Baksoda, groot verschil in smaak als je het vervangt door bakpoeder?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jessie80, 29 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik heb een receptenboek voor muffins waarin in elk recept zowel bakpoeder als baksoda wordt gebruikt. In onze "normale" supermarkt hebben ze geen baksoda en ik heb inmiddels gelezen dat je dat bij de drogist kan halen.. Maar in het boekje staat ook dat je het kan vervangen door extra bakpoeder..?!

Mijn vraag is dus: wie heeft er ervaring met wel of geen baksoda toevoegen en was er verschil in smaak of textuur?

Want waarom anders al die moeite doen..

2. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Ik heb dit even van een site geplukt

Baksoda is puur zuiveringszout of dubbelkoolzure soda. Het is ook te koop in toko's onder de naam baking soda. Baksoda moet gecombineerd worden met een zuur ingrediënt om optimaal z'n werk te kunnen doen. Combineer baksoda dus bijv. met karnemelk, azijn, yoghurt, citroensap, chocolade, honing, cacao of fruit. Als je baksoda niet combineert met een zuur ingrediënt kan dit een vieze (of bittere) smaak geven aan je baksel.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik heb begrepen dat het effect van bakingsoda echt anders is dan bakpoeder en dat je bakingsoda kunt kopen in bijv. een Turkse winkel. Ik heb bij de Tirkse winkel bij ons in de stad nog niet gekeken, want mijn stiefmoeder heeft een blik vol uit Canada meegenomen.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee, bakpoeder en baksoda zijn niet hetzelfde. In sommige recepten kun je baking soda wel vervangen door bakpoeder maar het reageert anders en bijvoorbeeld koekjes kunnen veel harder worden door het gebruik van bakpoeder ipv baking soda. Baking soda wordt als maagzout bij de Etos of apotheek verkocht maar zoals Amethist al zegt :) wordt het tegenwoordig bij de meeste Turkse winkels ook verkocht bij de kruiden.

5. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Of bij dille&kamille. ;) mocht je die in je buurt hebben.

6. Eeka76

Eeka76 Fanatiek lid

13 okt 2010
    2.418
    53
    48
    De Tuinen heeft dit ook.

Deel Deze Pagina