorslag toch het kleine, huiselijke en het eerste contact. Was geliijk hartelijk.
    Dat we nu zelf fruit en luiers mee geven vind ik geen probleem, uurprijs precies het bedrag van de opvangtoeslag. Achteraf gezien met de oudste zijn drinkproblemen en de jongste haar gipsbroekgedoe wel prettig geweest, hoor van andere ouders dat het grote kinderdagverblijf veel minder flexibel met dat soort dingen is. Zij willen bv niet hebben dat elk kindje zijn/haar eigen flesvoeding mee neemt, te veel gedoe voor de leidsters. Dan wordt je dus ook thuis verplicht om dat merk te gebruiken.

9. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Thanks weer meiden kan er zeker wat mee met jullie tips!

10. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    ik kijk met name naar:

- hoe flexibel de kinderopvang is.
    - hoe gaan ze om met kinderen van elke leeftijd.
    - hoe is de sfeer
    - maar met name hoe mijn zoon reageert op het kinderdagverblijf, gaat hij
    kraaient naar binnen of huilend dan weet ik ook genoeg.
    - ontwikkelingsstimulering vind ik trouwens ook heel belangrijk.

groetjes

11. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Thanks!

12. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

22 aug 2011
    3.321
    0
    36
    Hè lizzy

Wat bij die van ons heel leuk is. Ze verbouwen eigen aardbeien die ze dan op brood krijgen. Ze hebben wat konijntjes, een speeltuin met een hoop groen (laarsjes daar zijn wel een must)
    Ze gaan met mooi weer veel naar buiten.
    Maken thema's : Knutselen en leren liedjes, verhaaltjes in een thema van die periode.
    Ook een horizontale groep.

Op de momenten dat de kindjes slapen doen ze met de 3jarige en de baby's die niet op die tijden slapen spelletjes
    Liedjes zingen voorlezen
    Baby massage dat soort dingen

Vooral belangrijk dezelfde juffen

13. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

- Het moet dichtbij huis zijn
    - Het moet betrouwbaar zijn
    - Het moet er veilig zijn
    - De sfeer moet er goed zijn

14. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Bedankt weer meiden :)

Nog dames die aanvullingen hebben? :)

15. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.702
    2.513
    113
    Geborgenheid/veiligheid, goed pedagogisch beleid en flexibiliteit.
    Ook vind ik het heel fijn dat er bij het kinderdagverblijf meiden werken die echt liefde hebben voor hun vak en daarmee veel positiviteit uitdragen richting ouders en kinderen.
    Ze denken bij ons ook continu na over hoe ze zich kunnen verbeteren. Dat zorgt voor ons ouders wel eens voor onduidelijkheid, maar ze proberen het heel goed te communiceren.
    De groepen zijn verticaal wat ik persoonlijk wat minder fijn vind, ze waren eerst horizontaal. Toen was het lokaal op de leeftijd ingericht, nu hebben ze een lokaal dat voor alle leeftijden veilig moet zijn er ontbreekt het een beetje aan speelgoed voor grotere kinderen. Ze worden geloof ik wel af en toe uit de klas gehaald om leeftijdgerichte activiteiten te doen, dus dat compenseerd
    weer wat.
    Ze werken ook in thema's en net als bij iemand anders hebben ze een eigen groentetuintje en huisdieren.

16. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Thanks Bonnie!

17. Bri

Bri Niet meer actief

Aller-, aller-, allerbelangrijkst: stabiliteit in de bezetting van de groepen. Dus niet ieder (half) jaar weer andere leidsters omdat de contracten weer eens niet verlengd worden.

Verder:
    hartelijkheid: ieder kind moet zich geliefd en welkom voelen
    frisse ruimtes (schoon, groot genoeg, variatie in speelgoed)
    fijne tuin (groot genoeg, met volop schaduw, zandbak, fietsjes)
    leidsters met kennis van zaken over ontwikkeling, voeding, opvoeding
    voldoende uitdaging voor ieder kind

En praktische zaken, zoals openingstijden, bereikbaarheid.

Ik vind voor mijn kinderen horizontale groepen het fijnst. Hier groepen van 0-2 en 2-4 jaar. Dat werkt goed.

18. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Horizontale groep belangrijk voor ons heel kleine meisje! Ze werd niet onder de voet gelopen of 'bemoederd' door andere kindjes.
    Kijken naar de behoeften van individuele kindjes ( in ons geval waren er nogal wat problemen, waar ze nooit een probleem van hebben gemaakt. Daarbij ook altijd luisteren naar wat wij aangaven als tips voor slapen, liggen en zitten.)
    Stimulerende thema's ( uk en puk) waar ze echt veel van leert
    Verder duidelijke communicatie over hoe de dag geweest is en wat zij van haar zien in gedrag etc vind ik erg prettig om terug te horen.
    Ze hebben ook een soort 'volg' systeem, waardoor ze in de gaten houden hoe de ontwikkeling gaat. Was ook erg prettig, omdat ons meiske in het begin achterliep.

Wij zijn heel erg tevreden. Het leukste; dat ze zoveel leert en met andere kindjes kan spelen en sociale vaardigheden ontwikkeld :)

Enige nadeel; ons meisje is allergisch voor sudocreme en dat gaat ( bijna ) altijd mis als er een invaller is:x!
    Sudocreme is een soort standaard ding ofzo?

Grtz.

19. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Dit!

Plus dat er bij ons veel gewisseld wordt met groepen, als het rustig is! Dus twee babygroepen bij elkaar, zodat er 3 leidsters ipv 4 nodig zijn!

Mijn zoontje loopt erg voor, en er is een tussendeur naar e peuters, als het kan mag hij daar vaak spelen, ook erg fijn!

Verder gaan ze veel buitenspelen in de groene natuurtuin, wat ik ook erg belangrijk vind!

Bij ons wordt er ook goed gekeken naar elk individueel kind, en daar wordt op in gesprongen!

Wat voor mij ook erg belangrijk is met alle verhalen tegenwoordig, alle afscheidingen zijn van glas, geen medewerker is ongezien alleen met een kindje!

Mijn zoontje eet zijn ontbijt al niet meer als hij de fiets in de tuin ziet staan en begint keihard te lachen als hij de opvang ziet en hoe verder we doorlopen naar binnen hoe harder zijn gelach wordt! Een goed teken!

Deel Deze Pagina