Telling hoeveel weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door anonymous11, 20 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anonymous11

15 sep 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat ik altijd dacht is dat je moet tellen vanaf de eerste menstruatie dag. Nu heb ik een regelmatige cyclus van 35 dagen. Dus volgens die berekening was mijn NOD vorige week zaterdag. Die dag ook positief getest. Gelijk knaltest. Op je NOD ben je dan toch 4 weken zwanger ongeacht de lengte van de cyclus? Als ik dus de uitgerekende datum bereken hier op forum calculator ben ik 20 augustus 2016 uitgerekend. En nu dus 5w1d zwanger. Maar als ik die uitgerekende datum invul op bijvoorbeeld zwanger&zo app zegt ie week 6. En zo op meer sites zeggen ze 6. En dat je pas kan testen met 5 weken.. Hoe zit dat nou??

2. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Ja het stomme is het klopt allebei. Je bent 5 weken maar je zit in week 6. Ik heb daar ook altijd moeite mee haha.

Gefeliciteerd trouwens! Geniet ervan.

3. anonymous11

15 sep 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oooh oke. Werkt dat zo! Dank je wel!

4. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Ja dat blijft verwarrend.

Ik ben zwanger geraakt dmv iui.
    Mijn eerste menstruatiedag was 22 september maar de iui was 2 oktober. Ze rekenen ook vanaf 2 oktober dus Ik heb maar 11 dagen ipv 14 dagen cadeau gekregen ;)

5. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    En dan heb je het net uitgevogeld en dan krijg je de termijn echo en word het weer aangepast :).

6. anonymous11

15 sep 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja punky. Maar daar ga ik er ook pas echt definitief van uit hoe ver ik ben. Maar vond dit zo verwarrend

7. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Het is allemaal ook zo verwarrend.. ik wist 100% zeker door temperaturen dat ik op dag 12 mijn eisprong had en bij de eerste echo ben ik toch 4 dagen vooruit gezet en nu klopt dat nog steeds die 4 dagen vooruit.. je weet het echt pas zeker bij je echo..

8. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Je telt 14 dagen voor je eisprong. Dus met een cyclus van 35 dagen ben je normaal gezien op je nod 4 weken.
    14 dagen voor ei en 14 dagen na ei.

Ik had mijn eisprong rond dag 21, maar ben wel fijn 5 dagen vooruit gezet 😀.

9. MarjoP

MarjoP Bekend lid

9 dec 2015
    853
    579
    93
    Vrouw
    Ik snap dat ook niet! Want op sommige sites moet je je lengte v.d. cyclus aangeven, maar dat is toch niet van belang als je rekent vanaf de eerste menstruatiedag? Hier op de site bij de banner geeft ie korter aan dan op andere sites waar je niet de cycluslengte aan hoeft te geven..
    Ik snap wel dat ik morgen 5wk zwanger ben en dan in mn 6e week zit.. maar dat met die cycluslengte snap ik niet!

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Je bedoelt het goed, maar je uitleg klopt niet. ;)

Zwangerschapsduur wordt geteld in dagen (weken) sinds de eisprong +14 dagen cadeau. Dit gaat uit van de (fictieve) ideale cyclus van 28 dagen: 14d - eisprong - 14d - nod.

Als je cyclus 35 dagen duurt, dan is de gemiddelde verdeling dus:
    21d - eisprong - 14d - nod. Met andere woorden: als je dan zou tellen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie, dan lijk je een week langer zwanger dan je bent.

Verreweg de meeste vrouwen hebben een andere cyclusduur of een andere lengte van hun LF. Daarom doen ze een termijnecho rond de 10 weken, en wordt daar je zwangerschapstermijn vastgesteld. Enkel als je eisprong onomstotelijk vaststaat (ivf/icsi), dan houden ze de punctie en terugplaatsingsgegevens aan en mag er geen termijn echo worden gedaan.

In het geval van TS zou je mogen verwachten dat ze met de termijnecho een week wordt teruggezet ten opzichte van haar termijn obv EDLM.

En TS, inderdaad, op je NOD ben je gemiddeld 4w zwanger, ongeacht je menstruatie.

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Bedoelde het inderdaad zo.

Alhoewel de meeste verloskundige tellen wel vanaf eerste dag van je laatste cyclus.
    Bij mijn miskraam had ik een cyclus van 41 dagen, volgens de verloskundige was ik dus ook 2 weken verder. ;)

12. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Mijn eisprong is ivm iui ook vastgesteld maar ik heb toch echt een officiële termijnecho gehad.

13. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    De meeste verloskundigen hebben de ballen verstand van vroege zwangerschappen.

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Het staat officieel in de richtlijn dat de uitgerekende datum niet mag worden gewijzigd als er ivf of ICSI is gedaan.

15. Nogevengeduld

Nogevengeduld Bekend lid

24 feb 2011
    643
    41
    28
    Dat klopt Hilly

16. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

ik had cyclussen van 65 dagen. als ze dan vanaf mijn eerste dag tellen dan zouden het veel weken zijn geweest;)
    idd als je je eisprong weet dan 2 weken terug tellen als "eerste menstruatiedag" ook al is dat niet zo.dan klopt de tellen bij de calculaters wel:D

verloskundige zijn inderdaad niet allemaal ervaren met lange cyclussen etc.

17. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Is bij mij wel gedaan, waardoor ik een dag eerder uitkwam. In het MCK, maar later ook in het gewone zkh. (Beide kwamen op dezelfde datum) baby is uiteindelijk nog een week eerder gekomen :)

18. miss27

miss27 Lid

5 jan 2014
    60
    0
    0
    Jeetje wat een gedoe hè dat uitvogelen

19. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Lengte van je cyclus is juist wel van belang. Want bij een lange cyclus ben je dus niet langer zwanger..

Bij de eerste ben ik zwanger geworden via IUI. Ik heb wel een termijnecho als check gehad, er zat 2 dagen verschil in. Maar toch hebben ze de datum van IUI aangehouden met het berekenen van termijn.

20. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

gek want iui geeft niet aan wanneer eisprong is.daar kan ook paar dagen verschil inzitten..
    bij mij hield vk geen termijn aan maar gewoon wat de echo aangaf.

Deel Deze Pagina