ZEZ uitkering

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door bloem86, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloem86

bloem86 Fanatiek lid

31 jan 2011
    1.004
    0
    0
    Hi meiden,
    Iemand hier ervaring met een ZEZ uitkering?
    Ben sinds een jaar zelfstandig ondernemer en nu zwanger.
    Ik heb begrepen dat ik een ZEZ uitkering kan aanvragen.

Misschien zijn er ervaringsdeskundigen onder jullie die me kunnen vertellen waar ik op moet letten bij de aanvraag en wat ik kan verwachten..
    Alvast bedankt!

Groetjes

2. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ook sinds januari 2013 en net een paar week terug ZEZ aangevraagd. Ik wacht nog op de 'uitslag'.

Het formulier is wat onduidelijk omdat ze heel veel extra info willen weten als je onder de 20.000 euro zit qua belastbare winst uit onderneming. En dat zit je nogal snel na de ondernemersaftrek + ook nog zelfstandigenaftrek + MKB-winstvrijstelling + misschien ook nog oudedagsreserve. Op papier blijft er dan weinig over natuurlijk.

Had hierover gebeld met UWV. De vrouw aan de lijn vond haar eigen formulier maar stom. Ze zei: als je die 1225 uur hebt gehaald in 2013 en dus een echte ondernemer bent, dan is er geen probleem. Letterlijk "de ZEZ is niet bepaald ingewikkeld, je krijgt hem of je krijgt hem niet".

Als je net als ik vorig jaar wel 1225 uur gewerkt hebt en recht hebt op zelfstandigenaftrek, maar niet aan die 20k euro belastbare winst bent gekomen (gefeliciteerd als het wel is gelukt), dan zitten we dus in zelfde schuitje. Als het goed is krijgen we gewoon ZEZ.

Ik verwacht maximaal medio maart antwoord en je kunt hem toch pas met 24 weken aanvragen dus je hebt nog 10 weken :D Ik zal tegen die tijd wel even laten weten wat het oordeel van het UWV was en hoe ik dat heb aangepakt.

Mijn tip voor nu: bekijk alvast het formulier http://www.uwv.nl/particulieren/formulieren/AG14001096.aspx en bedenk waar je tegenaan zou kunnen lopen bij het invullen en hoe je daar creatief mee om kunt gaan.

3. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nog wat info: het is gewoon minimumloon + vakantiegeld. Ik schat het op krap 6000 bruto in totaal. Daarnaast telt je verlof mee voor je urencriterium. In plaats van 1225 uur (52 weken) moet je in 2014 dus zo'n 850 uur (36 werkweken) aantoonbaar werken binnen je onderneming.

4. Melief

Melief Niet meer actief

Ik heb hem vorig jaar ontvangen, wat wil je weten?

5. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Vandaag de 'beslissing' ontvangen. Kortgezegd: wegens braaf 1225 uur gewerkt in 2013 krijg ik uitkering ter hoogte van minimumloon, dus de hoogst mogelijke ZEZ-uitkering. Wel willen ze alsnog m'n aangifte over 2013 ontvangen, zodra ik die heb ingediend.

Deel Deze Pagina