leren delen..hoe?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by baby001, Sep 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Dl is nog geen 2 maar heeft heel erg moeite met delen. Natuurlijk is ze nog jong om te begrijpen wat 'delen' is maar toch wil ik hier iets mee.
    Hoe kan ik haar leren dat het ook niet erg is dat iemand anders ook aan 'haar' (het hoeft geeneens écht van haar te zijn) speelgoed zit? Onze huisdieren mogen geeneens aan haar speelgoed ruiken of ze roept al "neee! Mij!"

Ze heeft daar echt moeite mee en we willen haar graag helpen.

iemand tips?
    Groetjes baby001

2. tuc

tuc Niet meer actief

nog geen 2 is nog niet om je zorgen over te maken, wel is het goed om dit spelenderwijs te leren. Samen spelen met haar en zelf ook wat speelgoed pakken, en benoemen wat je doet.
    Haar in contact laten komen met andere kinderen is ook goed. Naar een binnenspeeltuin oid en haar straks opgeven voor de psz bv.

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Dit.
    Onze dochter is vanaf 2 naar de peuterwerkplaats en nu komt ze dus met "samen delen" en "omstebeurt" thuis. Wat ik ook wel doe is broodjes smeren op een bord leggen en vragen "wil je ook een hapje?" Of "broodje delen?".
    Heel lief want vanavond gingen we dus samen komen en omstebeurt roeren en ik kreeg hapjes van d'r ijsje.

4. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Hier ging dat gelukkig vanzelf met een tweeling. Hoewel ik er af en toe ook tussen moest springen. Ik probeerde ze vooral de positieve kant te laten zien: oh kijk, dat kindje wil ook met jouw..... spelen, dat is leuk! Maar ook duidelijk: jij was daarmee aan het spelen, dan mag hij/zij nu best even met dat spelen. Als hij/zij klaar is mag jij weer.
    Op het kinderdagverblijf leren ze dit ook goed.
    Inmiddels zeggen ze met 4 jaar zelf: samen spelen, samen delen.
    Maar soms hebben ze iets wat ze echt niet willen delen... En dan is dat ook goed dan. Ik wil ook wel eens niet delen:p

5. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    Nee, ik wil ook niet alles delen.
    Wat jullie benoemen doen we inderdaad ook wel veel. Het stukje over het brood nog niet, goede tip! Dl gaat wel naar een kdv maar daar vind ze het ook maar niks als iemand aan 'haar' speelgoed zit.
    Als ze reageert op onze huisdieren dat ze ergens niet aan mogen ruiken zeg ik ook: '' aah K. Vindt jou speelgoed ook zo mooi! Hij wil er even naar kijken!" En wat krijg je dan? "NEE!" :)

Als ik er zo over nadenk stimuleren we het delen wel en kan ze het zelf ook wel (als ze blaadjes buiten vindt mag ik er ook altijd 1. Geeft ze er ook een aan een voorbijgaand kindje of hondje :) )
    Is dit ook gewoon de leeftijd waarin ze dit krijgen? Echt delen kunnen ze nu toch nog helemaal niet (bewust)?

6. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    ik maak me er ook geen zorgen om hoor maar ik heb wel zoiets van : uhm..hoe leer ik haar dat eigenlijk? :(:D

7. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Kinderen leren eigenlijk vooral door voor te leven en niet van advies.

Waarom wil je graag dat ze haar speelgoed deelt?

8. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    ze hoeft natuurlijk niet alles te delen, ik wil ook niet alles delen ;) maar nu maakt zesoms zo'n drama als ook maar iemand erna kijkt!:D
    Ik denk dat het ook met de leeftijd te maken heeft. Voor hun idee is alles nog gewoon van hen zelf. Maar daarbij leren dat er ook soms gedeeld moet worden is niet verkeerd

9. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Het is fijn als ze straks ook wil delen.

Je kunt voor jezelf nagaan of het realistisch is om iets te oefenen waar ze nog niet aan toe is? Ze zal nu niet vanuit zichelf gemotiveerd zijn om te delen dus gaat ze het doen omdat het moet. Ik denk zelf niet dat zoiets haar motiveert om straks uit zichzelf te willen delen.

Als je zelf het goede voorleeft, volgt ze echt vanzelf wel.

10. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    Ik geloof dat ik genoeg tips heb. Bedankt allemaal! De tijd zal het leren geloof ik ;)

11. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Mijn dochter heeft een uur in de speeltuin op haar fietsje gezeten omdat ze doodsbang was dat iemand anders er op zou gaan. Toen ze daarna toch even ging spelen en interesse in de step van een ander kindje kreeg zei ik 'nee, want andere kindjes mogen ook niet op jouw fietsje.' En als we ergens anders spelen benoem ik ook vaak dat ze daar dus met speelgoed mag spelen, dan mag dat kindje dat bij ons thuis ook. Er zijn dingen die ze niet met de gastkindjes wil delen, zoals een eigen kleurboekje. Dat spreken we dan samen af dat dat op een speciaal plekje komt als er kindjes komen spelen. Al het andere mort gedeeld. Als dat in de praktijk niet lukt dan bemoei ik me ermee en geef het de ene keer aan het ene kind en dan even later zeg ik 'nu mag de ander weer en straks jij weer'. Daarbij helpt afleiden dan ook weer erg goed, dat ik met het andere kindje iets anders ga doen of iets aanbiedt.

12. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    1,443
    6
    38
    Beneden NL
    Heey
    Hier speelt dat ook heel erg bij mijn jongste van sept 2013. Ik leg idd uit en probeer bij ruzie te vertellen dat ze met elkaars speelgoed mogen spelen en als zij dat niet toelaat ander ook niet zal doen. Succes.

13. baby001

baby001 Bekend lid

Mar 5, 2015
    897
    18
    18
    Wwrr: zo doen wij het hier inderdaad ook. Ik herken het zó wat je zegt van die fiets! Dat zal mijn dochter ook echt gerust doen haha. Hoe oud is jou kindje?

Share This Page