Hoe tel je nou precies? Ik weet natuurlijk de telling zoals die gebruikt wordt inclusief je laatste menstruatie. Maar omdat ik mijn eisprong én de innesteling destijds heb gevoeld (data zelfs opgeschreven) zou ik mijn uitgerekende datum toch nog presiezer uit kunnen uitrekenen? Maar hoe? Weet iemand dat? Tel je dan bv vanaf datum innesteling, en zo ja, hoeveel weken/ maanden.
Je zou dan de datum van je eisprong moeten nemen en daar 2 wkn bij op moeten tellen. Maar omdat heel veel mensen niet precies weten wanneer de eisprong is geweest wordt dat niet zo berekend, ook al weet je de datum precies. Maar als het goed is komt de datum die vastgesteld is met de 12 wkn echo, ongeveer overeen. Daar wordt nl naar de groei v.h. kindje gekeken en ook berekend; daar zitten ook ca. 2 wkn bijgeteld voor je eispprong.
En moet ik dan uitgaan van 40 weken? Dus datum eisprong + 2 weken (van daarvoor) en dan nog 38 weken erbij?
Ja dat klopt, Je moet v.a. 2 wkn voor de eisprong 40 wkn rekenen. Dan heb je de uitgerekende datum. Maar uiteraard wordt er dan nog een marge van 2 wkn eerder of later aangehouden.....het komt toch wanneer het er klaar voor is. De VK of Gyn zullen de datum die jij nu krijgt trouwens niet overnemen als die verschilt met de vastgestelde datum. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Zij gaan gewoon van de vastgestelde datum uit.
okee, ik snap het. Mijn eisprong blijkt ook precies 2 weken ná mijn eerste dag van de laatste menstruatie te zijn geweest. ..... ik had zojuist nog een heel verhaal hier geschreven en steeds opnieuw zitten tellen, maar het is niet meer relevant, ik snap het... dankjewel! Ik ben gewoon zo nieuwsgierig en heb zelf een voorgevoel dat het later dan de uitgerekende datum komt, geen idee waarom, maar het is gewoon een gevoel, daarom dacht ik misschien dat ik het nog beter kon berekenen, en helemaal omdat ik nog precies weet wanneer de eisprong en innesteling is geweest.
Als je eisprong precies 2 wkn na de eerste dag van je laatste menstruatie is geweest, klopt de telling die wordt aangehouden dus ook precies. Veel succes met de laatste weken van je zwangerschap.