Na 9 mislukte iui's zijn wij nu aangewezen op ivf vanwege de lage zaadkwaliteit. Het ziekenhuis wil ivf gaan doen maar ik ben zo bang dat er geen bevruchtingen zullen ontstaan omdat ik vermoed dat daardoor de iui's ook niet gelukt zijn. Daarom lijkt mij icsi een verstandiger keuze. Wie heeft er met kwaliteit tussen de 1- 4 miljoen het advies voor ivf of icsi gekregen en waarom?
Als je minimaal 1 miljoen goed beweeglijke zaadcellen hebt, dan wordt er automatisch voor IVF gekozen. Zit je onder de 1 miljoen of je had met IVF geen bevruchting, dan stap je over op ICSI. Bij IVF worden de zaadcellen in een schaaltje met een eicel gedaan. Ze hoeven dus maar een hele kleine afstand af te leggen. Bij IUI moeten de zaadcellen nog helemaal door je baarmoeder en eileiders zwemmen en tijdens de eisprong een bevruchting tot stand brengen. Dit is voor een zaadcel veel moeilijker en intensiever. Het feit dat het met IUI niet is gelukt, zegt niks over de slagingskans van IVF. Grote kans dat er met IVF wel bevruchting is, omdat je heel veel hindernissen overslaat. ICSI is op dit moment niet aan de orde en wordt alleen gedaan als daar geldende redenen voor zijn. Qua zaadkwaliteit voldoe je ruim aan de normen voor IVF. En helaas kun je zelf niet kiezen, je zit met vaste protocollen. Bij ICSI heb je trouwens ook geen garantie op bevruchtingen. Het inbrengen van een zaadcel in een eicel levert niet automatisch bevruchting op. De kernen moeten zelf gaan samensmelten en delen, dat kun je niet beïnvloeden. Succes!
Hoi Sanne. Wij hebben vanochtend te horen gekregen dat wij ook hoogstwaarschijnlijk voor icsi moeten gaan. De zaadproductie bestaat bij ons uit helaas 0,3miljoen.... 18-2-2015 is er een 2de zaadonderzoek. Bij minder dan 1miljoen zaadjes gaan ze voor icsi zoals ik het heb begrepen.
Hier was de zaadkwaliteit slecht en wisselt ook nogal eens het was dus elke keer de vraag of het isci of ivf werd. Op zich maakte het mij niet zoveel uit. Het is bij ons twee keer IVF geworden. Bij de eerste keer hadden wij maar 2 bevruchtingen bij 6 eitjes waarbij er een gelijk stopte met groeien de andere was van matige kwaliteit(durf het niet te zeggen want er is een leuk ventje uit voort gekomen). We waren erg gelukkig met het resultaat, maar veel vertrouwen in een evntuele volgende keer had ik niet. Toen wij afgelopen zomer voor een tweede kindje gingen was mijn eerste vraag dan ook kunnen we nu geen standaard ISCI doen. De arts was van meinig don't chang a winnig team dus nee. We hebben toen wel de afspraak gemaakt als het weer zo zou gaan als de vorige maar dan geen zwangerschap zouden we overstappen op ISCI. Wat bleek de arts had helemaal gelijk. Dit keer had ik 25 eitjes waar meer dan 15 bevruchtingen uit gekomen zijn(bij ons rekenen ze standaard dat de helft bevrucht worden). Hieruit zijn 10 goede embryo's uit ontstaan en weer een zwangerschap. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet te voorspellen is hoe het zit met de bevruchtingen. Ik ken in mijn omgeving een stel die geen bevruchting had met ISCI maar wel met IVF en onderkeerd trouwens ook. Beide leveren gewoon geen garantie op een bevruchting. Uiteindelijk vond ik het voor mezelf wel mooi dat de natuur uiteindelijk toch nog een stukje heeft mogen doen door zelf de bevruchtingen plaats te laten vinden.
Ik wilde wat antwoorden, maar beter dan Jippie kan ik het niet verwoorden Dus dat doe ik dan ook maar niet.
Bedankt voor jullie antwoorden! Dat geeft me weer vertrouwen in de behandeling (welke van de 2 het dan ook gaat worden)! Jippie heldere uitleg, lianne jij veel sterkte en succes in deze onzekere tijd en hyper wat fijn dat je 2x zwanger hebt mogen worden met de behandelingen! Zulke verhalen zijn fijn om te horen! Kaila heb jij een succesvolle behandeling ondergaan? Of nog in het traject?
icsi naar mijn idee mijn man zat onder de 4 mil maaaar niet allemaal even bewegelijk .. maar denk dat je eerder aan icsi mag gaan denken