Kraamhotel

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Frummeltje13, 13 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ondanks het feit dat wij nog niet eens zwanger zijn, heb ik me wel al verdiept in kraamzorg. Mijn vrouw en ik willen graag in het ziekenhuis bevallen (kraamhotel). Alleen nu zit ik er serieus over te denken (nouja eigenlijk is mn keus al gemaakt) om ook de kraamtijd in het kraamhotel te blijven. Ik zie het namelijk niet echt zitten om thuis te zijn met kraamhulp (jij ligt boven in bed en zij is beneden, ik hou daar niet van). En mij lijkt het kraamhotel ook handiger omdat er altijd hulp bij je is. Zijn er hier dames die ook hun kraamtijd in het hotel bleven of willen blijven? En zoja, hoe lang blijf je daar dan?

2. 01Patricia

01Patricia Actief lid

16 jun 2012
    463
    1
    16
    Wij wilden ook in het ziekenhuis bevallen en daarna 3 dagen in het kraamhotel blijven. Het liep uiteindelijk anders omdat ik 3 dagen verplicht op de kraamafdeling moest blijven. (maar het principe is hetzelfde) Na deze 3 dagen zijn we naar huis gegaan en dat vond ik prettig.

De voordelen om naar huis te gaan (zoals ik ze ervaren heb):

- Het is een 'gekke' situatie als je je kleintje mee naar huis neemt, alles is nieuw en je moet je draai nog vinden. Ook ons kleintje moest wennen aan een nieuwe omgeving en de kraamhulp heeft veel vragen kunnen beantwoorden. Je hebt na de week kraamhulp echt het gevoel dat je 'helemaal thuis' gewend bent.

- Ik ben wel gaan kijken in het kraamhotel en bij ons waren het vooral erg veel buitenlanders die een week in het kraamhotel blijven liggen. Natuurlijk is daar niks mis mee, maar deze mensen zijn erg gehecht aan familie met het gevolg dat deze mensen er heel veel zijn en dat maakt het erg druk op de afdeling (en de algemene ruimtes waarvan je allemaal gebruik mag maken).

Daarnaast is het niet zo dat je vrouw boven in bed ligt en jij met de kraamhulp bent. Dit kan natuurlijk wel maar dat hoeft niet. Ik was na die 3 dagen in het ziekenhuis eigenlijk erg mobiel en liep wat door het huis. Mijn vriend was ook een week thuis en hij heeft met name veel boodschappen gedaan enzo.

Uiteraard is het ieder zijn eigen keuze, maar als ik het nog eens over zou kunnen doen dan zou ik weer maar maximaal 3 dagen in het kraamhotel blijven en daarna naar huis gaan.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik ben bij mijn oudste in een kraamhotel geweest. Ik kan het iedereen aanraden, ik vond het geweldig! Wij kwamen er pas na 5 dagen, omdat ik een spoedsectio gehad had, en zijn er 4 dagen gebleven (laatste dag op eigen kosten). Heerlijk, 24 uur per dag een kraamverzorgster die je alleen maar roept als je haar nodig hebt, zodat je de eerste dagen hulp hebt met verschonen en aanleggen.
    Geen hele ladingen volk thuis over de vloer, iedereen kwam op bezoek in het hotel, waar de koffie, thee, ranja en beschuit met muisjes gewoon op de gang al klaar stonden. Dus geen rommel en gedoe thuis.
    En tegen de tijd dat je naar huis gaat heb je al zoveel 'ervaring' met je kind dat je de thuistijd ook makkelijker aan kunt.

Bij de tweede zouden we weer gaan, maar helaas, die moest 10 dagen op de kinderafdeling blijven, en daarna mag je niet meer naar het kraamhotel.

Ik zou in elk geval lekker de hele kraamweek in het hotel blijven.

4. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje voor de berichten. Nog meer mensen die me advies kunnen geven? Voor mij heeft het kraamhotel als enige nadeel dat het extra geld kost voor bv materialen en eten. Maar voor mij is een groot voordeel er van, dat iedereen gewoon op bezoek kan komen, thuis is dat wat moeilijker, we hebben niet heel veel ruimte in de woonkamer.
    Maar dan zit ik daarna weer te denken. Als ik thuis zou zijn in kraamtijd en daar gewoon kraamhulp zou hebben (of bv twee dagen in kraamhotel en dan naar huis), en je laat de kraamhulp inderdaad drie tot vier uur per dag komen, heb je wel langer hulp en dan heb je toch nog een groot gedeelte van de dag voor jezelf.

5. FirstTimer

FirstTimer Actief lid

18 mei 2013
    355
    81
    28
    rotterdam
    Ook ik ga naar het kraamhotel en combineer het met kraamzorg thuis 1 dag.
    Bij ons kan je ook zelf eten mee laten nemen en ben je dus niet verplicht om eten van hun af te nemen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou ik vond nou juist het voordeel van kraamtijd in het hotel dat je 24 uur per dag hulp kon inroepen!

7. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat klopt ook, maar de eigen bijdrage krijg ik 40 uur vergoed vanuit aanvullende verzekering. En in het kraamhotel wordt er 8 uur per dag in rekening gebracht, waardoor je na 5 dagen al op die 40 uur zit. Dus dan zou ik ook maar vijf dagen blijven. Want elke volgende dag kost 32 euro extra voor mij.
    Dat besteed ik dan liever aan Wat anders.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kost het maar 32 euro per dag. Jeutje, wat weinig! Ik moest 15 jaar geleden 120 gulden per dag betalen!

9. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja 32 euro extra, dat is de eigen bijdrage zeg maar. En zowieso betaal je elke dag 22 euro voor de overnachtingen voor het materiaal enzo, dat zijn verplichte kosten. Als je ook eten van daar wil ik het nog 38,50 extra. Die 32 euro oer dag komen er na die 40 uur nog bij. Dus ik twijfel toch nog wel een beetje. Het is niet dat we het niet kunnen betalen, maar als ik 5 dagen blijf, kost het me al minimaal 100 euro (materiaalkosten enzo). En als mijn vrouw wil blijven slapen bij mij in het kraamhotel, komt er nog 18 euro per dag bij. Ontbijt: 5 euro per dag extra. En als je dan eventjes gaat rekenen en je blijft bv 8 dagen, lopen de kosten al snel op en ben ik ruim 400 euro kwijt... Dat geef ik dan toch eigenlijk liever uit aan iets leuks voor de kleine... Dus ik denk dat ik het misschien maar nog even moet overwegen... (Gelukkig heb ik nog een hele tijd om na te denken haha, eerst maar eens zwanger worden :) )

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben bij de derde in een kraamhotel geweest na een sectio. Het is zeker aam te raden voor een paar dagen. Het absolute pluspunt vind ik 24 uur hulp bij borstvoeding! Maar ik zou maar enkele dagen blijven. Heel veel vrouwen liggen helemaal niet in bed (ik bijvoorbeeld bij nummer 1 en 2) en je draai vinden in je eigen huis is ook wel belangrijk.

Dag of 3-4 en daarna gewoon hulp thuis.

Ik had afgezien van de materiaal kosten (€25) geen kosten (los van maaltijden)

11. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Ik wilde graag bevallen in de geboortekliniek, waarna zowel mijn man en ik het heerlijk vonden om nog een paar nachten (2 of 3) extra te blijven. Geen rotzooi, heerlijk om 24uur hulp te krijgen.

Uiteindelijk kreeg ik een geplande keizersnede, waardoor het eerste deel van mijn plan niet doorging. 3 Nachten na de operatie mocht ik naar het geboortehotel en ben daar vervolgens nog 2 nachten gebleven. Ik vond het superfijn en kan het iedereen aanraden.

Persoonlijk vond ik het wel fijn om thuis ook nog een paar dagen hulp te krijgen. Dat is toch net even anders dan in het ziekenhuis/geboortehotel.

Hoe het zit met de kosten weet ik niet. Doordat ik een ks heb gehad werden ook mijn kosten in het geboortehotel vergoed (regeling met het ziekenhuis waar ik lag, weet niet of dat overal zo is). Verder kreeg ik extra uren vanwege de ks. Ik ben ook zeer uitgebreid verzekerd dus heb ook geen eigen bijdrage betaald.
    Wij kregen uiteindelijk een mini-rekening voor de kosten van mijn man die daar ook verbleef en dat was het.

Overigens kon je bij de kliniek waar ik in eerste instantie wilde bevallen vooraf aangeven hoe lang je van plan was om te blijven, maar ter plekke kon dat nog gewijzigd worden (korter of langer).

Succes met het kiezen in de toekomst :).

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Die 22 euro, daar kom je idd niet onderuit. Evenals de kosten van de overnachting van je partner.
    De maaltijden zou je evt. wel zelf kunnen verzorgen (mee laten brengen en zorgen dat je brood en beleg mee hebt).
    Dat scheelt al enorm in de kosten!

Anderzijds: 400 euro voor 5 dagen verblijf in een hotel waar je ook nog eens 24 uur per dag professionele zorg bij de hand hebt is eigenlijk een koopje (vergelijk maar eens met een normaal hotel!)en ik zou zoiets echt een cadeautje voor mezelf vinden wat je echt wel verdiend hebt na zo'n prestatie als een zwangerschap en bevalling!

13. Frummeltje13

Frummeltje13 Actief lid

11 dec 2013
    329
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat ik het inderdaad ook van het moment af laat hangen. Bevallen wil ik zowieso in het kraamhotel. Omdat 7 op de 10 bevallingen alsnog in het ziekenhuis gebeuren, is thuis bevallen niet echt een optie voor me. En dan denk ik dat ik even ga vragen of je eventueel langer mag blijven als je dat op dat moment wil. Dus dan schrijf ik me denk ik in eerste instantie in voor 3 dagen en mocht ik dan het zo fijn daar vinden of bv een hele zware bevalling hebben gehad, kan ik alsnog langer blijven.
    Bedankt voor jullie meningen. Die helpen me wel bij het maken van de keuze :)

14. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Wij hebben na de bevalling nog 2 nachten in het kraamhotel overnacht. Was in het ziekenhuis bevallen en toen de nacht op de afdeling doorgebracht maar ik was redelijk zwak door vele bloedverlies dat we nog even in het kraamhotel zijn gebleven. Het was zeker fijn qua hulp die je hebt, in principe 24 uur per dag. Maar als ik me gewoon goed had gevoeld dan was ik gewoon naar huis gegaan.

Deel Deze Pagina