hallo allemaal! Momenteel ben ik nogal bezig met de vraag of ik thuis of in het ziekenhuis wil bevallen.... Ik wil het liefste thuis bevallen, ben opzich met gillende sirenes binnen 15 minuten in het ziekenhuis. Maar ben benieuwd naar jullie ervaringen: Heb je het thuis als fijn ervaren, of toch juist niet? Moest je halverwege alsnog naar het ziekenhuis? Of andersom, had je liever thuis willen bevallen na een ziekenhuis bevalling, had de bevalling ook makkelijk thuis gekund. Of was je erg blij dat je juist in het ziekenhuis was?? Ben erg benieuwd!
bij mij is het eingelijk een beetje dubbel. ik ben in het ziekenhuis bevallen dmv inleiding en ik wilde voor mijn eerste ook graag in het ziekenhuis bevallen. voor een evt 2e wil ik best thuis bevallen. lekker in je eigen omgeving je beebje direct in zijn/haar eigen huis. rusten in je eigen bed enz. maar ik heb tijdens mijn bevalling een weeenstorm gehad en kreeg dus een pomp met pijnbestrijding. ik wil ook niet weten hoe het zonder zou zijn geweest. ik weet dus niet hoe een "natuurlijk' opgang gekomen bevalling verloopt.mijn vriend wil graag dat ik voor een 2e ook in het zieknhuis beval. waarschijnlijk word hem dat ook want de kans is groot dat ik weer ingeleid zal worden.
had liever thuis bevallen hoewel in het zk het ook wel ging opzich, maar thuis lijkt me iets intiemer. Maar aan de ene kant het leidt wel weer even af opweg naar het zk...met weeën is het minder maar toch.. dus eigenlijk weet ik niet wat nu fijner is want ben allen in het zk bevallen maar ga bij de volgende gewoon weer proberen om thuis te bevallen... naar het zk kun je nog altijd gaan.
Thuis was echt super! Voelde me goed op mn gemak en na die tijd lekker douchen en je bedje weer in. Heel fijn dat we niet meer hoefden te ''zeulen'' na de bevalling. Kan je denk ik niet echt advies geven, want zo'n beslissing moet je natuurlijk helemaal op je eigen gevoel maken, maar ik was zooooo blij dat het thuis allemaal is gelukt. En anders was ik ook zo in het ziekenhuis geweest. Het boek ''Veilig bevallen'' van Beatrijs Smulders heeft me trouwens wel geholpen om een goed en realistisch beeld te scheppen van de mogelijkheden en de voor en nadelen van thuis of in het ziekenhuis. Misschien dat je daar iets aan hebt?
Wilde thuis bevallen en ben thuis bevallen. Vond het heerlijk om lekker daarna onder mijn eigen douche te gaan staan en in mijn eigen bedje te gaan liggen. Heb lekker nadat mijn ouders weg waren 3 uurtjes geslapen en was zo fris als een hoentje.
Hi, Ik ben bij de 1e lekker thuis bevallen. Was echt super! Gewoon een beetje ijsberen tussen je eigen kamers, nog even lekker douchen. Ik heb nog even achter de computer gezeten en mijn ouders gebeld. Toen de VK kwam had ik al volledige ontsluiting en alles heel rustig in onze eigen kamer. Rommel achteraf viel hartstikke mee, heb ik zelf helemaal niets van mee gekregen! Het enige jammere was dat ik zelf achteraf nadat mijn dochter geboren was, toch naar het ziekenhuis moest omdat ik een totaal ruptuur had....Nu ben ik 34 weken en wil ik uiteraard graag thuis bevallen, maar kiezen toch voor het ziekenhuis omdat het risico groot is dat het weer gebeurd en ik dan liever al in het zkhuis ben. Succes met je keuze! Groetjes Cindy
Ben bewust in het zkh bevallen, geen moment spijt van gehad, pijnstilling gekregen en binnen 7,5u was het gepiept. Ik voelde me direct thuis! Nou scheelt het misschien omdat ik een kraamsuite had, dus kamer voor je alleen en je partner kan ook blijven slapen als dat nodig is. Bij een eventuele 2e zou ik het weer doen. Als er iets is of je hebt dringend medische hulp nodig dan hoef je niet te gaan lopen rotzooien om 10 minuten later (of langer) in het zkh te komen...
Ik had i.v.m. overgewicht een medische indicatie voor een door de gyn begeleidde ziekenhuisbevalling. Ik zag er zo tegenop, omdat ik mijn hele leven al gewoon thuis wilde bevallen. En ik kende de verhalen wel van de kille benadering, de veel te snelle ingrepen etc. Uiteindelijk had ik nog net geen stortbevalling ( 2.22 uur in totaal en dat met een 1e kindje) en was ik maar kort in het ziekenhuis. En ik moet eerlijk zeggen, dat het me 100% is meegevallen. de begeleiding was uitstekend, zeker ook van de aanwezige verpleegkundigen en de arts-assistente die de bevalling "deed", was ook een fijn mens die me op de juiste momenten even stuurde. Omdat ik laat beviel moest ik ook nog een nachtje blijven en ook dat is me alleszins meegevallen. de verpleging was heel prettig en ze hielpen me uitstekend. Dus mocht ik het geluk hebben nog eens een kindje te krijgen, zou ik toch weer willen gaan voor thuis, maar zeker niet treuren als het zieenhuis werd.
Ik ben ingeleid, dus in het zh bevallen. En dit was ook de planning als ik "normaal" zou bevallen. Heb het totaal niet als onprettig ervaren, ik had een heerlijk bed, een tv op de kamer en de verpleging zorgde goed voor ons. Heb ook een ruggenprik gekregen, omdat ik in weeënstorm van heb ik jou daar, terecht kwam. Moet er niet aan denken, dat ik dat thuis zou hebben gehad, had dat nooit van me leven getrokken! Ook bij deze zwangerschap ga ik weer in hetzelfde zh bevallen, word ws weer ingeleid door medische redenen. Groetjes
Ik heb eigenlijk alles gehad.. Bij de eerste ben ik ingeleid bij 42.2 wk.. in het zh.. moeilijke bevalling, maar het zh gebeuren zelf heb ik niet als vervelend ervaren..de 2 dagen na de bevalling in het zh vond ik maar niks.. twas erg warm, bedden te kort en veel lawaai en weinig slaap.. Bij de eerste ben ik thuis bevallen.. in 1 woord.. geweldig..zo rustig.. mooie bevalling.. rustig thuis herstellen.. Bij de derde begon ik op de valreep..41.wk 6 dgn savonds thuis met de bevalling, maar omdat de ontsluiting rond 12u savonds 5 cm was moeest ze me toch overdragen aan het zh..dus halverwege zijn we naar het zh gegaan.. ik vond t jammer, maar het was niet vervelend.. daar zijn mijn vliezen gebroken en 2 uur later was hij er..de vk ging mee en zij heeft zelf de bevalling gedaan.. verder geen medische toestanden en smorgen om 8.30 mochten we weer naar huis.. Ook dat heb ik niet als naar ervaren.. Als je naar mijn voorkeur vraagt.. DAN THUIS!!!...dat was echt geweldig.. hoop het nu weer thuis te kunenn doen, maar moet ik onverhoopt toch naar het zh.. dan is dat zo... Zoals je zelf al zegt.. je bent zo in het zh..doe waar je je het prettigst bij voelt.. dat bevordert alleen maar de bevalling.. poliklinisch in het zh of thuis.. alleen jij kan dat beslissen..en laat je niets aanpraten door derden.. JIJ moet je goed voelen..dat is het belangrijkste..
Ik ben bij mijn oudste thuis bevallen. Heerlijk in mijn eigen bed! Tijdens de zwangerschap was ik 2 keer opgenomen geweest en heb ik gezien wat een slechte begeleiding ze bijvoorbeeld hadden met borstvoeding (zonder overleg bijvoeden enzo), dus toen had ik echt zoiets van 'ik wil nu zeker thuis bevallen!!'. Ook hadden ze maar 1 gedeelde douche voor 4 verloskamers. Thuis heb ik echt vaak en lang onder de douche gestaan, dus ik weet niet hoe ik dat had moeten doen als ik in het ziekenhuis was geweest. Maar ook het lawaai.... 4 vrouwen met kindjes op de kraamkamer etc. Ik vond het heerlijk thuis en als alles zo soepel gaat als bij mijn volgende bevalling, dan beval ik binnenkort (binnen 3 weken ) lekker weer thuis!!
Toen ik bevallen ben in het zk kwam bij mijn buurvrouw de hele familie tegelijk op bezoek...wat een kabaal dat ze maakten en niemand van de verpleging die even kwam kijken of iets kwam zeggen. Dacht nou laat maar gaan, ...toen ik bv ging geven gingen ze gelukkig weg. Anders had ik dus echt iets ervan gezed! Het dochtertje van mijn buurvrouw heeft dus de HELE nacht gehuild en echt erg!!!! Ben s`nachts bevallen en die nacht ook niet geslapen. Dit vondt ik dus wel erg slecht, ze hadden haar kindje weg moeten halen, tuurlijk erg zielig voor mijn buurvrouw maar hierdoor heb ik weken last gehad van te weinig slaap. Aangezien je s`nachts 3/4 keer eruit moet voor de bv kon ik niet fatsoendelijk bijslapen, en dit heb je thuis dus niet!!! Begleiding bv was zooooo slecht!! Een verpleegkundige zei dat ze rond 16 uur kwm voor de volgende bv, mijn dochtertje begon te huilen rond 15:45 en 16:15 was de verpleegkundige er nog niet dus ik haar gewoon lekker aangelegd. NOu de vk kwam en vondt het niet goed dat ik haar had aangelegd want ze moest eerst tempen en wegen...nou ik laat mijn kindje niet huilen. Ook heb ik een hele erge kloof gekregen want ze leggen je kindje aan, nou ja zoiets dan, en lopen gewoon weg. MIjn buurvrouw was niet zo asserief en de bv lukte niet en na, nou 2x proberen moest ze dan maar gaan bijvoeden...en ze deed het ook nog! Had ik dus niet gedaan, het is hun teveel werk en dus doen ze geen moeite!! Al die kleine dingetjes heb je thuis dus niet daar is het veel persoonlijker, dus bij de volgende lekker thuis!!!
Ik ben in het zh bevallen op medische indicatie (gebruik medicijnen) en zou het de volgende x zo weer doen !! Je hebt alles bij de hand, als er iets fout gaat hoef je niet nog met weeën in de auto.. en ik vond het heerlijk dat ze Demi de tweede nacht even bij een zuster hadden gezet zodat ik een paar uurtjes kon slapen, ik had inmiddels al 2 nachten amper geslapen. De hulp met de bv vond ik ook niet erg super maar dat ga ik al aangeven dat ik daar de volgende x meer begeleiding bij wil. Ook 's nachts met het naar de wc gaan konden ze je even helpen (had knip gehad) en als je het even niet wist kon je gewoon bellen.. ik vond het een heerlijk veilig gevoel dat er zoveel mensen voor je klaarstaan.. en heb echt 'n beetje aan kunnen sterken die 4 dagen wat thuis toch minder zou lukken! Sommige mensen vinden thuis intiemer maar ook in een steriele kamer met 2 artsen en een zuster om je heen hadden wij een hele intieme bevallen. Ze kwamen er pas bij toen ik ging persen, de rest hebben we écht samen gedaan.. heel intiem dus..
Ik ben thuis begonnen maar vanwege meconiumhoudend vruchtwater met 4cm naar het ziekenhuis gestuurd. Vond het op dat moment niet erg, en heb ook geen nare ervaringen gehad in het ziekenhuis. Was ik thuis geweest, had ik zeker nog wat keren onder de douche gestaan en niet met banden om mn buik op bed gelegen... Volgende probeer ik weer thuis!
Bedankt allemaal voor jullie reacties, Het versterkt mijn thuis gevoel wel Dat boek heb ik volgens mij te leen gekregen, had er nog niet in gekeken, maar zal even het stuk erover gaan lezen! Meer ervaringen zijn welkom!!
Het aller belangrijkste is dat jij en je mannetje er een goed gevoel bij hebben en dat is voor iedereen zo persoonlijk. Ik wist het met 12 weken ook nog helemaal niet, maar misschien krijgt je verder in je zwangerschap toch een voorkeur voor thuis of ziekenhuis. Ik ben uiteindelijk 100 procent voor thuis bevallen gegaan en vond het super, zo mooi, rustig en vertrouwd in mijn eigen slaapkamer. Daarna helaas toch nog naar ziekenhuis gegaan omdat de placenta er niet uit wilde, maar dit heb ik helemaal niet als vervelend ervaren. Een hele fijne zwangerschap!