Deze week had ik dan eindelijk de 20 wk echo. Wegens omstandigheden heb ik tot nu toe bijna elke week een echo gehad, maar deze was toch wel extra spannend. Nu zei de vk vorige week al dat ze het niet goed kon zien. Het kindje ligt blijkbaar erg diep en ze kon niet meer dan de bovenkant zien. Deze keer precies hetzelfde.. Ze kon het hoofdje zien en meten. We zagen een hartje kloppen, 2 armpjes en een been met een voetje. Maar alles zo onduidelijk dat ze alleen 1 bovenbeen kon meten. Ze kon het hartje niet bekijken en ook het buikje en de ingewanden niet. Het voetje en de armen kon ze niet meten en ook het geslacht was niet te zien. Ondanks haar waarschuwing van vorige week toch teleurgesteld. Met 10 min stonden we alweer buiten. Nu krijgen we over 4 weken een uitgebreide echo door de gyn. En tussendoor nog gewone controles met echo's bij de gyn. Ik ben wel teleurgesteld.. Je wilt toch graag weten of alles goed is, en ook vind ik het wel jammer dat we waarschijnlijk het geslacht niet zullen weten. De vk denkt dat de kans groot is dat er over 4 weken ook niet veel te zien zal zijn.. Iemand hier ervaring mee? Was er later wel meer te zien?
Ze moeten alles goed kunnen beoordelen. Kunnen ze dat niet dan moeten ze jou net zo lang laten terugkomen totdat ze alles hebben kunnen beoordelen. Wat heeft het doen vd 20 weken voor een nut als ze niks kunnen opsporen?? Overigens voor de groei hoeven ze alleen een bovenbeen te meten en het buikje en het hoofd de armen doen ze niet. Ps. De 20 weken echo moet binnen een bepaald tijdsbestek worden gedaan. Als je hem te laat (of te vroeg) doet, heb je kans dat sommige dingen niet te controleren zijn. Met 25 weken ben je volgens mij al te laat.
Slecht verhaal, ze moet je direct naar het zkh doorsturen als het hen niet lukt. Ben het eens met de andere reacties hier. Geeft ze ook een reden voor waarom ze het niet kan zien?
Wij zijn torn naar het ziekenhuis gegaan met veel betere apparatuur. Daar zagen ze direct de maaginhoud, wat bij de andere echo steeds maar niet te zien was. Zou via de verloskundige dit proberen te regelen. Ze moeten idd wel alles kunnen checken. Voor het geslacht hebben we voor 25,- zelf een echo gekocht met 14 weken. Dat is ook nog een optie voor dat deel.
Wat een slechte zaak! Als ze het niet goed kunnen zien kom je een dag later terug en niet over 4 weken. En waarom denkt de vk dat er over 4 weken weer niks te zien is? Zeker omdat ze op de hoogte is van haar onkunde en het dus gegarandeerd zo is dat zij niks zal zien?
Eens met de andere reacties, vragen om een herhaling ! Bij ons konden ze de hersenen niet goed zien, ik moest gaan rondlopen in de hoop dat de baby ging draaien en dat deed hij. Ze heeft me er tussendoor gepiept en de hersenen nog even goed nagekeken. Ik zou vragen of je doorgestuurd kan worden naar het zkh voor de 20 weken echo.
Mogen vk's de 20 weken echo doen? Ik dacht dat je daar een echoscopiste voor nodig had? De vk is een expert op een ander gebied en zij kan niet de taak van een goede echoscopist overnemen.
Dit was in het zkh.. Ik ben al vanaf het begin onder behandeling bij het zkh. De gyn doet alle controles en daarbij maken ze ook altijd een echo. De vk van het zkh doen de termijn echo's en de 20 weken echo. Guo wordt wel door de gyn gedaan maar dat vond ze niet nodig. Ik heb wel iets overgewicht, en dat zit ook vooral op m'n buik. Zij gaf dat als reden dat het niet goed te zien is, plus dat het kind erg diep ligt (dat zeiden de gynaecologen ook wel steeds) Ondanks m'n gewicht heb ik wel alle echo's vanaf 10 weken uitwendig gehad, toen was het geen probleem. Ben nu in totaal in 21 weken 1,5 kg aangekomen dus dat kan het ook niet zijn.. Bij mijn eerste zs liep ik bij een gewone vk praktijk en daar nooit geen problemen gehad. Misschien woog ik toen wel iets minder maar kan nooit veel schelen.. Over 2 weken wel weer een gewone controle bij mijn eigen gyn en die wil ik dan ook wel vragen of hij niet meer kan zien.
Ondanks je toelichting zou ik toch ook eerder teruggaan voor een nieuwe echo. Ze moeten echt alles goed kunnen beoordelen. Over 2 weken ben je al ruim 23 weken en is er ook weinig tijd meer voor vervolgonderzoek mocht er onverhoopt iets niet goed zijn! Hier waren zowel de nekplooimeting als de 20-weken echo een crime door de ligging van het kindje, maar inderdaad dan moet je of hupsen of in een ongemakkelijke houding gaan liggen of desnoods de volgende dag terugkomen.. maar ze moeten jou wel het vertrouwen kunnen geven dat het in orde is!
Je hebt nu eigenlijk geen 20 weken echo gehad en dit is structureel onderzoek wat de belangrijkste echo van de hele zwangerschap is. Ik zou het er ook niet bij laten zitten.
Een 20 weken echo krijg je zodat ze alles goed kunnen nakijken, wanneer dit dus niet kan, moet je terug kunnen komen. Niet ná 4 weken. Ze zijn bij mij toen meer dan een uur bezig geweest, met tussendoor huppelen, springen, water drinken, naar het toilet gaan net zolang totdat ze alles in beeld hadden.
Per direct contact opnemen en vragen of de gynaecoloog zelf terugbelt of dat jij de Gyn te spreken krijgt. Ik zou het hier zeker niet bij laten zitten. Als er op de een of andere manier is mis zou mogen zijn *klopt af* dan wil je dat vandaag nog weten en niet pas over 4 weken. Wat een rare gang van zaken.
Slecht hoor dat ze het hierbij laten zitten En je gewicht en vet op de buik heeft er niks van doen. Ik ben 115 kg heb dikke buikwand en de placental lag ook nog es voor de baby. En toch hebben ze toen in het radboud alles kunnen zien! Zelfs het geslacht, deels konden ze in venlo zien maar deels ook niet dus daarom na 4 dagen in radbou terecht gekund.
Ja dit mogen ze tegenwoordig. Alleen de vk's die de cursussen medische echografie hebben gedaan. Ze worden meer medisch opgeleid nu.
Hallo TS, ten eerste wat naar dat je een incompleet onderzoek hebt gehad. Lees hier diverse reacties. Als SEO echoscopiste zou ik graag hierop willen reageren. Er zijn uitgebreide protocollen voor het SEO onderzoek. Deze mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde echoscopist(e). Of dat een verloskundige is of een gyneacoloog maakt niet uit. Bij een incompleet onderzoek ( door ongunstige ligging of door slechte beeldkwaliteit) maken we een herahlings afspraak het liefst binnen 10 dagen. Daarna wordt je inderdaad doorgestuurd voor een GUO II. Dat betekend niet dat je dan de garantie krijgt dat het onderzoek wel uitgevoerd kan worden. Heel soms is het niet anders, en is een onderzoek beperkt uitvoerbaar. Naar, maar het is niet anders. Hopelijk werkt de kleine de volgende x braaf mee, en krijg je een mooi beeld van het ukje.
Ik zou zeker even bellen voor een ander consult. Die 20 weken echo wordt niet voor niets rond de 20 weken gemaakt. Het is een belangrijke echo waar ze heel veel kunnen zien. In het meest nare geval, mochten er dingen volledig fout zijn mag je tot 23 weken en 6 dagen "ingrijpen" daarna niet meer. Mochten er heel ernstige dingen gevonden worden met 25 weken mag je niets meer. Maar hoe dan ook hoor je gewoon een goede volledige echo te krijgen.
No way dat ik dit zou accepteren. Dit kan echt niet. Over 4 weken ben je 25 weken zwanger? En wat nou als ze iets vinden dat niet verenigbaar is met het leven? Dan kan je niet eens meer een keuze maken.
Wat schandalig!! 20 weken echo duurt ook geen 10 minuten. Alles moet goed onderzocht worden. Een beetje vet op de buik is echt geen reden dat ze de echo's minder goed kunnen zien. Ik heb flink overgewicht. Bij mijn dochter hebben ze het altijd goed kunnen zien. Echt achteraan bellen en het door iemand anders laten doen.