Hallo, ik heb ene vraag en dan vooral aan mensen die moslim zijn omdat ik denk dat die mij het beste kunnen uitleggen wat ik wil weten een goede vriend van mij is moslim hij heeft ongeveer sinds een half jaar een relatie met een meisje dat niet moslim is. Hij was de heletijd al bang wat zijn ouders hier van zouden vinden maar ik denk ongeveer een maandje geleden heeft hij het toch zijn moeder verteld. die was daar helemaaaaal niet blij mee] en zijn vader mag het niet eens weten van zijn moeder vraag 1 hoe komt het dat dat zo erg is (of heeft dit meer met de cultuur van een bepaald land te maken en niet met geloof) ? ik heb het met hem weleens gehad over hoe hij hun relatie verder ziet aangezien er tog wel een behoorlijk verschil is tussen een meisje wat niet eens in wat voor god dan ook gelooft en iemand die dus wel ergens in gelooft in dit geval in allah. (ik weet niet of ik dat zo mag omschrijven) in ieder geval kwam daaruit naar voren dat als zij willen trouwen dat dat meisje dan verplicht zich moet bekeren en ook moslim moet worden Vraag 2 warom moet iemand die met een moslim wil trouwen perse ook moslim worden? in mijn ogen lijkt mij dit niet geheel eerlijk namenlijk omdat het meisje dan nooit oprecht in allah zou geloven of oprecht moslim zou zijn. dit zou zij dan alleen doen omdat zij van haar vriendje houd en als zeggen dat je gelooft is wat er nodig is om te mogen trouwen dan moet dat maar, maar ik vind het ook niet eerlijk omdat ik het gewoon flauw vind dat je je totale zienswijze moet veranderen moet veranderen waar jij in gelooft omdat anders je relatie niet mogelijk is. Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe dat nou zit en alvast bedankt
Ik ben ook met een moslim getrouwd (turkse man) mijn schoonmoeder en de rest stond ook niet te springen, maar toen ze eenmaal mij leerde kennen (hun hebben ook vooroordelen over Nederlandse, duitse, engelse, zweetse meiden, oa dat ze snel met een jongen naar bed gaan) vond ze het prima. En mijn man had ook gezegt dat het zijn keuze was, en dat niemand hem ervan af kon brengen. En dat je als je met een moslim trouwd ook moslim moet worden, is niet waar, gaat oa ook hoe je karakter is. Wij respecteren elkaars geloof en dat gaat goed samen hoor. jessica
ik weet ook niet prescies hoe het zit maar mijn vriend is moslim en ik niet. mijn schoonouders hebben zich erbij neergelegd dat ik geen moslim word. ze hebben 1 x gezegd dat we alleen mogen trouwen als ik moslim word,heb toen geantwoord dat we dan maar blijven samen wonen. wij zijn nu 8 jaar samen en ik kom dagelijks bij de familie
het is vaak alleen de oudere generatie van de moslims die er van uitgaan dat zijn vrouw moslim wordt de jongere moslims van nu doen er niet zo moeilijk over en accepteren ook elk ander geloof. het lijkt me zowiezo moeilijk om 2 geloven te combineren in een relatie en zou daar zelf niet zo snel voor kiezen. ik ben totaal niet gelovig en had hier voor een relatie met een zwaar gereformeerde en dit vond ik heel moeilijk. nu heb ik een relatie met een turkse christelijke jongen maar ja hij is gedoopt maar doet er verder niet veel mee. ik laat mijn kinderen later zelf een geloof kiezen en geef ze er geen mee.
om even antwoord te geven op de 2e vraag. een moslim hoort te huwen met een andere moslim. dat staat in de quran geschreven. Als jij dus verliefd wordt op een NIET-moslim...behoort deze zich te bekeren zodat jullie kunnen trouwen... en wat betreft de hypocrici over dat ze dan toch niet geloofd in allah maar 't doet voor haar man.. Ja daar beslist Allah over, de echtgenoot/e en ouders weten dan dat zij het dan iig Goed hebben gedaan. en nu kan ik dus ook je 1e vraag beantwoorden. Omdat een moslim met een moslim behoort te trouwen.. vinden de ouders het meestal niet leuk als hun zoon/dochter met een niet-moslim komt aankakken... mar als deze bereid is te bekeren, mogen ze eigenlijk niet klagen. Daarbij komt ook, dat ze graag zien dat hun kind met iemand trouwd met dezelfde achtergrond, dat maakt alles makkelijker.. die kennen de cultuur en die snappen wat je wle en niet moet doen etc... tegenwoordig echter.. doen ouders niet meer zo moeilijk.. de 1e generatie heeft bijna allemaal al getrouwde kinderen.. en die zijn hier allemaal opgegroeid en opgevoed.. en zijn dus meestal wat ruimdenkender...
Toen ik mijn man leerde kennen, moesten we van mijn schoonmoeder trouwen voor de Moskee. Ik hoefde geen moslim te worden. De Imam vertelde namelijk dat de man sowieso het hoofd van het gezin is, dus daardoor zijn geloof 'overheersend' is binnen het gezin. De keus om moslim te worden, is mijn eigen keus en niet omdat het 'moest'. Mijn schoonmoeder heeft 4 kinderen, 2 jongens en 2 meiden. Allebei de jongens hebben een nederlandse vrouw, die zich op den duur wel allebei bekeerd hebben tot de Islam. Mijn schoonzus heeft een NL vriend, en hier is mijn schoonmoeder (en allebei haar zoons) absoluut niet blij mee. De jongen wil moslim worden, maar toch is hij not accepted... Dat vind ik echt de ouderwetse gedachtengang, want de man wil moslim worden. Iman zal later met een moslim moeten trouwen, maar komt zij thuis met een nederlander die bereidt is zich te bekeren tot de Islam is dit verder voor ons geen probleem.
Stel ze wil dat niet en de man in kwestie wil ook geen moslim worden , wat doe je dan? Haar verstoten? dwingen om met de man waarvan ze houdt te breken? Je vindt dat je schoonouders er een ouderwetse gedachtengang op nahouden , maar jij bent in principe toch precies hetzelfde? echt Onbegrijpelijk dit .... en dan vooral omdat jijzelf ( neem ik aan ) een Nederlandse vrouw bent. maar goed , da`s een andere discussie. Ik wou dit effe kwijt!
Ik zou er geen probleem mee hebben... Maar mijn man helaas wel. Ik heb hem al vaker gezegd dat het bv ook haar eigen keus is of ze als ze ouder is iets met haar geloof doet... Ik bewerk hem langzaam hahaha
Pfff.. ik denk dat dit een van de problemen zijn waar de meeste " biracial " koppels tegenaan lopen . Het is mij al vaker opgevallen dat ( meestal ) de partners van Afrikaanse afkomst erg overheersend ( kunnen ) zijn. ......en ik vraag me af of dat altijd in het belang van het kind is hoor.
Pfff.. ik denk dat dit een van de problemen zijn waar de meeste " biracial " koppels tegenaan lopen . Het is mij al vaker opgevallen dat ( meestal ) de partners van Afrikaanse afkomst erg overheersend ( kunnen ) zijn. ......en ik vraag me af of dat altijd in het belang van het kind is hoor. Ik hoop dat het je lukt om hem te bewerken, maar ik betwijfel het . Mijn man ( geen moslim waar wel erg religieus ) heeft een hekel aan homo`s . Ik probeer hem al 5 jaar aan zijn verstand te peuteren dat iemand er niet voor " kiest " om homo te worden , maar dat hij dat al bij de geboorte is. Tevergeefs en ik heb me er maar bij neergelegd. Ik heb niks tegen homo`s en zou er ook geen problemen mee hebben als mijn kind later lesbisch blijkt te zijn...maar hij dus wel..
Je hebt trouwens een PB Ik denk ook wel eens dat mijn man en ik nog veel ruzie gaan krijgen als Iman ouder wordt... Maar hopelijk valt het allemaal mee en zo niet dan zal ik altijd voor mijn dochter kiezen!
Goh Saarah hoe komt het dan dat ik geen moslim ben geworden Quote:een moslim hoort te huwen met een andere moslim. dat staat in de quran geschreven. Als jij dus verliefd wordt op een NIET-moslim...behoort deze zich te bekeren zodat jullie kunnen trouwen... En we zijn toch echt getrouwd ook al ben ik geen moslim geworden rara jessica
dat "probleem"krijgen wij denk ik ook wel als we nu een dochter krijgen. denk dat er hier nog veel ruzie kan gaan komen later,want je kiest toch de kant van je kind. wij hebben nu twee jongens die trouwens wel op erg blonde meisjes vallen .maar dat zal later geen probleem zijn. mijn kinderen worden trouwens wel islamitisch opgevoed,ze gaan naar de moskee,kunnen bidden,eten geen varkensvlees en zijn besneden. mijn schoonvader draagt mij dus ook echt op handen omdat ik zijn kleinzonen toch naar de moskee breng,wat mijn schoonzussen (moslims) dus niet doen. bij de moskee word ik trouwens ook heel hartelijk ontvangen door de direkteur en de leraar. wat trouwens wel grappig is...mijn kinderen hebben mijn achternaam omdat mijn vriend vind dat ze dan later betere kansen krijgen.
ja... als je sweetangels stukje heb gelezen.. als je als vrouw met een moslim trouwt (dan wel in de moskee) wordt de vrouw automatisch moslima... als je gewoon bij de gemeente bent getrouwd.. hebben jullie de islamitische regels aan de laars gelapt.... dus: Alles kan.. alleen niet op de "juiste" manier. En zoals ik al zei.. tegenwoordig hoeft 't allemaal niet meer... mensen snappen nu wat beter dat we in een andere tijd leven... BTW mn ma is nederlands en ook nooit moslima geworden en is ook NOOIT getrouwd geweest met mn vader.. daar heeft nooit iemand moeilijk over gedaan.
en over dat trouwen wat saraah zegt,ik vind het inderdaad hypocriet net doen of je moslim word alleen maar om je schoonouders het gevoel te geven dat ze het goed hebben gedaan. ik heb ook een nederlandse schoonzus die zogenaamd bekeerd is alleen maar om bij de familie te mogen horen.en dan lekker in het weekend een speklapje eten bij haar eigen familie.dat is gewoon schijnheilig.
Er is wel een Imam bij m'n schoonmoeder thuis geweest, maar we zijn in Nederland getrouwd, alleen een feest in turkije gehad. jessica
ja dan ben je dus niet echt een moslima...en hebben jullie niet "juist" gehandeld volgens de islamitische wetten.. maar goed.. dat hebben mijn ouders ook nooit... boeiend. Je moet 't ook doen als je er zelf achter staat... en als je man en schoonouders het goed vinden zo.. who cares.... zolang jullie gelukkig zijn... Daar gaat 't om !
Je bent pas moslima als je de shahada hebt uitgesproken, eerder niet... Ook als ik geen moslima was geworden had ik op de Islamitische wijze met mijn man kunnen trouwen. De moslim man mag nl met vrouwen trouwen die een ander geloof hebben. Ze mogen NIET trouwen met een ongelovige vrouw. De man is het hoofd van het gezin en zijn geloof is dus overheersend, en dan heb ik het vooral over eventuele kinderen die er komen.
bij ons is het prescies zoals sweetangels zegt,mijn kinderen krijgen het geloof van de vader mee. en ik ben een "ongelovige". al zou ik katholiek worden is het ook goed.