Waarom stijgt basale temperatuur door de jaren heen?

Discussie in 'Temperatuurkaartjes' gestart door Beay, 31 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Hoi allemaal!

Ons gezin is compleet en ik gebruik de temperatuurkaart om zonder condoom te kunnen vrijen na een eisprong.
    Ik zie daardoor, door de jaren heen, mijn basale temperatuur stijgen en ik vraag me af hoe dit komt!

Ik startte in 2019 met pcos en een gemiddelde temp zonder eisprong, zo tussen 36,1 en 36,3.
    Na de geboorte van onze eerste, steeg dit gemiddelde naar 36,5 voor de eisprong, 36,8 na ei.
    Na de 2e was de temp voor ei 36,7 a 36,8 en na ei 37,0
    Na Chemo (borstkanker) ben ik zonder cyclus gelijk zwanger geraakt met een gemiddelde temp van 37,1
    En nu ik dus de temp kaart gebruik als anticonceptie, zie ik dat mijn gemiddelde temp nu 37,2 of 37,3 is na ei...

Nu kan het zijn dat door Chemo, mijn eierstokken richting overgang aan het gaan zijn. Zou dit het verklaren?
    Worden vrouwen daar warm van? Want ik heb het gewoon hartstikke koud vanaf ei!!

Benieuwd naar jullie reacties.

2. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.913
    15.584
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zit in de overgang en ondanks dat ik het af en toe warm krijg vd opvliegers, is mijn basale temp nog steeds ongeveer hetzelfde :)

Persoonlijk denk ik dat de zwangeeschappen bij jou de oorzaak zijn van.

Ps, je tempt wel rectaal vermoed ik en elke ochtend direct na ontwaken?

3. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Yes! Al 4 jaar langs als anticonceptie of conceptie (ik mag geen hormonen), of om gewoon bij te houden zodat ik weet wanneer ik ongesteld word.
    Ik weet bijna op de dag nauwkeurig wanneer ik moet starten want dan heb ik ei groei pijn, als dan 2 dagen later m'n temp stijgt en de pijn weg is, weet ik dat er een ei gesprongen is.
    Maar na elke hormoon invloed heb ik een nieuwe basale temperatuur. Ik dacht misschien weet iemand hoe dit kan..
    Na spoed ivf was m'n temp flink laag, dus ik dacht juist, hoe warmer hoe dichter bij de overgang. Haha ik mag graag alles verklaren...

4. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.336
    1.819
    113
    Vrouw
    Interessante theorie, hoe oud ben je?
    Ik zal ook weer eens een keer gaan tempen om te zien hoe het nu, 5 jr later ervoor staat met mijn temp. Maar ik had altijd al 36.7/8 voor ei en 37.2/3 na ei, denk niet dat het veel hoger kan haha. Overigens heb ik het ook altijd koud en iemand die ik ken heeft het altijd warm en heeft juist hele lage basale temp (36.0) dusmijn theorie was juist dat omdat je zo'n hoge lichaamstemperatuur hebt je lijf constant aan het koelen is en je het daardoor dus ook koud hebt haha. En vice versa.

Beay vindt dit leuk.
  5. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Ik ben net 36 geworden!
    Maar mijn eierstokken zijn 10 jaar verouderd door chemotherapie.

Ik had het ook altijd koud toen ik 36,3 op de thermometer had staan overigens. Bij mij ligt het aan mijn gewicht. Hoe zwaarder hoe warmer ik het heb.
    Maar de meter zegt dus wel dat ik lekker warm ben!
    Overigens zegt de bloedtest wel dat ik van veeeeel te hoog testosteron (pcos) naar niet aanwezig testosteron ben gegaan. Dus de overgang is dichtbij denk ik. Criteria voor overgang is <0,03 en mijn waarden zijn 0,00.

6. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.336
    1.819
    113
    Vrouw
    Ah ja wat naar. Dat is toch wel 10 jaar te vroeg :( dan mag je zeker ook geen bio identieke hormoonsuppletie? Ik ga morgen met testosteron starten (zit al een jaar aan oestrogel en progesteron maar vond dat ik toch nog klachten had, die ook heel erg bij testosteron tekort passen, dus laten prikken, deze was 3.7 maar volgens mij andere eenheid? De ondergrens bij mijn labwaarde stond op 4.0 dus zat wel onder de grens) ben heel benieuwd.
    Ik ben trouwens ook erg slank dus dat kan het ook zijn inderdaad haha.

7. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Officieel wordt hst afgeraden inderdaad. Maar ik was toch van plan ermee te starten. Mijn kanker was hormoon ongevoelig en beide borsten zijn verwijderd. Volgens de wetenschap heb ik dus geen enkele reden om terughoudend te zijn, behalve omdat "ze het niet weten".

Mijn LF wordt trouwens ook steeds korter. Vroeger een LF van zo'n 15 dagen, hooguit wat spotting op dag 14.
    Inmiddels zitten we op een LF van zo'n 10 dagen met al spotting vanaf dag 8.
    Maarja oestrogeen en progesteron prikken heeft niet zoveel meerwaarde. Hst is toch een kwestie van afstellen en doseren naar 'klachtenvrij'.

Hebben ze je testosteron in plasma gemeten?
    Of je vrije testosteron?
    Want je vrije testosteronwaarde is volgens mij bepalend.

8. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.336
    1.819
    113
    Vrouw
    Ja beide, vrije testosteron was 4.0 (ref waarde 3.5-30 pmol) en testosteron 0.37 nmol maar zegt idd niet veel, alleen de vrije.
    Welke eenheid is het bij jou dan de vrije testosteron?
    Mijn SHBG wel goede waarde trouwens.
    Ik vind het wel heel spannend om te starten gezien de mogelijke bijwerkingen...
    Mijn LF ging ook van 14 naar 7-10 dagen inderdaad. Ik heb tot dik 43 bv gegeven waardoor het onregelmatige was maar is dus ook niet meer goedgekomen. Lekker handig kleine kinderen en de perimenopauze :rolleyes:

9. Beay

Beay Bekend lid

29 jul 2019
    778
    585
    93
    Vrouw
    Mijn vrije testosteron was 0,00..
    Ik heb inmiddels de hst binnen en ga vandaag starten met cyclisch hst. Heel spannend!
    Mijn temperatuur is na ei dus alweer 37,3
    Bizar!
    Een hele graad verschil ten aanzien van 2020...

vlinderCN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina