Hoi! Wij zijn inmiddels 21 maanden proberen, ik heb altijd ovulatietesten gebruikt en temperaturen begon ik niet aan. Ik kan namelijk gewoon niet aan de “voorwaarden voldoen”. Mijn slaapcyclus is geen touw aan vast te knopen, de ene avond hoef ik maar 1x naar de wc en de andere avond 5x waardoor ik vaak ook niet veel slaap. Nu rust ik wel veel, dus gewoon in bed blijven liggen ook al val ik niet meer altijd in slaap. Nu wil ik toch proberen te gaan tempen, eigenlijk omdat ik in januari ga beginnen bij de acupuncturist. Ik begrijp dat acupuncturisten best wel wat informatie uit temperaturen kunnen halen. Daardoor zouden we opgeven moment misschien al verschil kunnen gaan zien met of haar behandeling wat doet. Ik vind tempen best wel interessant en dacht tsja waarom ook niet gewoon proberen. Juist misschien omdat ik zulke wisselende nachten heb kan het misschien wel interessant zijn. Nu vraag ik mij af wat ik beter kan doen om dan in ieder geval in de buurt te komen van een “normaal” kaartje. -Elke nacht zodra ik wakker word na paar uur slaap sowieso meteen tempen (meestal slaap ik de eerste paar uur en daarna dramatisch) en dan eventueel smorgens nog een keer om het verschil te zien? -Elke dag rond zelfde tijdstip (ongeacht hoe vaak ik uit bed ben geweest of dat ik al een tijd wakker lig). Ofwel wat is belangrijker elke dag zelfde tijdstip of elke dag meteen na een verschillend aantal uur vaste slaap. Ik heb een nieuwe thermometer besteld, die ik nu heb werkt ook nog niet goed. Deze cyclus zie ik maar even als uitprobeer cyclus in de hoop dat ik volgende cyclus een methode heb gevonden wat voor mij enigszins werkt. Ik begon op dag 5 oraal om 8.30 was het 36,1. Op dag 6 oraal om 8.30 was het 36,4. Toen dag 7 dacht ik nee toch rectaal maar doen, maar vergeten. Op dag 8 rectaal om 06.15 was het 36.2. Vanmorgen dag 9 had ik om 5 uur gemeten maar niet meteen gekeken want mijn man werd er elke keer wakker van als ik ook nog ging kijken wat er nou op stond. Mijn thermometer kan laatste temp opslaan, maar hij geeft 36,0 en 37,0 aan dus kan ik niks mee Dankjewel!
Dit verhaal postte ik al eens in een andere topic: Mijn ervaring is, dat na minimaal 3-4 uur slaap je eerste temp direct bij ontwaken het meest betrouwbaar is. Deze is onder invloed van te veel of te weinig slaap hooguit 0,15 hoger of lager (ja, ik temp met 2 decimalen omdat dat iets accurater tempt). Dat je tempen ineens niet meer betrouwbaar zou zijn als je eens wat eerder of later tempt vind ik persoonlijk onzin. Ik heb zelf ook getempt met gebroken nachten, tijdens zwangerschap met onrustig slapen etc. En aan het eind van elke cyclus gewoon een goed en duidelijk patroon kunnen ontdekken. Ik heb de volgende vuistregels die voor mij altijd werken: - Let niet te veel op individuele temperaturen, maar kijk naar het complete plaatje aan het eind van iedere cyclus. - Neem de eerste temp bij ontwaken en registreer die. Ga niet sjoemelen met gemiddeldes of tijden aanpassen... Het is zoals het is. - Maak je niet te druk... Zoals al geschreven, ik temp al zooo lang en heb onder alle omstandigheden mijn kaartjes goed kunnen lezen. Zie het als een extraatje om meer inzicht in je cyclus te krijgen en niet zozeer als graadmeter of je zwanger bent of niet. Je ziet immers toch pas enkele dagen nadat je bijv je eisprong hebt gehad of deze ook daadwerkelijk gesprongen is of niet. Dikke knuff en heel veel succes!
Dankjewel! daar kan ik wat mee Ik wil het inderdaad meer doen voor de extra, voor een eisprong heb ik echo's en voor zwangerschap ga ik toch uit van een uitblijvende menstruatie of een zwangerschapstest. maar ik denk inderdaad al gauw te moeilijk als ik overal die voorwaarden lees Mijn nieuwe thermometer heeft ook 2 decimalen die komt hopelijk van de week binnen. Dan ga ik inderdaad tempen wanneer ik x aantal uur heb geslapen en de tijden verder loslaten! Dankje ❤️ Jij gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik heb ovitrelle gezet op dag 16 daarna ging temperatuur ook weer omhoog dus toen dacht ik nog oke gaat goede kant op. maar nu dan weer een forse daling? Bij mij is het verschil soms zo groot dat ik niet weet of er iets te snappen valt aan mijn kaartje. Nog gewoon doortempen denk je? Moet ik wel erbij zeggen dat ik sinds dag 13 nieuwe thermometer heb en elke keer rectaal doe. Daarvoor was batterij leeg van de oude en deed met de oude oraal.
Oraal is zeer onbetrouwbaar. Maar ook niet dagelijks op dezelfde tijd tempen is niet betrouwbaar. Hoe laat heb je op cyclusdag 16 de ovitrelle gezet?
Ja oraal heb ik daarom ook alleen de eerste 3 dagen gedaan en daarna niet meer. Ik dacht misschien wel interessant om te temperaturen voor acupunctuur waar ik in januari naartoe ga. Maar ja misschien in mijn geval gewoon niet mogelijk.. Rond 4 uur heb ik ovitrelle gezet op cd16, hij zou dan tussen 04.00-08.00 springen volgens de gynaecoloog op cd18 dan. Denk dat dit wel ongeveer klopt dat ie in de nacht van cd 17-18 is gesprongen. Daarna is het slijm ook weer flink afgenomen en dit komt ook wel beetje overeen met vorige ronde.